Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sqeacy
« skrivet: 25 januari 2015, 21:04:49 »

Blåser liv i denna gamla tråd för alla som har problem med styrning av ramptider i Rego 603. Min Rego visade sig efter månader av felsökning sakna modulen för 10V styrning av mitt eltillskott Värmebaronen EK15e. Styrning för ramptid öppna och stäng fanns i menyerna men inte i praktiken. Istället var trådar kopplade till ingången på mitt eltillskott för just styrning men detta påverkar bara av/på av eltillskott. Ska införskaffa denna modul som kostar ca 2500-3000 på IVT. På så vis hoppas jag kunna kontrollera de 7 stegen i eltillskottet och få en jämnare drift. Verkar som vissa Rego 603 levererades med denna modul för 10V styrning och vissa inte. Hoppas detta kan bringa klarhet för er som har samma problem, har sökt alla forum på nätet utan att hitta detta.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 11 februari 2012, 23:15:28 »

 Thumbsup
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 11 februari 2012, 22:39:58 »

Super:)
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 11 februari 2012, 22:05:02 »

Visst är det kul när det fungerar  Thumbsup
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 11 februari 2012, 20:27:16 »

Hej igen
Jag fick tag i en givare i fredags. Dom hade på ivt i Malmö. Fort hem och tänkte att nu löser jag förhoppningsvis ett världs problem ;D enligt mig har det nästan varit ett värds problem. Körde några snabba ohm mätningar och konstaterade att den givaren precis som du sa Lmf hade rätt karakteristik. In med den i det övre dykröret på min tank. Ungefär precis där jag plockar värmen till shunten. Ställde om hela huskurvan på ivt så den låg lite lite över vad min shunt vill ha. Och fy f-n vad bra det fungerar nu. Har kört med det i va 30 timmar med varierande ute temp mellan 2 och 10 minus. Vp går konstant och tillskottet går bara in ca 10 min åt gången för att komma upp i sina 1.5 grader över bör. När väl tillskottet stannar så fortsätter inte tempen stiga så som den gjorde innan. Jag så direkt i morse på min eliq att tillskottet varit inne ca 10-20 min en gång timmen. Innan gick det in kanske varannan timme och var inne väldigt länge. Jag har även statistik på min esbe shunt. Nu kan jag se att framledningen ligger konstant hela tiden. Och jag behöver inte övertempa tanken så mycket heller. Ligger 1-3 grader över framledning. Så nöjd jag blev. Fördel för husfridens skull också då jag i framtiden slipper springa ner i pannrummet flera gånger var kväll för att se hur den beter sig ;D. Nu vet jag i alla fall efter ett tag att jag behöver inte kolla för det fungerar helt enkelt. Skönt. 
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 09 februari 2012, 14:46:41 »

F-n vad bra. Visst kostar den lite. Det känns säkrare att ha en givare som visar rätt än som jag ville innan att få den att visa tio grader mindre. Men det behövs ju inte nu.
Tusen tack för tipset.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 09 februari 2012, 14:32:44 »

Ja det var den jag länkade till.

Den har samma värden som i tabellen i din tidigare post.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 09 februari 2012, 14:11:45 »

De nya givarna som Bosch/IVT använder med molex kontakt får plats i dykrör (8-10mm diameter)
finns på exempelvis VVSklimat och denna typ av givare används i hela pumpen.
Nackdelen är tyvärr priset.

Menade du denna
http://www.vvs-klimat.se/product.html/bosch-varmvattengivare?category_id=166

Har den samma värden som den gamla jag har tror du?
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 09 februari 2012, 13:01:40 »

De nya givarna som Bosch/IVT använder med molex kontakt får plats i dykrör (8-10mm diameter)
finns på exempelvis VVSklimat och denna typ av givare används i hela pumpen.
Nackdelen är tyvärr priset.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 09 februari 2012, 12:32:45 »

Tur man är sjuk ibland så man hinner pilla med sånt här tids ödande.
Tyvärr har jag ju stirrat mig blind på att försöka lura givaren så inte den kommer upp i 48 grader. Men Det är ju inte GT1 som larmar för hög retur.
Den har enbart med huskurvan att göra. Det är GT9 som larmar vid 48 grader och den kan jag låta sitta kvar.
Så jag tog loss min GT1 givare . Tyvärr var den för stor för att få in i ett redan befintligt dykrör. Men jag stoppa in den i min tomma solslinga i botten.
Det gick hur bra som helst. Men jag vill ha upp den i toppen på tanken. Finns det givare som är mindre än dom gamla original IVT jag har?
Jag tror den inte får vara större än ø10 mm för att gå in i dykröret. Var kan man hitta sådana givare?

