Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Suuuuuuuuuuuck Varför skall det vara sÃ¥ svÃ¥rt att bestämma sig?  (läst 1660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar detta forum!
Hej

Hus i Malmö 165 kvadrat uppvärmd yta + 90 KVM källare uppvärmt till ~10-15 av enbart oljepannan (ersätts av element). F>örbrukar idag 4-4,5 Kubikmeter Olja.

Sitter och grunnar på vilken offert jag skall välja av följande 3 ytjordvärme system.

--------
Installation av komplett Viessman Vitocal 343 med 250Liters Varmvattenberedare + kollektorslinga (nedgrävd 450 meter)
SKrotning av panna & tank

COP skall vara 4.3
Ã…rsmedeltemperatur +8 grader
Dim. utetemp DUT -18 grader
Dim innetemp 22 grader
Framledn temp vid DUT 52 grader
retur  42 grader

113000 SEK

------

Komplett Thermia DUO 8 med 300l Varmvattenberedare + nedgrävd kollektorslinga (450 meter)
SKrotning av panna & tank

COP skall vara ??
Ã…rsmedeltemperatur +8 grader
Dim. utetemp DUT -14 grader
Dim innetemp 20 grader
Framledn temp vid DUT ?? grader
retur  ?? grader

116000 SEK
--------

Komplettt NIBE FIgther 1115-7 + 200l varmvattenberedare +450 nedgrävd kollektorslinga+9 kw elpatron
SKrotning av panna & tank

COP skall vara ??
Ã…rsmedeltemperatur +8 grader
Dim. utetemp DUT -18 grader
Dim innetemp 22 grader
Framledn temp vid DUT 55 grader
retur  45 grader

110000 SEK

Vad säger den församlade klokheten?
Viessman skall tydligen vara lite Rolls Royce enligt Installatören - stämmer det? Kommentarer?

Jag blir jätteglad för era kommentarer och hjäp med valet!

/Stefan
« Senast ändrad: 25 april 2005, 22:42:36 av Stefan F »
Konverterat från oljeuppvärmning till VP vattenburet system September 2005. Hus: gammalt tegel hus byggt 1953, Ort Vellinge, strax söder om Malmö, uppvärmd yta ca 165 m2. Viesmann Vitocal 300l, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, ,2-rörs vattenburet system.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har gjort en kalkyl i mitt dimensioneringsprogram, mina beräkningar (som är osäkra då jag saknar fullständig information om ert hus och er familjesituation) visar att en VP på ca 7 kW borde passa till ert hus.

Viessman ger ca 6 kW, Nibe ca 7 kW och Thermian ca 8 kW.

Besparingen med 7 och 8 kW pumparna är ca 2500 kW större/år än med 6 kW pumpen.

Funktionsmässigt tar jag inte ställning till vilken värmepump som är bäst (det vet vi om 15 år...).

450 meters kollektor borde vara tillräckligt till alla tre alternativen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar detta forum!
Hej och tack för svaret!

Vi är 2 vuxna och två små barn. Hörnbadkar som används 2-3 ggr i veckan. Behöver man lämna mer info så säg till!

/Stefan
Konverterat från oljeuppvärmning till VP vattenburet system September 2005. Hus: gammalt tegel hus byggt 1953, Ort Vellinge, strax söder om Malmö, uppvärmd yta ca 165 m2. Viesmann Vitocal 300l, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, ,2-rörs vattenburet system.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De uppgifter som jag behöver för att kunna göra en så god kalkyl som möjligt är följande:
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!