Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering rör och cirkpump  (läst 1337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Greta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dimensionering rör och cirkpump
« skrivet: 19 maj 2021, 21:23:48 »
Hej,

Jag håller på att konvertera från självdrag till FTX och kommer passa på att sätta ett kylbatteri på kanalen. Jag är fullt med på att det blir en begränsad effekt och inte jämförbart effektmässigt med en konvektor men några grader svalare i kombination med lägre luftfuktighet gör att jag tycker det är värt oavsett.

Det blir en klassisk lösning där jag kopplar pÃ¥ brineslingan frÃ¥n bergvärmen och leder upp pÃ¥ vinden. Steg för steg har jag fÃ¥tt grepp om vad som behöver göras men det jag inte riktigt fÃ¥r kläm pÃ¥ är dimensionering av cirkulationspump samt rör och hoppas nu att det finns nÃ¥gon klokare person här  "love"

Utifrån datablad får jag följande uppgifter:

Kylbatteri CWK 160-3-2,5
Vattenflöde max 0,08 l/s
Tryckfall vatten max 32
10 mm röranslutningar till batteriet
Kvs 0,4
1/2" trevägsventil
Ca 12 meter rör från brineslingan i källare till batteriet på vind enkel väg, så säg 25m tur och retur för enkelhetens skull.
Hoppas jag fått med allt relevant

Jag har funderat över två alternativ, dels att dimensionera för att klara ovan alternativt att överdimensionera rördragning och pump för att kunna ansluta en konvektor i senare skede.

Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få input på vilka rördimensioner som krävs för respektive alternativ samt även cirkulationspump så jag kan se på merkostnaden för att överdimensionera nu. Det är inga problem att dra fram nya/större rör i ett senare skede så framtidssäkring behöver prompt inte ske nu, men är kostnaden försumbar kan det såklart vara intressant.

Tack på förhand!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering rör och cirkpump
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2021, 07:37:56 »
Jag är ingen expert på detta, men hittade detta i LK:S lathund för värmesystem:
AX25 (25 mm pex) ger 0,1 kPa tryckfall vid 0,08 l/s vilket ger (värmeffekt) 3,35 kW vid 10 grader deltaT,  5,02 kW vid 15 grader deltaT, 6,70 vid 20 graders DeltaT.
Det jag fastnar för är rördimensionern för att få lagom tryckfall på 100Pascal vid 0.08 l/s flöde, det skulle innebära antingen 25 mm pex eller 22 mm koppar för dig.

Instinktivt kan jag tycka att det känns rejält dimensionerat, även med tanke på dimensionen på anslutningen till kylpaketet, och 1/2" ventilen, men så vitt jag förstått skall man hålla sig under 100Pascal/meter för att undvika flödesljud och slitage på ledningarna.

Någon som kan mer än mig för gärna kommentera.

https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.g.1_lathund-lk-universal.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering rör och cirkpump
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2021, 15:30:06 »
Hej Greta, nu kanske det här blir svar på massa annat också men jag har gjort lite försökt på området tOOmten

Tag ett kylbatteri till ftx:en som är 1-2 storlekar större än kanalens dimension. Sen ska du ha en storleksövergång innan batteriet på 1 meter cirka. Det brukar bli bra med en flexdämpare på 900-1200 mm så är det lätt att installera också. Då får du lågt flöde över batteriet och får upp kyleffekten på batteriet rätt fort.

Jag har 15 mm pex till mitt ena kylbatteri (samma som du föreslag)med ungefär samma längd dragning. Är inte det som begränsar kylningen på det batteriet. Det är flödet från aggregatet i det fallet.

På det andra batteriet är det ett CWK 315 med 15 mm pex. Där är flödet begränsande för kylningen så det skulle behöva vara 22-25 mm rör egentligen. Får väl bli en framtida uppgradering men det funkar rätt bra ändå.

Har du kondensisolerat ventilationsrören kan du gå ner till cirka 10 grader på tilluften utan problem men det brukar landa runt 13 grader i sommarväder lite oavsett var du har för batteri och flöde på vattnet. Till slut måste du omsätta mer luft för att få upp kyleffekten.

Utloggad Greta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering rör och cirkpump
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2021, 21:20:26 »
Tack för svar!

DrGreenbaum - Vad är syftet med att ta ett större kylbatteri? Som jag förstått det är det luftflödet som kommer vara den begränsande faktorn för min del. En större dimension med oförändrat flödet ger kanske 0,1 kw extra kyla som bäst. Alla rör är isolerade med 10 cm kondensisolering så det ska förhoppningsvis inte vara en begränsning.


Utloggad Greta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering rör och cirkpump
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2021, 22:31:58 »
En följdfråga, då kylbatteriet hamnar på vinden och bergvärmepumpen står i källaren så nu funderar jag på hur hur det ska ske rent praktiskt. Att dra fram rören är inga problem, utan funderingen är vart det är bäst att placera cirkpump och trevägsventil, antingen nära brinekretsen till bv-pumpen eller nära kylbatteriet. Finns det några för-/nackdelar med endera placering?

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering rör och cirkpump
« Svar #5 skrivet: 29 maj 2021, 16:39:12 »
Fördelen är att du får en lägre hastighet på luften över batteriet och får betydligt högre kylfaktor än att du pressar ett litet batteri till gränsen. Men vid låg lufthastighet samma kyla.

Sätt pump och ventil nere där det är varmt. Blir nog mycket kabeldragning och rör ändå!

Utloggad Greta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering rör och cirkpump
« Svar #6 skrivet: 29 maj 2021, 22:17:24 »
Insåg att jag missat att lägga med bilden också :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!