Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme samt pellets?  (läst 4665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #15 skrivet: 03 februari 2016, 19:52:37 »
Skulle nog säga att det är lite för högt. Har du gjort standard intrimmning? Dvs ökat flödet, öppnat alla termostatrar, öpnnat någon strypning, stypt i något varmare rum?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #16 skrivet: 04 februari 2016, 03:36:46 »
Skulle nog säga att det är lite för högt. Har du gjort standard intrimmning? Dvs ökat flödet, öppnat alla termostatrar, öpnnat någon strypning, stypt i något varmare rum?

Nej, någon sådan intrimning har jag inte gjort... Finns det någon lathund på detta som förklarar lite?
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #17 skrivet: 04 februari 2016, 10:56:56 »
Jag har ca 40 grader vid -20
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #18 skrivet: 04 februari 2016, 11:08:50 »
Nej, någon sådan intrimning har jag inte gjort... Finns det någon lathund på detta som förklarar lite?
För värmesystemet:
Alla termostater på max, justera flödet genom varje radiator så att du har typ 8 °C :dt:

För värmepumpen:
Inaktivera eventuell innetempgivare/givarpåverkan. Ställ alla termostater på radiatorer på max, sen justerar du ner värmekurvan i pumpen tills det börjar bli för kallt inne. Då får du öka på den lite, och när du har fått önskvärd innetemp så har du "grundinställt".
Det du gör sen är att knäcka värmekurvan vid de temperaturer som det är för varmt/kallt inne (går att justera för var 5:e grad utomhustemp).
När du fått den att hålla stabil temp så kan du aktivera innetempgivaren om du har en sådan, men se till att inte ha hög rumsgivarpåverkan.
HÃ¥ll koll pÃ¥ vad du har för  :dt: pÃ¥ värmebärare och köldbärare och justera cirkulationspumparna sÃ¥ att du har ungefär 6 °C pÃ¥ varma sidan och ca 4ºC grader pÃ¥ kalla (skillnad in/ut)

Med reservation för att jag är ute och cyklar.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!