Givartabell
I tabellen visas samtliga givarmotstånd
vid olika temperaturer.
Temperatur (ºC) kΩ
-40 154,300
-35 111,700
-30 81,700
-25 60,400
-20 45,100
-15 33,950
-10 25,800
-5 19,770
0 15,280
5 11,900
10 9,330
15 7,370
20 5,870
25 4,700
30 3,790
35 3,070
40 2,510
45 2,055
50 1,696
55 1,405
60 1,170
65 0,980
70 0,824
75 0,696
80 0,590
85 0,503
90 0,430
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 08 februari 2012, 11:21:34 »

Jag ändrade ju ramptid till 60 min. Det gjorde utslag men det blev inte så bra. Vp har gått hela natten och tillskottet var bara inkopplat en gång i natt vid tre tiden. Då hade det varit inne ca en timme. Men jag såg i morse att inomhus tempen sjunkit en grad. Gick ner och kolla pannan. Då låg framledningen på 39 grader men den ville ha 49 grader. Tillskott lampan på panelen lös men tillskottet var inte igång ändå. Gick in i meny 8 nånstans där det står inkopplad eleffekt i drift som visas i procent. Då stod den på 70 procent och gick sakta sakta uppåt. Inte förrän den kom upp i 100 procent startade el kassetten. Så jag flyttade ner den till 10 min istället. Tror dock att det inte blir så mycket bättre. Hade fan velat flytta givaren. Det känns lite idag som att en normal person hade inte märkt något då inomhus tempen är stabil. Men jag gillar inte att vp står still upp till 4 timmar per dygn när det är kallt pga tillskottet går för länge. Jag vill ha ett optimalt system som ska fungera perfekt oavsett utomhus temp och kunna ha samma inställningar året runt. Nu är det ungefär som om man sätter farthållaren i bilen på 90 så går bilen ibland i 80 och ibland i hundra. Jag kommer fram samtidigt men med ryckig körning :D
Ok!
Tokigt att man styr en enstegskassett med 0-10V. Det borde vara 1,5kW i 4 steg tex. om du har 6kW.
Labba lite med inställningen oh se om du kan få det att bli lite bättre.
Det andra alternativet hade varit att göra som någon nämnde tidigare. Att koppla topp till botten på tanken och ha elsteget där och att det bara värmer tanken. Då skulle du kunna skunta ut allt tillskott via shunten, även kaminvärmen.

Jag förstår att systemet är svajjigt och att det inte känns roligt. Det är ditt system och du gör som du vill men jag skulle aldrig labba med givaren bara för att få något att funka. Hellre bygga om så att allt är rätt och smart gjort och sedan använda de ingående komponenterna och funktioner på rätt sätt. Du har ju en smart reglerenhet som kan lösa alla dina problem men den nyttjas inte till 100%


/Raptor
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 februari 2012, 10:58:54 »

Jag ändrade ju ramptid till 60 min. Det gjorde utslag men det blev inte så bra. Vp har gått hela natten och tillskottet var bara inkopplat en gång i natt vid tre tiden. Då hade det varit inne ca en timme. Men jag såg i morse att inomhus tempen sjunkit en grad. Gick ner och kolla pannan. Då låg framledningen på 39 grader men den ville ha 49 grader. Tillskott lampan på panelen lös men tillskottet var inte igång ändå. Gick in i meny 8 nånstans där det står inkopplad eleffekt i drift som visas i procent. Då stod den på 70 procent och gick sakta sakta uppåt. Inte förrän den kom upp i 100 procent startade el kassetten. Så jag flyttade ner den till 10 min istället. Tror dock att det inte blir så mycket bättre. Hade fan velat flytta givaren. Det känns lite idag som att en normal person hade inte märkt något då inomhus tempen är stabil. Men jag gillar inte att vp står still upp till 4 timmar per dygn när det är kallt pga tillskottet går för länge. Jag vill ha ett optimalt system som ska fungera perfekt oavsett utomhus temp och kunna ha samma inställningar året runt. Nu är det ungefär som om man sätter farthållaren i bilen på 90 så går bilen ibland i 80 och ibland i hundra. Jag kommer fram samtidigt men med ryckig körning :D
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 08 februari 2012, 10:05:23 »

