Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluft eller bergvärme 270 m2  (läst 5917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #15 skrivet: 18 februari 2018, 08:23:28 »
Vad gäller ljud, så i vårt fall, lika som ert verkar det, går pannan väldigt tyst och hörs inte utanför det rum den är installerad i. Det som dock kan höras, även om det är ett helt jämt ljud, är ventilationen i de rum som har frånluftsdon (ja, vi har sk ljuddämpande rör, dom hjälper naturligtvis). Men lite ljud blir det alltid vid mekanisk ventilation, kanske mest vindbruset vid donen. Hur mycket det handlar om? Ja, man vänjer sig men om man befinner sig i köket och stänger av fläkten i pannan så förstår man.

Även med BV i nyare hus måste man ju ha mek. ventilation så det blir svårt att komma runt, om man inte säljer kåken och flyttar till en från början av 1900 talet med självdrag...

Vad gäller "förvärmning" så har jag sedan många år faktiskt tagit en del av tilluften via ventil ner till krypgrunden. Och där blir det aldrig kallare än typ +5 grader (även när vi råkar ha -15 --- -20 ute). Anledningen till den lösningen var egentligen en slump. Vi ville ha svalare i skafferiet så vi tog upp en tallriksventil ner till den helt torra krypgrunden. Skafferiet blev svalt och bra! Oj tänker en del, det här var nog inte bra, leda in "dålig luft" i huset! Men vi har jättefint klimat i krypgrunden, inte en tillstymmelse till fukt eller dålig lukt, torrt helt enkelt, likaså virket. Har även mätt och beräknat daggpunktstemperaturen sedan många år (automatiskt med dator såklart) och vi har mycket god marginal till ev kondensutfällning. Detta förhållande har inte blivit sämre med åren heller trots ingreppet och vi har fortfarande frisk o sval luft i skafferiet. Dessutom förbättras nog även luftombytet i grunden lite grann tack vare aktiv ventilation. Vet inte hur mycket det gör, det mesta av tilluften kommer in via fönsterventilerna men förvärmning av kall uteluft är nog inte fel (tror det finns vissa som har lösningar där all tilluft förvärms genom markrör)

mvh

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

HR 440

  • Gäst
HR 440
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #16 skrivet: 18 februari 2018, 09:44:25 »
Hej, jag har så förvärmning via pannrum och mark rör sen in via slang längst ner i fönstren ungefär som i framrutan på en bil, är mycket nöjd enbart självdrag helt tyst och gratis, sen åker luften ut via spjället i öppenspisen som är stängt, men det läcker lämpligt, inget kallras eller att man känner att det drar kallt

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2018, 09:49:57 »
Vad gäller ljud, så i vårt fall, lika som ert verkar det, går pannan väldigt tyst och hörs inte utanför det rum den är installerad i. Det som dock kan höras, även om det är ett helt jämt ljud, är ventilationen i de rum som har frånluftsdon (ja, vi har sk ljuddämpande rör, dom hjälper naturligtvis). Men lite ljud blir det alltid vid mekanisk ventilation, kanske mest vindbruset vid donen. Hur mycket det handlar om?


Vet inte hur mycket det gör, det mesta av tilluften kommer in via fönsterventilerna men förvärmning av kall uteluft är nog inte fel (tror det finns vissa som har lösningar där all tilluft förvärms genom markrör)

mvh

Frän lösning du har fÃ¥tt till!   :)
Och bra att du har koll på klimatet därnere.

Jag har haft funderingar att på sommaren ta varmluft från vindens taknock (30-40°C) till F750:n. Jag har temp-fukt-Co2-logg på vinden, men är osäker på hur bra det är att dra in mera kall-/varmluft på vinden.

Jag hör inte vindsuset i frÃ¥nluftsdonen, men dÃ¥ är jag nog lite halvdöv ocksÃ¥.  Sc:,h Dock har jag alltid köpt de tystaste komponenterna till datorbyggen, sÃ¥ 'tystnad' är prio för mig.

Vid vissa frekvenser (typ 48 Hz) på pumpen så får jag lite resonans, varpå man kan ana den vägg-i-vägg.
När pumpen går från typ 100 Hz ner till 0 Hz vid avfrostning så hör man vid vilka frekvenser man får stomljud/resonans vid.

Dessa 'problemfrekvenser' kan man spärrbanda i avancerade inställningar.


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frånluft eller bergvärme 270 m2
« Svar #18 skrivet: 19 februari 2018, 07:44:23 »
Citera
Jag har haft funderingar att på sommaren ta varmluft från vindens taknock (30-40°C) till F750:n
Fast på sommaren behövs ju inte det egentligen, det finns väl inget direkt värmebehov då? För varmvattnet räcker säkert den normala frånluftstemperaturen mer än väl (den ligger väl runt 24-25 på sommaren?)

När det gäller luftväxling på tex en kallvind så tycker jag att den är betydligt känsligare än krypgrunden. I alla fall hos oss. Som jag skrev så har jag loggat daggpunktstemperaturen både på vinden och i krypgrunden under många år för att kunna se om vi har problem med fuktutfällning. Vilket i sin tur skulle leda till allehanda obehagligheter. Nu är vi aldrig i närheten och det känns skönt, men generellt så ligger vi närmare en utfällning på vinden än i grunden. Kurvan i grunden är också mycket stabilare än den för vinden. På vinden ändras förhållandena mycket oftare och mer pga av väderomslagen.

Många tittar bara oroligt på RH värdena men det behöver inte betyda katastrof bara för att man har högt RH. Det är risken för utfällning som man måste vara observant på. Daggpunktstemperaturen är beräknad ur uppmätt temperatur och relativ luftfuktighet. Just nu har vi +4.6 och RH 55% i krypgrunden, 8.0 graders marginal till fuktutfällning. På kallvinden är det +0.2 och RH 78%, 3.4 graders marginal till fuktutfällning (med reservation att jag inte har några proffsgrejor utan enkla trådlösa Oregon sensorer). Om jag bara skulle gå på RH så skulle man vara jätteorolig för vinden. Men den känns torr o fin om jag går upp på den nu liksom alltid. Likaså om jag mäter fuktkvoten i virket, där finns inga problem.

För kallvindar och krypgrunder med problem finns det ju som du känner till olika lösningar som erbjuds av företag, tex Trygghetsvakten. Dom har en lösning för kontrollerad ventilation på kallvindar. Om man tänker styra ventilationen för en kallvind är det viktigt är att beräkna vattenmängden i luften; både för den luft som finns på vinden och den luft man tänker ersätta den med. Det är annars lätt att lura sig själv om man bara tittar på aktuell temperatur "ja men det blir ju bra, ute är det 25 grader, då blåser vi in den luften på vinden". Gör man inte den beräkningen så kanske man istället drar in luft som innehåller mer vatten. Just när det gäller kallvinden, i alla fall hos oss, kommer jag nog inte våga mig på någonting annat än att bara mäta och logga för att se att vi ligger "på rätt sida"

mvh Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!