Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott  (läst 26366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #15 skrivet: 03 november 2004, 16:42:40 »
Det är helt fel att anta att värmekonduktiviteten i en beläggning skulle vara lika bra som konduktiviteten i koppar, som ju är väldigt bra.  För att göra ett sÃ¥dant antagande, sÃ¥ mÃ¥ste du visa att sÃ¥ är fallet, annars tycker jag nog att vi kan utgÃ¥ frÃ¥n motsatsen, som empiriska resultat visat.  Annars skulle man ju tillverka kopparrören med kalkbeläggning frÃ¥n början.

Jag tror inte att konduktiviteten i er slinga blir bättre med tiden.  Den blir med all sannolikhet marginellt sämre, men om du kan garantera motsatsen sÃ¥ skriv in det i era garantier...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #16 skrivet: 03 november 2004, 17:14:48 »
Citera
Annars skulle man ju tillverka kopparrören med kalkbeläggning från början.

Jag tror inte att konduktiviteten i er slinga blir bättre med tiden.  Den blir med all sannolikhet marginellt sämre, men om du kan garantera motsatsen sÃ¥ skriv in det i era garantier...

Vill hävda utan att rabbla allt en gång till:

om tex en kalkbeläggning har högre värmeledning än VATTEN och ytjämnheten är densamma som röret får detta rör med denna beläggning en bättre värmeöverföring mellan rörets insida och det omgivande vattnet än det obelagda röret.

Ett annat exempel/frågeställning som kanske hjälper oss frammåt:

Om en kollektorslang i en sjö får en isbeläggning ökar eller minskar värme överföringen?dvs blir brine tempen högre eller lägre med eller utan is
Någon som vill hjälpa mig svara på denna retoriska fråga?

Litar på forats kraft och snabbhet :)
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #17 skrivet: 03 november 2004, 17:20:41 »
Känns som att Thermia får hinka upp lite pengar snart för att betala för reklamen ;)

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #18 skrivet: 03 november 2004, 17:24:16 »
Tack, då har jag med andra ord inte skrivit bort mig ;)
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #19 skrivet: 03 november 2004, 17:25:31 »
Hade ni haft motsvarande kvalitet på informationen på er hemsida, kanske Thermia varit ett starkare alternativ för mig.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #20 skrivet: 03 november 2004, 18:06:08 »
Varför jämför du kalkbeläggningens värmekonduktivitet med VATTEN och inte med koppar?  Det är vattnet som skall värmas upp och dÃ¥ spelar det väl ingen roll om du runt rören lägger en beläggning som iofs har bättre värmekonduktivitet än vatten?

Sedan hör det ju till saken att t.ex. kalk har en erkänt DÅLIG värmekonduktivitet, långt sämre än vatten och kalkbeläggningar är ett välkänt problem i värmeanläggningar.

http://www.chemiclean.se/swe/vattenbehandling_kyla/fakta/kalk.html

Jag tycker inte ditt resonemang hÃ¥ller.  Förklara hur värmeledningsförmÃ¥gan blir BÄTTRE i 2mm koppar jämfört med 1mm koppar?  Det är väl som att pÃ¥stÃ¥ att det är lägre resistans i 2 meter kabel än i 1 meter kabel.

När det gäller din "retoriska" frÃ¥ga om kollektorslangen, sÃ¥ tycker jag att värmeöverföringen skulle bli sämre med en isbeläggning runt kollektorslangen i sjövärmefallet som du nämner.  Detta eftersom värmen skall föras över frÃ¥n vattnet, genom kollektorslangen, till köldbäraren.  DÃ¥ torde det inte spela nÃ¥gon roll att is iofs har bättre värmekonduktivitet än vatten.  "AvstÃ¥ndet" mellan vatten och köldbäraren blir oavsett detta större.

Hade du däremot frågat samma fråga i bergvärmefallet, så hade situationen blivit annorlunda eftersom du i det fallet ERSÄTTER en sträcka vatten med en sträcka IS.