Maskinen är från 2006. Versionen vet jag inte. Men jag hade ju iallafall menyn. Jag var nere nyss och ändrade den. Den stod på noll. Jag satte den på 60 min som är Max. Det fungerar kanske bättre nu. Men allra helst skulle jag ändå vilja lura givaren för då får jag massa andra fördelar också. Tex när jag börjar elda i min kamin så tar det ganska lång tid innan returgivaren börjar stiga och få vp att stanna. Och när brasan har slocknat och ingen energi tillförs i tanken så blandas vattnet och jag får i princip samma temp uppe som nere. Det gör att framledningen hinner sjunka ca 10 grader under bör innan vp startar. Den gör det eftersom jag har blivit mer eller mindre tvingad att ha väldigt låg kurva på ivt för att jag räknar med att alltid ha ett delta på 10 grader när det är kallt och vp går med tillskott. Har jag " normal" huskurva på vp stänger shunten ner ganska kraftigt innan tillskottet kopplad ur. Och då får jag fenomenet med att vp också stannar.

Du har inte möjlighet att koppla in en termostat som stoppar VP? Typ rumstermostat?
I så fall kan du köpe en termostat med lös givare och montera givaren på tanken i önskad höjs. När laddningen nått givaren stoppar termostaten VP.

/Raptor
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 08 februari 2012, 07:47:20 »

Jag har en installatörs manual framför mig man kan välja om man ska koppla enligt driftsfall A eller B. A är om man har el som tillskott och B är om man har tex Oljepanna som tillskott och vad jag tror så är min kopplad som A. Och vad jag då kan läsa mig till så används ramptid enbart i driftsfall B. Det skulle kunna styra shunten på då tex oljepannan. Anledningen att man skulle kunna ändra den tiden enligt boken var att inte shunten skulle öppna direkt innan oljepannan blev varm. Bara för att inte släppa ut kallt vatten i systemet. Så tyvärr tror jag inte den menyn har med 0-10 volts signalen att göra. Men jag hoppas jag har fel och du har rätt. Får se i natt hur den beter sig. Men tyvärr verkar det bli kallare än tio minus och då kommer ändå inte vp att gå. Men under dagen i morgon märker jag det. Har lung inflammation så jag är ändå hemma från jobbet. Perfekt när man behöver ha koll på vp:)

Meny 8.3.4 och 8.3.5 ska inte påverkas av driftfall A eller B. Det är en ren regulatorinställning för den analoga utsignalen och den bör funka ovasett om du shuntar in hetvatten eller elkassett 0-10V.

Här kommer länken: http://systemhandbok.ivt.se/Styrochreglerutrustning.htm
Titta under till "Tillskottsinställningar" sidan 23.

/Raptor
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 07 februari 2012, 23:21:26 »

Jag har en installatörs manual framför mig man kan välja om man ska koppla enligt driftsfall A eller B. A är om man har el som tillskott och B är om man har tex Oljepanna som tillskott och vad jag tror så är min kopplad som A. Och vad jag då kan läsa mig till så används ramptid enbart i driftsfall B. Det skulle kunna styra shunten på då tex oljepannan. Anledningen att man skulle kunna ändra den tiden enligt boken var att inte shunten skulle öppna direkt innan oljepannan blev varm. Bara för att inte släppa ut kallt vatten i systemet. Så tyvärr tror jag inte den menyn har med 0-10 volts signalen att göra. Men jag hoppas jag har fel och du har rätt. Får se i natt hur den beter sig. Men tyvärr verkar det bli kallare än tio minus och då kommer ändå inte vp att gå. Men under dagen i morgon märker jag det. Har lung inflammation så jag är ändå hemma från jobbet. Perfekt när man behöver ha koll på vp:)
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 07 februari 2012, 22:36:24 »

