Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud frÃ¥n kompressor  (läst 4745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« skrivet: 16 februari 2023, 12:28:15 »
Hej!
Sedan igår ägare till ett hus med en Thermia Eko 75 från 2008.
Kompressorn låter i mina öron väldigt mycket, skapar vibrationer som fortplantar sig i rören ut i hela bottenvåningen, trots att pumpen är i källaren.
Läser man runt lite så ska man misstänka nära förestående kompressorhaveri(om 1 timme till 1år). Förra ägaren tycker att det har låtit så här så länge han kan komma ihåg(vad nu det betyder när man säljer ett hus).
Motorskyddet brukar tydligen lösa ut ett par gånger per år också, senast i förrgår.

Bifogar länk till film med ljud från kompressorn precis innan den stannar.
https://photos.app.goo.gl/6tJWK8qbgZpmXpZV9

Någon som kan uttala sig om ljudet? Potentiella åtgärder? Eller bara börja plocka in offerter och hoppas att kompressorn håller till sommaren?
Kompressorn verkar i alla fall sitta fastskruvad ordentligt.


Mvh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2023, 12:50:59 »
Hej! Tycker kompressorn låter som man kan förvänta sig när den är från 2008. Kompressorfötterna i gummi kan bli dåliga med åren då de blir hårda och slår i botten så vibrationer/ljud ökar. Kan bli bättre genom att byta fötter. För att dämpa det direkta ljudet kan man sätta in ljuddämpningsmattor och bitumenplattor för bilar och båtar. Finns t.ex. på Biltema.
« Senast ändrad: 16 februari 2023, 13:20:24 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2023, 13:17:11 »
Hej! Tycker kompressorn låter som man kan förvänta sig när den är från 2008. Kompressorfötterna i gummi kan bli dåliga med åren då de blir hårda och slår i botten så vibrationer/ljud ökar. Kan bli bättre genom att byta fötter. För att dämpa det direkt ljudet kan man sätta in ljuddämpningsmattor och bitumenplattor för bilar och båtar. Finns t.ex. på Biltema.

Tack för svar! Pratade även med rörmokaren som bytte cirkulationspump på pumpen i början av december, han hade inte heller noterat att det var ett konstigt ljud. Så kanske håller en eller några säsonger till.
Beträffande gummifötter, leta efter orginal och byta ut? stålfjädrar får man plats med det?

Bara att klä insidan med bitumen där man kommer åt?

Mvh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2023, 13:25:33 »
StÃ¥lfjädrar gÃ¥r nog inte att fÃ¥ plats med, Ã¥tminstone inte utan att montera om kompressorn. Gummifötter finns t.ex. hos JS Energi: https://jsenergi.com/thermia-reservdelar/thermia-reservdelar-per-typ/thermia-kompressor/kompressorfot-mjukare-gummi-4-pack.html  Är man väldigt händig kan man normalt byta dessa själv men det kan vara trÃ¥ngt att komma Ã¥t.

Bitumenplattor eller ljuddämpningsmattor beroende pÃ¥ vad som ryms pÃ¥ insidan plÃ¥tarna blir bra. Dämpar väldigt effektivt. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2023, 08:52:10 »
Hej!
Sedan igår ägare till ett hus med en Thermia Eko 75 från 2008.
Kompressorn låter i mina öron väldigt mycket, skapar vibrationer som fortplantar sig i rören ut i hela bottenvåningen, trots att pumpen är i källaren.
Läser man runt lite så ska man misstänka nära förestående kompressorhaveri(om 1 timme till 1år). Förra ägaren tycker att det har låtit så här så länge han kan komma ihåg(vad nu det betyder när man säljer ett hus).
Motorskyddet brukar tydligen lösa ut ett par gånger per år också, senast i förrgår.

Bifogar länk till film med ljud från kompressorn precis innan den stannar.
https://photos.app.goo.gl/6tJWK8qbgZpmXpZV9

Någon som kan uttala sig om ljudet? Potentiella åtgärder? Eller bara börja plocka in offerter och hoppas att kompressorn håller till sommaren?
Kompressorn verkar i alla fall sitta fastskruvad ordentligt.


Mvh

Hej. Hur många vp tmmar har du?

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2023, 00:07:07 »
Hej. Hur många vp tmmar har du?

Hej!
46339h

Hade bekymmer idag med ett kompressorn stannade. Kollade i pannrummet, stod värmepump + elpatron i displayen. Lampan för kompressor lyste men stod helt stilla.

Lyfte locket och kompressorn kändes mkt varm, kunde nudda 1-2 sekunder.

Stängde av via displayen och bröt strömmen. Startade igen, samma fel displayen indikerade kompressor drift men den var icke igång. Inga larm.

Bröt strömmen igen och lät den svalna 2h. Då gick den igång. Tycker den låter ungefär som vanligt. Men det vibrerar verkligen svagt i hela huset så normalt är det inte. Fortplantar sig via rören som det verkar.

