Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klart vatten frÃ¥n elementen ???  (läst 350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
Klart vatten från elementen ???
« skrivet: 11 februari 2024, 20:19:01 »
Hej

Jag har ärvt min fars hus som är byggt år 1947. Det har vattenburna element. Bergvärme installerad år 2006. Har uppvärmd källare och dessutom två våningar plus en ej uppvärmd vind. Sammanlagt 206 m2 uppvärmd yta.

Ett element på övervåningen var kallt - trots att jag flera dagar tidigare vred termostaten (MMA) till fullt öppen. Jag luftade då elementet och det kom ganska mycket luft (ca 15 sekunder) och sedan rent vatten (som alltså inte var svart). Men efter ca 3 dagar, så var elementet fortfarande kallt, men alla andra element var varma. Så jag tog bort termostaten och knackade försiktigt på den lilla piggen - som då förflyttade sig utåt och värmen kom omedelbart igång på det elementet, så nu är det varmt.

På vinden finns ett öppet expansionskärl i modern godkänd plast - som är mycket välisolerat och det läcker absolut ingenting från det. Det har inte heller droppat något ur skvallerröret i källaren (helt torrt under röret). Jag fyllde på expansionskärlet med lite vatten, så att det kom ut ur skvallerröret, så då vet jag att det fungerar.

Nu efter drygt 1 vecka, är alla elementen på övervåningen och i övrigt hela huset rejält varma. Jag har testat lufta på olika ställen, men där finns ingen luft. Däremot när jag luftat, så kommer det till synes helt klart vatten. Men det borde väl vara svart vatten? Jag har bra koll på huset och inga läckage någonstans.

Varmvatten-beredaren är en IVT BORÖ i rostfritt stål och den tror jag inte läcker in vatten...

Så min fråga är:
Varför är inte vattnet svart?

Tack på förhand!

Hälsningar Christian Sjöberg
« Senast ändrad: 11 februari 2024, 20:23:29 av COCS i Göteborg »
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Klart vatten från elementen ???
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2024, 20:24:42 »
Värmesystemet är förhållandevis tätt och bra och sällan det behöver fyllas på nytt värmevatten. Kanske sitter det också numera ett magnetitfilter monterat som samlar in magnetiten?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
SV: Klart vatten från elementen ???
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2024, 21:17:19 »
Tack för svaret - mycket intressant!

Min far som var i VVS-branschen hela sitt arbetsliv, monterade någon typ av filter på radiator-ledningarna i mitten av 1990-talet, men det är ju då snart 30 årsedan, så det är nog dags att byta det filtret nu.

Tack igen för tipset!

PS. I mitt egna hus som är byggt år 1959 med original radiatorer, så är allt vatten kolsvart - när jag ibland testar att lufta, men jag har inget filter = konstigt att min far aldrig upplyste mig om det...
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!