Ramptid stänga är den tid det tar från fullt öppen till fullt stängd. Samma som öppna fast tvärt om. Den skulle nog vara lite snabbare än öppna men du får prova dig fram.
Jag sitter med telefonen så länkningen fixar jag inte. Men googla på Rego 600 så hittar du den på IVT:s hemsidaunder dokument.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 07 februari 2012, 22:08:17 »

Maskinen är från 2006. Versionen vet jag inte. Men jag hade ju iallafall menyn. Jag var nere nyss och ändrade den. Den stod på noll. Jag satte den på 60 min som är Max. Det fungerar kanske bättre nu. Men allra helst skulle jag ändå vilja lura givaren för då får jag massa andra fördelar också. Tex när jag börjar elda i min kamin så tar det ganska lång tid innan returgivaren börjar stiga och få vp att stanna. Och när brasan har slocknat och ingen energi tillförs i tanken så blandas vattnet och jag får i princip samma temp uppe som nere. Det gör att framledningen hinner sjunka ca 10 grader under bör innan vp startar. Den gör det eftersom jag har blivit mer eller mindre tvingad att ha väldigt låg kurva på ivt för att jag räknar med att alltid ha ett delta på 10 grader när det är kallt och vp går med tillskott. Har jag " normal" huskurva på vp stänger shunten ner ganska kraftigt innan tillskottet kopplad ur. Och då får jag fenomenet med att vp också stannar.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 07 februari 2012, 21:54:46 »

Jag hör vad du säger...
Har du alltså ingen meny som heter 8.3.4? Säker på det?
Ramptid för shuntat tillskott eller liknande?
Läser man i IVT.s  manualer så står till och med ditt problem utryckligen som ett exempel.
Det står att, om man har en elkassett inkopplad så kan man få en för snabb reglering och då behöva justera ramptiden. Eftersom du har en 0-10V utsignal så som i princip skulle kunna styra vad som helst så måste man kunna ändra regleringskarakteristik, annars är det ju helt värdelöst med en sån analog utgång.
Hur gammal är din Rego?

Vad hindrade dig att sätta givaren på tilloppet? Slår pumpen ifrån på hög returtemp?

/Raptor
Nu ska vi se. Raptor den menyn har jag. Men jag har alltid trott att det var om man hade någon shunt kopplad ihop med ivt. Jag kan ju prova maxa den och se vad som händer.
Anledningen just nu att jag inte kan flytta givaren till framledningen är att jag behöver 54 grader fram vid tio minus. Kallare än så behöver jag inte bry mig för då stannar min vp. Men returgivaren stoppar vp på 48 grader och det har jag redan vid fyra minus. Ska gå ner och ändra ramp tiden och se hur den beter sig i natt.( jag kan se det på min eliq ) vad innebär ramptid stänga?
Raptor kan du länka till den manualen du sett det du beskrev innan så är jag väldigt tacksam.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 07 februari 2012, 19:12:46 »

Jo men det är fortfarande GT1 som ger signal för tillskottet att starta. Och då måste jag ha givaren på samma ställe som idag för att den givaren inte ska kunna komma upp i över 48 grader. Och då blir det samma fenomen som jag har idag. Det känns som om det går att ändra givaren som jag vill så slipper jag ingrepp i rör installationen. Och då hade jag fått många fördelar med styrningen samtidigt.

Kopplar du in kasetten mot tanken och ställer kurvan på exakt samma kurva som du har på VP borde den aldrig kunna stänga ned på grund av att börvärdet på returen nås när tillskott behövs. Detta eftersom VPs start stop diff brukar vara 5c och därmed ligger stop VPin 2,5 c över vad du kommer få om du ligger och shuntar exakt på kurvan.
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 07 februari 2012, 19:05:36 »

Jag kan inte justera ramptiden heller. Jag har laborerat en hel del och försökt få till en värme kurva när det väl är minus grader och tillskott behövs Det fungerar sådär mellan 5 och 10 minus. Men ibland kommer den lik förbannat upp i stopp temperatur och då tar det lång tid innan den startar igen.
Då har framledningen sjunkit en 10 grader och tillskottstimern ska börja räkna ner på nytt.
Hör jag för hög värme kurva på ivt går tillskottet så pass länge att shunten är bara öppen till hälften. Då orkar vp det sista själv och stannar.
Jag har försökt ha så pass låg värmekurva på IVT att shunten ska vara ganska mycket öppen när väl tillskottet slår ifrån. Ibland fungerar det men så fall är det på gränsen.

