Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jonisering av luften ?  (läst 16316 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jonisering av luften ?
« skrivet: 08 februari 2005, 19:57:56 »
Någon som kan förklara hur jonisering funkar ?? och vad det är bra för ??
Din vän i nöden.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2005, 21:02:09 »
Hej

Elektrisk jonisering  i filter är för att dra till sig damm för rening av luften.

Janne
« Senast ändrad: 08 februari 2005, 22:33:17 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2005, 22:26:21 »
Små dammpartiklar laddas och klumpar ihop sig, detta gör att de lättare fastnar i luftfilter. (eller ramlar ned på golvet)
Kan alltså vara en fördel för allergiker.

Å andra sidan har det ju visat sig att människor som bor i dammiga miljöer har mindre problem med allergier än vad vi renlighetsmaniker har (svenskar).

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2005, 23:08:49 »
Eller "Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete!"  ;D

Ärligt talat, är verkligen den här damm och bakteriedödarhystering nyttig?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2005, 08:44:30 »
Eller "Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete!"  ;D

Ärligt talat, är verkligen den här damm och bakteriedödarhystering nyttig?

Har man astmatiker eller allergiker i familjen så upplever dom ofta att inomhusklimatet ändras till det bättre, helst om det finns pälsdjur i huset !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2005, 09:04:18 »
Eller "Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete!"  ;D

Ärligt talat, är verkligen den här damm och bakteriedödarhystering nyttig?

Har man astmatiker eller allergiker i familjen så upplever dom ofta att inomhusklimatet ändras till det bättre, helst om det finns pälsdjur i huset !!

Har man redan astmatiker och allergiker i familjen så finns det nog inte mycket att göra. Men flera undersökningar pekar på möjligheten att nitisk renhet kan vara en orsak till att männinskor utvecklar allergier. Faktum är att flera bekanta till oss som har allergiska barn är städgalningar och då kvinnorna i dessa familjer. Inte ett dammkorn så långt ögat kan se. Så nånting kanske det ligger i det?
 
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2005, 10:02:56 »

Har man redan astmatiker och allergiker i familjen så finns det nog inte mycket att göra. Men flera undersökningar pekar på möjligheten att nitisk renhet kan vara en orsak till att männinskor utvecklar allergier. Faktum är att flera bekanta till oss som har allergiska barn är städgalningar och då kvinnorna i dessa familjer. Inte ett dammkorn så långt ögat kan se. Så nånting kanske det ligger i det?
 

...eller så är det det mer logiska att de städar som f-n för att deras barn ska få ett drägligt liv?

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2005, 10:08:07 »
PerF...har man redan allergiker eller astmatiker i familjen SÃ… ska man väl göra allt (framför allt prova allt) för att dessa ska fÃ¥ det bättre ?? Särskilt astma kan ju bero pÃ¥ otaliga saker...här uppe hos oss är nog största boven lÃ¥ng vinter och torr luft..kan man hÃ¥lla bra luftfuktighet och sÃ¥ ren inomhusluft som möjligt borde ju det lindra vissas besvär...bota gör man nog inte med nÃ¥n apparat trots allt  :) Förresten sÃ¥ ser jag att Rickard redan sagt samma sak (mÃ¥ste börja läsa allt)  a:gl
« Senast ändrad: 09 februari 2005, 10:10:52 av kek29 »
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2005, 12:36:39 »
Dammet fastnar "bättre" i pumpen när man har joniseringen påslagen.En annan bieffekt är att jag får väldigt hala golv.Är det någon annan som har samma fenomen?
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2005, 14:59:08 »

Har man redan astmatiker och allergiker i familjen så finns det nog inte mycket att göra. Men flera undersökningar pekar på möjligheten att nitisk renhet kan vara en orsak till att männinskor utvecklar allergier. Faktum är att flera bekanta till oss som har allergiska barn är städgalningar och då kvinnorna i dessa familjer. Inte ett dammkorn så långt ögat kan se. Så nånting kanske det ligger i det?
 

...eller så är det det mer logiska att de städar som f-n för att deras barn ska få ett drägligt liv?

Missförstå mej rätt. Redan utvecklad allergi får man lindra så gott det går. Vad jag menar är att dagens samhälle har blivit så renlighetsfixerat att vi skapar allergiker genom att kroppen inte får hantera de ämmnen och bakterier som den normalt ska kunna hantera. Att kroppen och immunförsvaret lär sig är ett vetenskapligt faktum.

Nu vill jag inte ha alla allergiker efter mej och påstå att jag har fel för jag är klart medveten om att allergier kan orsakas av många saker. Men en viss sanning i de undersökningar som gjorts tror jag att det finns och att detta kan vara orsaken till en del blir allergiker är jag övertygad om.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2005, 16:29:16 »
Hej...
intressant ämne ...
jag är tvungen att hålla med PerF,vi har för rent och folk är helt hysteriska dom tror att vi ska dö av lite skit

det är tvärtom,om man är frisk så härdas kroppen av lite skit...

en alergisk reaktion är en följd av att kroppen utsätts för nånting  som den inte riktigt tål,och då kroppen får katthår på i sig så börjar vårat inunförsvar att bearbeta problemet..
men träffar inte kroppen katthår så kan den ju alldrig försöka bygga upp ett försvar för kroppen vet ju inte vad den ska bygga försvaret mot...så då blir det ännu värre

jag jobbar som kock å då träffar man alla typer av mat allergi ..
joo nog finns det folk som helt ärligt har allergi mot fisk och skaldjur mm mm '

men det fins ochså föräldrar som inte törs ge sina barn tex jordnötter eller skaldjur för dom kan ju va allergiska
å då säger dom att deras barn inte tål skaldjur hmm fina ideer ...

