Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elförbrukning bergvärme vs frånluftsvärmepump  (läst 1367 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Edhelma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elförbrukning bergvärme vs frånluftsvärmepump
« skrivet: 09 februari 2023, 16:28:23 »
Hej!

Jag och sambon sitter och grubblar över om vi ska byta vår ivt 490 (från 2010-ish) till bergvärme. Vi har ett hus i Uppland på 140-ish kvm byggt 2008 med nybyggda solceller på taket + batteri. Vi flyttade in i huset i april förra året så vi har egentligen ingen "egen" data kring elförbrukning utan vad tidigare ägaren hade. Våran beräknade årsförbrukning ligger på 18718 kWh, men vi har ett spabad ute som ligger och drar en del också…

Jag försöker förstå mig på hur saker och ting funkar kring elförbrukning och uppvärmning. Jag ser att nu här på vintern så drar elpatronen upp till 4-5 kW ganska ofta, gärna i stora toppar, men när kompressorn enbart är igång så är förbrukningen mer “jämn” över tiden. Är det någon som vet om en bergvärmepumps förbrukning är mer “jämn” typ ner till -10 grader eller så?

Såhär (bifogad bild) såg våran elförbrukning ut i förrigår tex (2023-02-07). Som jag skrev ovan, vi bor i Uppland. Ser detta rimligt ut för en frånluftvärmepump med 10+ år på nacken? Skulle någon kunna visa hur deras elförbrukning ser ut med bergvärme en dag som i förrigår (tror temperaturen låg på -2 till +3 den dagen)?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elförbrukning bergvärme vs frånluftsvärmepump
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2023, 16:45:58 »
Hej! Hur det ser ut beror ju helt på om det är en varvtalsstyrd värmepump eller en traditionell on/off-modell som slår av och på kompressorn i intervaller. En varvtalsstyrd modell får en jämn elförbrukning men den ökar förbrukningen så fort det blir kallare ute. IVT 490 klarar värmen ner till ca +6 °C ute med bara kompressorn om man snålar med varmvattnet. Sedan måste el-patronen ge resten av värmen under minst hela vinterhalvåret. Ert spa-bad drar säkert 5000 kWh/år. Med bergvärme kan ni spara några tusen kWh per år men jag tror investeringen blir för dyr (typ 225 tkr) för att det ska löna sig inom överskådlig tid. Förmodligen bäst att byta till den senaste modellen av frånluftsvärmepump, NIBE S735, men det är lång leveranstid. Man kan annars komplettera huset med en luftluftvärmepump som tillsammans med IVT 490 värmer huset. Kostar bara 20-25 tkr och ger en riktigt bra energibesparing samt även A/C på sommaren om man vill.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elförbrukning bergvärme vs frånluftsvärmepump
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2023, 07:40:12 »
Håller med helt och hållet.
Vi har haft SPA-bad i över 10 år, och vi har insett att vi badar mest på sommarhalvåret, så i år stängde vi för första gången av SPA-badet efter sommaren.
Känns skönt att slippa skotta av varje gång det snöat, och kolla på kemin ett par gånger i veckan.
Nu vet jag att SPA-baden används väldigt olika, vissa badar mest på vintern, och andra gör tvärt om - men där finns ju en stor besparingspotential om elen blir dyr och ekonomin kniper.
« Senast ändrad: 10 februari 2023, 07:42:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Edhelma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elförbrukning bergvärme vs frånluftsvärmepump
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2023, 08:21:39 »
Vi kan inte stänga av vårt spa-bad utan risk för att det fryser under vintern, så det kan vi räkna bort. Däremot är jag intresserad av hur elförbrukningen ser ut för någon med bergvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elförbrukning bergvärme vs frånluftsvärmepump
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2023, 09:24:38 »
En väl dimensionerad bergvärmepump går ju aldrig på elpatron, så om du kan uppskatta hur många kWh elpatronen i er frånluftsvärmepump dragit så kan du räkna med att du kan spara 1/3-del till 1/4 del av den förbrukningen med en bergvärmepump.
Om er elpatron i dagsläget förbrukar 6000 kWh/år så är potentialen alltså en besparing på 3500-4000 kWh / år. (om jag räknat rätt)
Sätter ni in en modern inverterstyrd frånluftsvärmepump kanske ni får 1500 kWh/år eltillskott, så jämfört med en sådan blir potentialen med bergvärme mindre.
Alla siffror självklart lite mellan tummen och pekfingret, men i de krokarna borde det i alla fall ligga.

Jag skulle nog sätta in en luftvärmepump, inte minst för lyxen att ha kyla på sommaren, och köra vidare med den befintliga frånluftsvärmepumpen så länge den fungerar.
Sedan uppgradera till en modern inverter med upp till 5 kW uteffekt från kompressorn.

Är ni oroliga över bullret från en luftvärmepump, och inte vill strula med att strypa värmen från er frånluftsvärmepump i de rum som luftvärmepumpen kan värma, och har lite pengar över så är sjävklart bergvärme ett mer komplett och fulltäckande alternativ, men det blir svårt att räkna hem rent ekonomiskt, som jag ser det i alla fall.

Kanske en braskamin om elpriserna blir ofantligt höga?
« Senast ändrad: 10 februari 2023, 09:28:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Edhelma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elförbrukning bergvärme vs frånluftsvärmepump
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2023, 09:58:08 »
Ok! Tack för svar! Även fast det är mellan tummen och pekfingret så kan jag få ett grepp på ungefär vad jag skulle förvänta mig.

Utloggad Edhelma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elförbrukning bergvärme vs frånluftsvärmepump
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2023, 16:53:51 »
Hej igen. Blev lite fundersam i vad du (Rickard) menar. Först skriver du att vi kan spara 1/3-del till 1/4-del men när du räknar visar exemplet så ser det mer ut än så. Där ser det mer ut som att besparingen är 2/3-delar-ish. Menar du att vi kan spara 2/3-delar till 3/4-delar?

1/4 * 6000 = 1500
1/3 * 6000 = 1980

2/3 * 6000 = 3960 (mer än du skrev i inlägget i exemplet, men i närheten)
3/4 * 6000 = 4500

« Senast ändrad: 10 februari 2023, 16:56:48 av Edhelma »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elförbrukning bergvärme vs frånluftsvärmepump
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2023, 17:09:36 »
Precis, besparingen blir 2/3 till 3/4. Du har rätt. Det är energiförbrukningen för värmepumpen som blir 1/4 till 1/3. När jag räknar uppskattar jag att er el-tillsats är ca 5000 kWh/år och att en bergvärmepump sparar ca 800 kWh/år mer än en ny varvtalsstyrd frånluftsvärmepump som NIBE S735 hos er.
« Senast ändrad: 10 februari 2023, 17:11:11 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Edhelma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elförbrukning bergvärme vs frånluftsvärmepump
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2023, 17:11:56 »
Perfekt! Tack! Då är jag med på banan :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elförbrukning bergvärme vs frånluftsvärmepump
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2023, 18:35:57 »
SPA-bad ett otyg när det kommer till vinter, det går inte att tömma ut allt vatten, det fastnar i allsköns rör. Det som går, är att ha en shunt ut som kan ställas på in på en kurva som ger ca   6 Dom flesta regleringar går inte att ställa så låg utan att manipulera utegivaren med ett motstånd.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elförbrukning bergvärme vs frånluftsvärmepump
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2023, 04:22:45 »
Kan man inte blåsa ur rören med tryckluft?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!