Det enda som talar för en bättre värmeöverföring i "ditt" fall är att ytan ökar, men jag är tveksam till att detta skulle överväga den sämre konduktiviteten.  Oavsett allt detta sÃ¥ är KALK en sÃ¥ dÃ¥lig värmekonduktor att en kalkbeläggning absolut inte skulle förbättra värmeöverföringen.
« Senast ändrad: 03 november 2004, 18:28:49 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #21 skrivet: 03 november 2004, 18:51:16 »
Citera
Ämnessammanfattning  
Skrivet av: Ridax  Postad: i dag kl. 18:06:08  
Varför jämför du kalkbeläggningens värmekonduktivitet med VATTEN och inte med koppar?  Det är vattnet som skall värmas upp och dÃ¥ spelar det väl ingen roll om du runt rören lägger en beläggning som iofs har bättre värmekonduktivitet än vatten?

Om vi återgår till min fråga om kollektorslangen med is så leder den värme bättre än utan därför att is har en värmekonduktivitet på 2,1 W/(m*K) och vatten har 0,6.

Vad kalk eller pannsten har vet jag inte på rak arm sökte som hastigast på nätet och hittade endast ett värde på väggputs .. som har 1,0. Betong ligger mellan 0,8-1,4

hur som helst, köper du resonemanget om isen på kolletorslangen?
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #22 skrivet: 03 november 2004, 18:57:57 »
Nu hittade jag en sida med lite värden på kalksten:
http://www.marble-institute.com/rvalue.htm

med andra ord ca 1,3 W/(m*K)
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #23 skrivet: 03 november 2004, 19:14:42 »
Värmekonduktiviteten i koppar är 401 W/mk, sÃ¥ dÃ¥ framstÃ¥r ju kalksten som ganska hopplöst dÃ¥ligt pÃ¥ att ÖKA värmeledningsförmÃ¥gan i värmeväxlaren, eller hur?  Kan vi alltsÃ¥ enas om att en kalkbeläggning pÃ¥ kopparrören i värmeväxlaren absolut inte har nÃ¥gra möjligheter att öka värmeöverföringen.

Om du läst mitt inlägg, sÃ¥ har jag inte helt köpt ditt resonemang om isen runt kollektorslangen.  I bergvärmefallet är jag helt med dig, där ökas värmekonduktiviteten mellan det värmeavgivande berget till köldbäraren, eftersom transportvägen är densamma förutom att en sträcka vatten har ersatts med samma sträcka is.

Men i sjövattenfallet, som du själv nämnde, är jag mer tveksam.  Där ersätter man inte en sträcka vatten med en sträcka is.  Där TILLKOMMER istället en sträcka is där det inte var nÃ¥gon sträcka alls tidigare.  Ã–kar detta verkligen värmeöverföringen?  Det skulle i sÃ¥ fall vara för att arean blir större, men jag är ytterst tveksam.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #24 skrivet: 03 november 2004, 20:15:43 »
jo men poängen är att motstÃ¥ndet inte sitter i kopparn  eller belläggningen utan i övergÃ¥ngen till det rörliga vattnet.

Det samma gäller kollektorslangen med is.

Vi jagar ju grader. Vi vill komma så nära i temperatur mellan primärvattnet och tappvttnett.

Om vi genar en aning för att slippa loogaritmer och annat för att vi tittar på rör i stället för plattor... gäller

Temperaturskillnaden, DTvatten, mellan utsidan av röret eller beläggningen och det omgivande vattnet =Q/(A*alfa)

Temperaturskillnaden, DTvägg, genom tex x (m) beläggning=Q*x/(A*lamda)

där alfa är värmeövergångstalet och lamda konduktiviteten eller värmeledningstalet

om vi ökar x från 0 till 1cm, dvs 0,01 m och antar ett alfatal på 50 (laminär strömmning) samt lamda på 1
får vi en ökning av DTvägg=Q*0,01/(1,5A*1)=Q*0,007/A
samt en minskning av DTvatten=Q/(1A*50)-Q/(2A*50)=Q*0,01/A

i formelövningen ovan använde jag 1,5A och använde antagande om plattor i stället för rör

men hoppas du fårstår delar av mitt resonemang?