Tycker kompressorn varierar lite i varvtal, gÃ¥r inte jämnt hela tiden. LÃ¥ter som den ändrar frekvens med nÃ¥gra minuters mellanrum, under en kort stund. Kanske gÃ¥r tungt, svÃ¥rt för mig att säga. För att sen komma tillbaka till  mer jämn frekvens.
Delta på 7-8 grader över radiatorerna.
Brine in 5, Brine ut 4. Borde väl vara lite högre delta kanske, Cpump står på läge 3/3 och alltid gjort gissar jag. Ej testat ändra.

Magkänslan säger nära förestående byte.

181cm högt i tak, 15år gammal thermia varmvattenberedare på 200l bredvid.

Hade gärna köpt en japansk maskin men faller på höjden.

Nibe, ctc eller thermia?

« Senast ändrad: 19 februari 2023, 00:18:08 av Fellan »

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2023, 13:10:22 »
Hej!
46339h

Hade bekymmer idag med ett kompressorn stannade. Kollade i pannrummet, stod värmepump + elpatron i displayen. Lampan för kompressor lyste men stod helt stilla.

Lyfte locket och kompressorn kändes mkt varm, kunde nudda 1-2 sekunder.

Stängde av via displayen och bröt strömmen. Startade igen, samma fel displayen indikerade kompressor drift men den var icke igång. Inga larm.

Bröt strömmen igen och lät den svalna 2h. Då gick den igång. Tycker den låter ungefär som vanligt. Men det vibrerar verkligen svagt i hela huset så normalt är det inte. Fortplantar sig via rören som det verkar.

Tycker kompressorn varierar lite i varvtal, gÃ¥r inte jämnt hela tiden. LÃ¥ter som den ändrar frekvens med nÃ¥gra minuters mellanrum, under en kort stund. Kanske gÃ¥r tungt, svÃ¥rt för mig att säga. För att sen komma tillbaka till  mer jämn frekvens.
Delta på 7-8 grader över radiatorerna.
Brine in 5, Brine ut 4. Borde väl vara lite högre delta kanske, Cpump står på läge 3/3 och alltid gjort gissar jag. Ej testat ändra.

Magkänslan säger nära förestående byte.

181cm högt i tak, 15år gammal thermia varmvattenberedare på 200l bredvid.

Hade gärna köpt en japansk maskin men faller på höjden.

Nibe, ctc eller thermia?

Det är inte många vp timmar.

Kan du hålla max 1 sekund på kompressorn med en köldmedia R404a är det konstigt.

För lite köldmedia kan göra att kompressorn går varm, därför startar den igen efter två timmar för då har den svalnat.

Annars är kompressorn sliten.

Jag gissar på det.

Hur är synglaset vid uppstart?
Det ska bubbla en kort stund. Sen ska glaset bli klart.

 

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2023, 14:52:50 »
Låter som att det går tungt. Tycker Copeland lämnar lite att önska när det kommer till vibrationer. Nästan så man kan tro att de är balanserade för 60 Hz.

Gissar internt överhettningsskydd löser för dig.
Variationer i ljud och MS-larm, då tänker jag på mjukstarten som håller på lägga ner helt.

Att en kompressor går tungt kan bero på framledningstemperaturen. Har du något problem i ditt system som tvingar upp framledningstemperaturen? Tex snålar på värmen med termostater eller driftpressostat för varmvattnet som aldrig ger signal, då går det helt klart tungt och dyrt jämt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2023, 16:14:11 »
Ganska säker på att 75 modellen saknar mjukis.
« Senast ändrad: 19 februari 2023, 16:22:26 av BergAdde »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2023, 16:43:42 »
Enligt El-schemat sÃ¥ sitter det nog en mjukis efter MSK och kontaktor. Kan vara att mjukisen inte ger genomslag  som den ska, prova med koppla förbi den genom att koppla ihop L1 med U och L med V L3 är sammankopplade. DÃ¥ startar kompressorn med ett ryck. Var en dyr rackare som reservdel.köp inte orginalet utan en riktig mjukiis, den kostar inte mer och kan vara biligare och ska vara med 400 V styr.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2023, 17:00:36 »
Det är inte många vp timmar.

Kan du hålla max 1 sekund på kompressorn med en köldmedia R404a är det konstigt.

För lite köldmedia kan göra att kompressorn går varm, därför startar den igen efter två timmar för då har den svalnat.

Annars är kompressorn sliten.

Jag gissar på det.

Hur är synglaset vid uppstart?
Det ska bubbla en kort stund. Sen ska glaset bli klart.

Kompressorn hade stått stilla en timme eller så när jag gick ner och noterade att den indikerar drift men inte rullade. Då var den varm. Som att ström gick in men fick inget att snurra = värme. Fick bryta strömmen för att det sen skulle svalna av.

Ska se om jag hittar synglaset och syna det.