Men alla dessa problem tror jag hade löst sig om jag kunnat sätta GT1 på framledningen in till tanken innan shunten. Men jag måste få den att visa mindre.
HUR?

Jag hör vad du säger...
Har du alltså ingen meny som heter 8.3.4? Säker på det?
Ramptid för shuntat tillskott eller liknande?
Läser man i IVT.s  manualer så står till och med ditt problem utryckligen som ett exempel.
Det står att, om man har en elkassett inkopplad så kan man få en för snabb reglering och då behöva justera ramptiden. Eftersom du har en 0-10V utsignal så som i princip skulle kunna styra vad som helst så måste man kunna ändra regleringskarakteristik, annars är det ju helt värdelöst med en sån analog utgång.
Hur gammal är din Rego?

Vad hindrade dig att sätta givaren på tilloppet? Slår pumpen ifrån på hög returtemp?

/Raptor
Skrivet av: p-s
« skrivet: 07 februari 2012, 18:26:26 »

Det hade jag kunnat göra om jag bara behövt 48 grader på framledningen vid tio minus. Nu behöver jag 54 grader. Därför vill jag att den givaren ska visa fel hela tiden. Typ  minst 6 grader. Men lättast att ha koll om man kan få den att visa 10 grader fel alltid. Det måste väl gå på något sätt?

vad är det för givare är det en aktiv(0-10V) eller en resistiv givare?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 07 februari 2012, 17:40:09 »

Jo men det är fortfarande GT1 som ger signal för tillskottet att starta. Och då måste jag ha givaren på samma ställe som idag för att den givaren inte ska kunna komma upp i över 48 grader. Och då blir det samma fenomen som jag har idag. Det känns som om det går att ändra givaren som jag vill så slipper jag ingrepp i rör installationen. Och då hade jag fått många fördelar med styrningen samtidigt.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 07 februari 2012, 16:33:34 »

Men om du kopplar in el-kassetten direkt mot botten och toppen på tanken då, ev. med en liten cirk pump om du inte får självcirkulation. Då värmer ju kasetten tanken, och shunten pytsar ut, dvs. detta blir samma som om du hade haft en el-patron i tanken.

Du kanske kan koppla den på samma slinga som du har till din kamin, i serie med kaminen?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 07 februari 2012, 15:26:53 »

Är Rego 603 ungefär samma som Rego 600?
I så fall kan du ställa ramptiden för start av tillskottet i meny 8.3.4 0ch ramptiden för stängning i meny 8.3.5
Om du ställer upp ramptiden så kommer det att gå långsammare att gå från 0-10V vilket kommer göra regulatorn trögare och returgivaren får en chans att hinna reagera.

/Raptor
Jag kan inte justera ramptiden heller. Jag har laborerat en hel del och försökt få till en värme kurva när det väl är minus grader och tillskott behövs Det fungerar sådär mellan 5 och 10 minus. Men ibland kommer den lik förbannat upp i stopp temperatur och då tar det lång tid innan den startar igen.
Då har framledningen sjunkit en 10 grader och tillskottstimern ska börja räkna ner på nytt.
Hör jag för hög värme kurva på ivt går tillskottet så pass länge att shunten är bara öppen till hälften. Då orkar vp det sista själv och stannar.
Jag har försökt ha så pass låg värmekurva på IVT att shunten ska vara ganska mycket öppen när väl tillskottet slår ifrån. Ibland fungerar det men så fall är det på gränsen.

