Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man ha bÃ¥de utegivare och innegivare?  (läst 1645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elving

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Kan man ha både utegivare och innegivare?
« skrivet: 04 december 2010, 11:43:07 »

Har installerat både utegivare och innegivare.
Är detta bra?Vilka fel kan uppstå?

Skall de båda intrimmas till anläggningen och hur?

Skall alla element stå helt öppna, eller skall man ha termostat som man reglerar på varje element?

Min anläggning Optima700 och 290 A/W från 2006

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan man ha både utegivare och innegivare?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2010, 12:04:33 »
Utegivare måste man ha. Det är den tillsammans med värmekurvan som bestämmer aktuell framledningstemperatur. Har man dessutom innegivare så kan den justera upp/ner framledningestempen om innetempen avviker från inställt värde.
För att det skall funka så måste man först hitta en bra värmekurva med enbart utegivaren inkopplad.

VP'n vill ha så mycket vatten som möjligt att jobba med, så termostater skall undvikas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MrWest

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Kan man ha både utegivare och innegivare?
« Svar #2 skrivet: 04 december 2010, 12:12:09 »
Installerade innegivare för någon månad sedan när det blåste storm och blev 16° på övervåningen.
Det känns som vi fick jämnare värme sedan innegivaren installerades, när jag eldar kaminen på övervåningen så sänks framledningstemperaturen, vilket ju är bra för förbrukningen, tidigare blev det bara varmt och pumpen tuffade på som vanligt.
Har öppen planlösning på övervåningen och givaren sitter på en vägg skyddad från sol etc mitt i huset.
Kan tänka mig att det kan bli lite svalare på nedervåningen när solen kommer i vår, men det märker vi då.
Har alla termostater fullt öppna överallt och det fungerar bra, har jämn temp. i hela huset efter installationen oavsett utetemp eller blåst.

IVT Air 90 290A/W
225m2 Souterrängvilla utanför Stockholm byggd -43.




244m2 Betong/Lättbetonghus utanför Stockholm,byggår 1943
IVT Air 90 290A/W + En st fulZibro i tvättstugan.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Kan man ha både utegivare och innegivare?
« Svar #3 skrivet: 04 december 2010, 12:18:27 »
Innegivare är bra, då den kan korrigera för ökad vind, kaminvärme, solinstrålning etc. Grundinställningen skall man dock göra med enbart utegivare, så att man får rätt kurva.

För mig tog det länge innan jag hittade rätta platsen för givaren. Jag hade en lång kabel och provmonterade den provisoriskt på flera ställen mha knappnålar innan jag blev nöjd.
« Senast ändrad: 04 december 2010, 12:42:33 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!