vi får större nytta av den areökning en ev beläggning skulle ge än tjocklekens negativa inverkan på försämrad ledning.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #25 skrivet: 03 november 2004, 21:29:49 »
Jag hänger inte riktigt med i dina uträkningar, de verkar lite förkortade?  Om du inte räknar pÃ¥ rör utan enbart pÃ¥ en platta/vägg, sÃ¥ fÃ¥r du överhuvudtaget ingen areaförstoring.  Jag förstod inte riktigt var areaförstoringen kom in i dina formler.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #26 skrivet: 03 november 2004, 21:51:59 »
Nä det är knappt jag gör det själv så har i efterhand men nog fick jag med en area ökning med en faktor 2:

samt en minskning av DTvatten=Q/(1A*50)-Q/(2A*50)=Q*0,01/A


Vi kan ju alltid hoppas någon räkneglad läsare ställer upp den riktiga oförenklade formeln och gör en riktig parameterstudie i en massa diagram.

Eller så vill vi inte det, börjar bli lite hungrig. Har inte ätit sen lunch. Nog dags att åka hem nu.

Men OK lovar att ta en titt på tråden hemifrån.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #27 skrivet: 03 november 2004, 23:48:46 »
Hmmmmmm kul det här tog skruv riktigt.

Jag hävdar att det var ett genidrag att vända pÃ¥ steken, ingen risk för tempfall pÃ¥ tappvarmvattnet vid störttappning!!!!  
Bevisat problem i lågtempanläggningar med konventionell lösning på batteriberedare (sling)
Full kontroll på flödet i slingan, det ger ju kontroll på laddningen och framförallt inga beläggningar att tala om inne i slingan som kan ge tex tryckfall.
Dessutom garanterad skiktning, tappning av tappvarmvatten kan näppeligen störa den, men däremot laddning i en "mantel" kan va lite knepig. Lätt att flödet blir så högt så inbalndning sker.

Samma blir det med beläggningen, kan va förödande i en plattvärmeväxlare men inte här!

Säg att man jämför värmeavgivningen om diametern är 1 mm eller 100 mm så visst ökar värmeavgivningen.
Iofs lustigt att elpatroner med kraftig kalkbeläggning brinner sönder, (vi har mycket kalkhaltigt vatten här) om det nu beror pÃ¥ kalken  ;)

Ang brine.
Vid påfrysning vid tex ytjordvärme, utnyttjar man dessutom omvandlingsvärmet (frysvärmet, isbildningsvärmet) som är 92,5 kwh/m3 vatten, att sänka tempen på vatten frigör bara 1,6 kwh/ grad och m3

Iofs sagt av en Thermia ägare (vi är nog färgade av våra anläggningar)

Jag säger grattis!!!!!!!  Thermia, Adam  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #28 skrivet: 04 november 2004, 08:53:23 »
Jag vill inte ta någon ära ifrån Thermia, men nog har jag sett liknande lösningar tidigare, t.ex. på tyska beredare.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Thermia Diplomat TWS 16 laddar i ett skott
« Svar #29 skrivet: 04 november 2004, 09:18:10 »
Jag förstår inte heller vari det unika med TWS består?

Min 290 liters Stiebel-Eltron beredare ser väldigt lik ut.

Den har en slinga som går från botten till ca 2/3 av höjden, och vid VV-produktion matas VP-vattnet in i övre änden av slingan och returneras i nedre.

Kallvattnet matas in i botten och varmvattnet tas ut i toppen.

Värmeväxlararean är 3.2 m^2.

Nu är ju min pump bara på 10 kW nominellt, även om den ger lite mer vid den brinetemp jag har, men den laddar ju också i "ett skott".

Vad har jag missat?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!