Men alla dessa problem tror jag hade löst sig om jag kunnat sätta GT1 på framledningen in till tanken innan shunten. Men jag måste få den att visa mindre.
HUR?
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 07 februari 2012, 12:48:06 »

Vad jag kan räkna ut så fungerar det väl inte att sätta ett fast motstånd i serie eller parallellt med givaren?
Kanske man kan sätta en till tempgivare i serie eller parallellt?
Är Rego 603 ungefär samma som Rego 600?
I så fall kan du ställa ramptiden för start av tillskottet i meny 8.3.4 0ch ramptiden för stängning i meny 8.3.5
Om du ställer upp ramptiden så kommer det att gå långsammare att gå från 0-10V vilket kommer göra regulatorn trögare och returgivaren får en chans att hinna reagera.

/Raptor
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 07 februari 2012, 11:52:19 »

Vad jag kan räkna ut så fungerar det väl inte att sätta ett fast motstånd i serie eller parallellt med givaren?
Kanske man kan sätta en till tempgivare i serie eller parallellt?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 07 februari 2012, 11:37:33 »

Du har inte möjlighet att ställa in regulatorn för 0-10V signalen för tillskottet? Den är väldigt snabb nu men borde fungera bra om du kunde ställa upp I-tiden och ställa ner P-bandet. Då skulle förändringen i framledning hinna få genomslag på returen och regulatorn skulle bli smidigare.
Jag vet inte hur det ser ut i IVT:n, om man har tillgång till de parametrarana i regulatorn?

/Raptor
Jag har också varit inne på det. Men det är sånt som ligger fast i rego 603. Jag har även pratat med värmebaronen om elkassetten. I och med jag har så mycket vatten nu så dundrar patronerna in med all effekt dom kan tills belastningsvakterna bromsar. Oftast med 4x 2.1 kW. (20 A) när kompressorn går. Jag fick fram en givartabell igår men jag är inte så duktig på sånt. Jag vill som sagt attden ska visa tio grader mindre än vad den gör. Då kan jag styra på framledningen. Det tror jag att det kommer fungera. Jag har aldrig förstått vitsen med att ivt styrde huskurvan på returen förr.
Skrivet av: Raptor
« skrivet: 07 februari 2012, 11:04:25 »

Nja. Det hade kanske gått att sätta den på framledningen efter shunten. Men det blir så fall massa rör jobb och det kommer inte bli snyggt. Jag har länge varit inne på att byta hela styr systemet och bara använda ett styrsystem. Men tror det hade gått att få till med styrning på framledningen istället för returen. Men hur lurar jag givaren?
Du har inte möjlighet att ställa in regulatorn för 0-10V signalen för tillskottet? Den är väldigt snabb nu men borde fungera bra om du kunde ställa upp I-tiden och ställa ner P-bandet. Då skulle förändringen i framledning hinna få genomslag på returen och regulatorn skulle bli smidigare.
Jag vet inte hur det ser ut i IVT:n, om man har tillgång till de parametrarana i regulatorn?

/Raptor
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 06 februari 2012, 22:16:46 »

Kan du inte sätta in elkassetten efter tanken....för jag tolkade ditt problem som att eltillskottet värmer upp tanken, VP stängs och sen kan ditt system leva på de 5c i överskott som finns i tanken som var eluppvärmd.
Nja. Det hade kanske gått att sätta den på framledningen efter shunten. Men det blir så fall massa rör jobb och det kommer inte bli snyggt. Jag har länge varit inne på att byta hela styr systemet och bara använda ett styrsystem. Men tror det hade gått att få till med styrning på framledningen istället för returen. Men hur lurar jag givaren?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 06 februari 2012, 22:12:04 »

Det hade jag kunnat göra om jag bara behövt 48 grader på framledningen vid tio minus. Nu behöver jag 54 grader. Därför vill jag att den givaren ska visa fel hela tiden. Typ  minst 6 grader. Men lättast att ha koll om man kan få den att visa 10 grader fel alltid. Det måste väl gå på något sätt?
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 06 februari 2012, 22:10:04 »

Kan du inte sätta in elkassetten efter tanken....för jag tolkade ditt problem som att eltillskottet värmer upp tanken, VP stängs och sen kan ditt system leva på de 5c i överskott som finns i tanken som var eluppvärmd.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 06 februari 2012, 22:03:14 »

