Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vp och vedpanna  (läst 5194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jofa0301

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Vp och vedpanna
« skrivet: 16 juni 2009, 13:11:38 »
Hej!
Jag bor i ett stort hus ca 500kvm (inklusive källare) i mellersta norrland. Jag har både en värmepump ctc ecoheat 13 (1200m slang) och en vedpanna med en förugn. Just nu måste jag stänga och öppna ventiler för att kunna elda. Det vill jag inte. Finns det en smart lösning som gör att jag slipper det. Pumpen klarar inte av att värma huset utan tillskott när tempen kryper ner under -7 på vintern. Eftersom jag anser att pumpen är för liten för mitt hus(var installerat när jag köpte huset) och att jag tjänar över 10000 på att elda så är det ett bra alternativ att elda. Det som är problemet är att när jag fyller förugnen när jag åker på jobbet vid 5 på morgonen så brinner den bara till kl 9 ungefär, när det är riktigt kallt vill säga. Då skulle jag vilja att VP skulle "gå in" och värma tills ja kommer hem igen och kan elda. Under denna vinter när det var riktigt kallt så hände det att det var ca 10 grader inne när jag kom hem på eftermiddagen.

Är mycket tacksam för hjälp!!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vp och vedpanna
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2009, 15:20:27 »
Yes,

CTC´s styrutrustning Ecologic kan göra detta. Ladda ner installationsanvisningen från CTC´s hemsida. Där finns ett par inkopplingsalternativ för Ecologic, som kan styra samarbete Ecoheat och vedpanna.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad jofa0301

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vp och vedpanna
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2009, 15:38:45 »
Hej!

Tack för svaret. Men funkar den även till en ecoheat? Trodde att det bara funkade till ecopart.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vp och vedpanna
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2009, 17:34:23 »
Ursäkta..

funkar  mot CTC Ecopart. Inte Ecoheat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vp och vedpanna
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2009, 19:01:59 »
varför måste du stänga ventiler ?
kan du inte bara sänka/blockera tillskottet och låta vedpannan stå för värmen när du eldar ?
motordrivna ventiler och en termostat skulle kanske fungera ,som stänger till vedpannan när denna sjunkit under en viss temp.

ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vp och vedpanna
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2009, 19:21:49 »

motordrivna ventiler och en termostat skulle kanske fungera ,som stänger till vedpannan när denna sjunkit under en viss temp.


Jag tycker att det låter som en bra idé.
Ventilerna skall ju stänga flödet mot pannan när VP värmer, man vill ju inte ha flöde i pannan då, värme skulle förmodligen gå ut i skorstenen.
Termostaten skulle också ge signal att VP inte skall värma radiatorer.

En annan möjlighet kanske vore att VP värmer viss del av huset och pannan det övriga. Då slipper du ju stänga av VP när du eldar i pannan.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad jofa0301

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vp och vedpanna
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2009, 19:44:18 »
Hej!

Jo jag har oxå tänkt på detta med en motordriven ventil och en termostat. Men vad ska man ha för grejor? Termostaten kan man ju sätta på t.ex. rökröret. Men var kan man få tag på en lämplig motordriven ventil?

Detta var första vintern som jag eldade och det var kopplat pÃ¥ detta sätt när jag köpte huset. Jag vill inte elda när det inte är sÃ¥ kallt eftersom att dÃ¥ klarar ju pumpen att värma huset, men när det är växlande temp sÃ¥ blev det en massa vridande pÃ¥ ventiler. 
Vilket medför en viss irritation till de som installerat pumpen i huset, enligt mig är den för "klen" för mitt hus behov.

Jag har tillskottet helt avstängt för den gÃ¥r ju in stup i kvarten pÃ¥ vintern.   

Tack så mycket för era svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vp och vedpanna
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2009, 20:26:33 »
GÃ¥r det inte att koppla vedpannan mot EcoHeat via en laddomat? EcoHeaten lär ju ha 2 extra anslutningar baktill pÃ¥ de nyare modellerna. Är det en äldre modell sÃ¥ borde man kunna sätta T-kopplingar pÃ¥ anslutningarna mot kompressorn och ladda pannan den vägen, man fÃ¥r tänka pÃ¥ att köra vattnet rätt väg sÃ¥ att det uppvärmda vattnet frÃ¥n vedpannan inte gÃ¥r via kompressorn bara.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jofa0301

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vp och vedpanna
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2009, 21:02:20 »
Ok det lät ju rätt avancerat! Eftersom att det är den älder modellen som jag har. Verkar lite enklare att sätta dit en motorventil. Om man sätter dit en motorventil, ska pumpen sitta på radiatorreturen då?

Inga andra ideer? Enklast vore kanske att köpa en större pump men jag anser att det är för mkt pengar.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vp och vedpanna
« Svar #9 skrivet: 17 juni 2009, 20:48:27 »
Koppla vpumpen på returen på pannan med 2ventiler och en backventil emellan.
Har du shuntstyrning på pannan begränsa den till 55gr eller hand shunta så det inte bryter på högretur.
Så kör jag hos farsan fungerar mycket bra.
Se till att ha shunten stängd på pannan den tid du bara kör med värmepump.
Mvh Martin
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad jofa0301

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vp och vedpanna
« Svar #10 skrivet: 17 juni 2009, 21:20:57 »
Ja jag har hört någon annan som kört så. Får man inte mycket förluster ut genom skorsten då eller är det försvinnande lite? Jag har shuntstyrning på pannan men jag kommer aldrig upp i så höga temperaturer.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vp och vedpanna
« Svar #11 skrivet: 17 juni 2009, 22:03:31 »
inte om du kommer ihåg att stänga shunten när du bara kör värmepumpen, då är pannan kall den tiden.
mvh Martin
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad jofa0301

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vp och vedpanna
« Svar #12 skrivet: 17 juni 2009, 23:44:49 »
Jo absolut men om veden tar slut säg vid 9-10 pÃ¥ dagen sÃ¥ kommer vattnet cirkulera genom pannan tills  ja kommer hem och kan börja elda igen. Visserligen är det bara när det är mindre än -15 eller nÃ¥tt och det är ju inte sÃ¥ hemskt ofta, förutom denna vinter. Ska prova denna lösning och se hur det funkar. Om inte nÃ¥gon annan har ett "bättre" alternativ.

Tack så mycket för tipset!

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vp och vedpanna
« Svar #13 skrivet: 18 juni 2009, 17:02:09 »
Se till att du har bra tätningar i luckorna och att dragregulatorn stänger när det brunnit färdigt,
DÃ¥ blir det inte mycket spill till skorstenen.
Lycka till!

mvh Martin
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vp och vedpanna
« Svar #14 skrivet: 18 juni 2009, 21:44:21 »
Har du motorshunt är det bara att stänga denna under en viss panntemperatur med en termostat.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!