min älsta grabb 7år tålde inte tomatketchup då han va ca 1,5 år ´
 han fick smÃ¥ röda utslag runt munnen
vi gav han ändå lite ketchup  tex det som ingick i köttförssåsen   det tog ca 3 månader så försvan det å nu äter han ketchup som vanligt ,jag ger mig den på att om vi slutat  ge han det så hadde våran grabb  hafft tomat allergi i dag
det gick härda till .....

i sverge har vi värds rekord i å va allergiska ,det e mot olika sorters mat  hundar och husdjur  mm mm
skulle nu skit och miljö gifter va boven så varför är inte polackerna döda nu ?? dom har väl ca 400% sämmre luft och miljö än vi ...

« Senast ändrad: 09 februari 2005, 16:30:47 av jockefors »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2005, 18:25:55 »
Citera
skulle nu skit och miljö gifter va boven så varför är inte polackerna döda nu ?? dom har väl ca 400% sämmre luft och miljö än vi ...
400% bara det stoppar nog inte. det gjordes en undersökning på barn i hårt belastade storstäder i polen och barn i Norra norrland.  Dom i norra norrland belastades nästan inte alls av luftföroreringar, om barnen i Polen levt med den miljö dom hade i Sverige då hade det varit permanent utegångsförbud för dom så illa var det.
Det var SIGNIFIKANT mindre antal barm som hade astma och allergi i Polen än här hos oss.  :o :o
Vi har nog värdsbäst hygien, inga bakterier att tala om som är sjukdomsalstrande, bäst före datum på allt.
ÄNDÅ detta elände hos oss... varför....   Sc:,h

Som du säger "för rent" särskilt mjölsyrabakterier i mat o mejeriprodukter tror dom är speciellt bra att få i sig ( från delvis skämd mat!!!!)   har trackat Miljö o hälsa mycket kring detta  ;)

troligen påverkas vi negativt av vårt inneklimat... på flera sätt.
Här i norr är paradoxen att för kall luft bidrar till astma!!!  tänk på tex wassberg mfl. nästan alla skidåkarna i hans generation hade belastningsastma. Men främst är det pga av att vi vistas inne för mycket (mera än Polens barn) rumsluft är aldrig lika bra som uteluft. tex här uppe blir rumsluften EXTREMT torr vintertid man värmer upp snustorr uteluft det ger ännu torrare luft som är skadlig för luftrören.

Så mera kraftiga infektioner åt barnen i späd ålder inget pencilin åt dom då skulle allergierna minska!!!    öpnna dörrar och fönster på vintern max 18 grader inne!!!

Svårsmält ?  jorå men gör vi inget kommer ALLA att ha handikappande allergier om 75- 100 år så snabbt ökar det!!!!!!!!!!!!!!
Det här hetsar mig    fiR:  nu blir det väl liv i luckan  _/-    ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2005, 19:53:31 »
Bertil...inget o hetsa upp sig över...det ligger nÃ¥t i det du säger...bl.a maten är nog kvalitets mässigt bättre idag än för bara 20-30 Ã¥r sen (medellängden ökar hela tiden) och sÃ¥ kallad sur mat är det väl inte mÃ¥nga som äter idag dagligen ,som bevisligen är bra för kroppen däremot torr o kall luft kan vi inte göra sÃ¥ mycket Ã¥t....sÃ¥ jag tycker att alla pÃ¥ vp-forum köper hem surkÃ¥l pÃ¥ burk o smäller fram den pÃ¥ bordet lagom till middagstid imon  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad ByggherreNR1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2005, 20:14:36 »
 ;D
Oj så det tänder till

Min reflektion ang jonisering av luft är lite annorlunda.
Är det lättare att göra rent ett sånt här filter.
För det är väl inte bara jag som är trött på att använda engångsfilter i luft/luft anläggningen
Kan man inte sätta ett förfilter som man kan köra i diskmaskinen samt ett elektrostat filter (som man bara borde kunna damsuga rent?) och då få ok rening av luften?

Ok kanske får jag lite för ren luft för att det skall vara hälsosamt, men jag har ett 1,2 kubiks akvarium som hjälper till med luftfuktigheten. a:gl
Vet att jag ställer lite tokiga frågor men försöker förkovra mig, hav överseende ;)

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Jonisering av luften ?
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2005, 20:28:18 »
Hej ..
HÃ¥ller fullständigt med=)  Bertil

se bara dÃ¥ folk far utomlands  hur mÃ¥nga svenskar har sutte pÃ¥ skit huset första veckan
säkert betydligt fler än 10% i alla fall =)
det beror till största delen på att vi inte är vana vid bakterier å kommer utomlands där dom har en fin flora i maten...

bakterier är bra om dom används på rätt sätt

ta bara ett lätt exempel kött...gå å köp en kött bit på affären å stek halva biten samma dag
kasta in den andra i lite olja och marinera den i hmm 4-5 dar i kylen i en plast påse
vilken bit är mörast och smakar bäst ???
Kött är alltid mörast just innan det blir dÃ¥ligt  ..varför joo ju närmare man ligger ruttnings stadiet ju mörare kött = bakterier har redan börjat bryta ner köttet sÃ¥ det blir mört och fint
det låter grymt men så är det

Ã¥ till byggherren..joo akvariet är jädrigt bra  det fuktar luften rejält   jag har tyvär bara ett 70 liters
men det funkar det med =)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!