Jag har en optima 1000 med rego 603 som huskurvan styrs av GT1 returgivaren. Jag byggde om en hel del i somras och satte in en tank pga att jag satte en vattenmantlad braskamin. Sen en Shunt på framledningen och ett "styrsystem" till det. En ESBE 90 C shunt. Det fungerar så där eftersom ivt styr på returen och shunten på framledningen. Man kan säga att det fungerar jättebra så länge inte tillskott behövs. Men när väl tillskott behövs så floppar det ut helt. Tillskottet är en el kassett på 14.7 kW från värmebaronen som sitter på framledningen innan tanken. Den styrs av 0-10 volt signal av ivt.
Då blir det så här.
När vp inte orkar ( -2 grader) så går tillskottet in med ett steg först 2kw. Sen väntar den några minuter och går in med ett steg till och eftersom det inte händer något på returgivaren så maxar den i så många steg den kan. Belastningsvakterna är kopplade direkt till el kassetten. Jag har laborerat som en galning i flera veckor med huskurvan. Problemet är att tillskottet går tills framledningen är nåd och shunten börjar stänga ner. Start stopp diff på 5 grader. Då går tillskottet en grad över bör innan det slår ifrån. Och eftersom shunten då är ca halv öppen så orkar värmepumpen upp i stopptemperatur. Sen ska hela tanken svalna 5 grader vilket tar ca 40 min när det är 5-10 minus. Då har ju tillskottet varit inne för länge. Och när väl vp stannar så tappar jag upp till 10 grader på framledningen plus att tillskott timern ska räkna ner på nytt.

Jag vill sätta GT1 på framledningen. Hade jag haft riktigt lågtemp system hade det fungerat men vid tio minus då vp ändå stannar behöver jag 54 grader fram. Och nu äntligen till frågan. Kan jag koppla något i serie eller parallellt med givaren så den typ alltid visar 10 grader för lite? Hög retur är jag inte rädd för. Det händer inte innan 10 minus ändå.
Går det att fixa?

Sätt returgivaren på framledningen och justera kurvan +7-8c motsv. ditt delta t över radiatorerna (Men då kanske den bryter på för hög VPin istället)
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 06 februari 2012, 21:33:09 »

Jag har en optima 1000 med rego 603 som huskurvan styrs av GT1 returgivaren. Jag byggde om en hel del i somras och satte in en tank pga att jag satte en vattenmantlad braskamin. Sen en Shunt på framledningen och ett "styrsystem" till det. En ESBE 90 C shunt. Det fungerar så där eftersom ivt styr på returen och shunten på framledningen. Man kan säga att det fungerar jättebra så länge inte tillskott behövs. Men när väl tillskott behövs så floppar det ut helt. Tillskottet är en el kassett på 14.7 kW från värmebaronen som sitter på framledningen innan tanken. Den styrs av 0-10 volt signal av ivt.
Då blir det så här.
När vp inte orkar ( -2 grader) så går tillskottet in med ett steg först 2kw. Sen väntar den några minuter och går in med ett steg till och eftersom det inte händer något på returgivaren så maxar den i så många steg den kan. Belastningsvakterna är kopplade direkt till el kassetten. Jag har laborerat som en galning i flera veckor med huskurvan. Problemet är att tillskottet går tills framledningen är nåd och shunten börjar stänga ner. Start stopp diff på 5 grader. Då går tillskottet en grad över bör innan det slår ifrån. Och eftersom shunten då är ca halv öppen så orkar värmepumpen upp i stopptemperatur. Sen ska hela tanken svalna 5 grader vilket tar ca 40 min när det är 5-10 minus. Då har ju tillskottet varit inne för länge. Och när väl vp stannar så tappar jag upp till 10 grader på framledningen plus att tillskott timern ska räkna ner på nytt.

Jag vill sätta GT1 på framledningen. Hade jag haft riktigt lågtemp system hade det fungerat men vid tio minus då vp ändå stannar behöver jag 54 grader fram. Och nu äntligen till frågan. Kan jag koppla något i serie eller parallellt med givaren så den typ alltid visar 10 grader för lite? Hög retur är jag inte rädd för. Det händer inte innan 10 minus ändå.
Går det att fixa?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!