Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning av takventiler  (läst 2381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Inställning av takventiler
« skrivet: 14 september 2010, 20:06:55 »
Jag har en IVT490 och undrar om jag som lekman kan kontrollera inställningen för respektive takventil. Tror att lossning vid rengöring gjorts felaktigt och att inställningen rubbats. Finns det något jag själv kan göra eller måste mitt lokala serviceombud genomföra en kontroll? Hur känslig är inställningarna? Ventilerna är väl inställda individuellt, dvs att de inte är placerade enligt en schablon utan anpassade efter varje placering? Tacksam för svar! /M

Utloggad Andreasa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av takventiler
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2010, 08:02:12 »
du måste ha en sk swema som mäter hur mycket luft varje don suger in ,får du bara tag i en swema så är det inga problem att göra det själv =)

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Inställning av takventiler
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2010, 10:41:36 »
Injustering av luftflödet i frånluftventilerna kan vara tidsödande om man inte gjort det förut. Men innan du kan börja justera så behöver du veta vilket totalflöde du har och vilket flöde som ska finnas i respektive frånluftventil.

Om huset är hyffsat nytt borde det finnas ett justeringsprotokoll från första inställningen. Det brukar vara bra att utgå ifrån annars får det blir lite på känn, fuktigt bad/dusch utrymme mer än toaletterna t.ex.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!