Mängden köldmedia, går det felsöka på enkelt sätt för kyltekniker? Eller det handlar om att fylla på mer för att se om det blir bättre?

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2023, 17:13:40 »
Kompressorn hade stått stilla en timme eller så när jag gick ner och noterade att den indikerar drift men inte rullade. Då var den varm. Som att ström gick in men fick inget att snurra = värme. Fick bryta strömmen för att det sen skulle svalna av.

Ska se om jag hittar synglaset och syna det.

Mängden köldmedia, går det felsöka på enkelt sätt för kyltekniker? Eller det handlar om att fylla på mer för att se om det blir bättre?

Bubblar det efter flera minuter vid start och fortsätter har du köldmediebrist. Ska bubbla i början
En kyltekniker ser det, men börja kolla lite själv.


Eb annan fråga. Har du en vit eller liknande klump i skåpet där det står mjukstart på eller ser helt enkelt ut som en stor klump fyrkantig, går in kablar i den.

Se bild.
Eller länk

https://jsenergi.com/thermia-reservdelar/thermia-reservdelar-per-typ/thermia-mjukstart/mjukstart-kimsafe-16a.html
« Senast ändrad: 19 februari 2023, 17:18:36 av BergAdde »

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2023, 17:20:43 »
Låter som att det går tungt. Tycker Copeland lämnar lite att önska när det kommer till vibrationer. Nästan så man kan tro att de är balanserade för 60 Hz.

Gissar internt överhettningsskydd löser för dig.
Variationer i ljud och MS-larm, då tänker jag på mjukstarten som håller på lägga ner helt.

Att en kompressor går tungt kan bero på framledningstemperaturen. Har du något problem i ditt system som tvingar upp framledningstemperaturen? Tex snålar på värmen med termostater eller driftpressostat för varmvattnet som aldrig ger signal, då går det helt klart tungt och dyrt jämt.

Mjukstarten är ett vanligt problem vad jag förstår, men inga larm har löst nu. Fick för mig att motorskydd larm brukar gå när Mjukstarten ger sig?

Beträffande framledningstemp så är det tydliga spår av högtempsystem här, ser ut som 10mm koppar till flera av radiatorerna. Enradiga men rätt breda radiatorer. Vid inflytt i fredags så var rum bör på 17grader. Säljaren hade satt ner den för 2 veckor sedan. Rum bör 20 visade sedan att kurvan var på 56grader!

Fick igång 2 rätt stora element med kärvande termostater igår som måste varit avstängda i vintras. Satte ner till kurva 40 igår när jag trodde det skulle bli bara elpanna närmaste veckorna. Kommer ju inte räcka men kanske underlättar kompressorn lite. Intressanta är att maxretur är på 55grader så det måste ju blivit en del tillskott.. Fast pumpen har gått 46000h och tillskott 1 respektive 2 är 800 resp 800h. Måste skaffa en elmätare till den där pumpen.

Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2023, 21:02:59 »
Bubblar det efter flera minuter vid start och fortsätter har du köldmediebrist. Ska bubbla i början
En kyltekniker ser det, men börja kolla lite själv.


Eb annan fråga. Har du en vit eller liknande klump i skåpet där det står mjukstart på eller ser helt enkelt ut som en stor klump fyrkantig, går in kablar i den.

Se bild.
Eller länk

https://jsenergi.com/thermia-reservdelar/thermia-reservdelar-per-typ/thermia-mjukstart/mjukstart-kimsafe-16a.html

Inte hittat någon vit klump, fått för mig att den gröna klumpen på bilden märkt K1 kan vara mjukstarten??



Beträffande synglas vet jag inte riktigt var jag ska leta, kan det finns under armaflex isoleringen på rör till eller från kompressorn?



Utloggad Fellan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Eko 75, vibrationer och ljud från kompressor
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2023, 21:13:01 »
Låter som att det går tungt. Tycker Copeland lämnar lite att önska när det kommer till vibrationer. Nästan så man kan tro att de är balanserade för 60 Hz.

Känns som hela min kropp vibrerar i 50-60hz, fortplantar sig fint i rören och sätter hela huset i svängning.

Förra ägaren beskrev sig som ljudkänslig varför jag är mycket tveksam till att det alltid varit på det här viset.

För tillfället kan jag tänka mig att köpa en ny pump bara för att slippa ljudet och vibrationerna, men risken finns kanske att även en modern inverterpump sätter huset och rör i svängning? Behöver ju dock få tag på en pump och vill inte gärna lägga halva pumpbudgeten på elräkning varför jag hoppas kompressorn kan leva lite till.

Vad tror ni förresten om att sänka hastigheten till läge 2 på cirkpump till brine? Har oftast delta 1 eller 2 grader när jag varit i källaren. 3 grader ska vara effektivare vad jag läst. Men är nojjig att ändra på något som sannolikt varit så i 15år nu när kompressorn gått till och från under i alla fall 12h utan handpåläggning..


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 691
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!