Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knasig avfrostnig pÃ¥ SRK25ZGX-S  (läst 13561 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nettovärmepumpar

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nettovärmepumpar
    • www.nettovarmepumpar.se
SV: Knasig avfrostnig på SRK25ZGX-S
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2010, 15:41:26 »
Normalt är det ju inte alls!

Har du kollat upp följande!

Spänning mellan 1 och 2 på utedelen skall vara 230volt, även när kompressorn sen ökar på i varvtal (viktigast av allt)
Mät även mellan 1 och jord =230 volt.
mät mellan 2 och jord = 0 volt

Gör totalreset av enheterna genom att göra sänningslöst i några minuter.

Låter som ett yttre fel, spänningsfall pga dålig kontakt någonstans!
 
"To be or not to be" Hamlet!
"Do be do be do be" Frank Sinatra!

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Knasig avfrostnig på SRK25ZGX-S
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2010, 15:05:40 »
Nettovärmepumpar - Är det mitt första eller andra problem som orsakas av strömförsörjningsfel, eller bägge? Har du någon specifik anledning att misstänka just spänningsmatningen?

Om jag gissar att du syftar på första problemet med fördröjd återstart efter avfrostning, så går ju pumpen helt normalt i alla andra situationer - med full effekt. I mina ögon tycks det vara ett regler-problem (sensorfel eller nåt), eftersom pumpen startar upp efter växlingen till värmedrift, går ca 3 minuter, och sen stryper ner effekten. Så strömförsörjningsfel känns lite avlägset, men jag ska försöka kolla vid nästa tillfälle det händer...

Jag får kanske lov att försöka mäta sensorsignalerna åxå. Men det är inte så lätt att tolka spänningarna man får i drift. Stänger man av, vet man ju inte vad som händer med alla temperaturer förrän man väntat flera timmar, då det blivit ute-temperatur i hela maskinen.

Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Nettovärmepumpar

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nettovärmepumpar
    • www.nettovarmepumpar.se
SV: Knasig avfrostnig på SRK25ZGX-S
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2010, 19:18:35 »
Okontakt i tex en brytare där man missat att dra åt en skruv kan ge följande!

Du mäter ca 230volt och allt verkar ok!

Pumpen fungerar bra i en vecka, plötsligt vill den inte starta alls efter ett stopp och lika plötsligt så startar den senare igen!

Man märker inte ett startförsök på 20 sekunder av utedelen, man tittar på innedelen och förundras över att lampan först blinkar och sen lyser fast i några sekunder för att sen börja blinka igen osv.

Under startförsöket så varvar kompressorn upp och då sjunker spänningen för att plötsligt klippa på 160volt. maskinen står sen i 10 minuter utan att göra något och gör sen om försöket osv.
Du kollar på effektmätaren och du ser då kanske fläktförbrukning + vinterutrustning + en dragspänning på kompressorn.

Elektronikfel ger till 99% larm.

Kolla vad jag har sagt och kolla hur utedelen beter sig, gör strömlös ställ på 30grader och stå ute och kolla.

Avbryt inte avfrostningarna dom är nödvändiga inte bara för att avfrosta utan även för hållbarheten på kompressorn, under -15grader ute finns ingen värme att hämta upp, kör vidare men låt maskinen jobba som den vill.
 




"To be or not to be" Hamlet!
"Do be do be do be" Frank Sinatra!

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Knasig avfrostnig på SRK25ZGX-S
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2010, 18:19:51 »
Jag har nu konstaterat orsaken till det "första problemet", det med att pumpen inte kommer igÃ¥ng ordentligt efter avfrostngar när det är under ca  -8°C. Det var som jag trodde - ett regler-tekniskt problem. Men det var själv-orsakat...

Jag hade flyttat temp-sensorn för inne-luften och placerat den på väggen under inne-delen, ca 1 m över golvet. Anledningen till det är att pumpen sitter placerad på ett sätt som gör att det blir problem med temperaturregleringen när det är varmare ute och pumpen börjar arbeta i on/off (>0°C). Nu har jag flyttat tillbaka den till orginalpossitionen och problemet är borta..!

Anledningen till att jag började misstänka sensor-placeringen var att jag läst om folk som haft problem med att få pumpar att gå ordentligt vid låga innetemperaturer. När den legat under lägsta inställbara temp. Med min givarplacering i kombination med utetemp runt -10°C och att jag ofta har relativt svalt inne (19°C), blir tempen efter en avfrostning ner mot 16-17°C på sensorn. Så jag testade först några gånger att värma den flyttade sensorn lite när pumpen inte ville komma igång ordentligt, och pumpen gick igång direkt. Då flyttade jag tillbaka sensorn till orginalpossitionen, och sen dess har den inte dummat sej en enda gång vid avfrostning.

Det verkar som om  pumpen inte gillar att tempsensorn inte stiger snabbt i temperatur när den gÃ¥r igÃ¥ng i värmeläge. När sensorn sitter i orginalpossitionen i pumpen blir den kraftigt nerkyld under avfrostningen (ca 10°C kallare), och nÃ¥got uppvärmd i värme-drift (ca 2°C varmare). Det beror pÃ¥ strÃ¥lningsvärme frÃ¥n värmeväxlaren i innedelen. SÃ¥ när pumpen gÃ¥r i gÃ¥ng i värme-läge efter en avfrostning, förväntar den sej att sensorn ska stiga snabbt. När jag flyttat ut sensorn, kommer den snarare att fortsätta att sjunka i temp en stund tills pumpen fÃ¥tt upp effekten ordentligt.
----
När det gäller det "andra problemet", med hysteriskt täta avfrostningar var 35:e minut vid temp under -15°C... Tja... Det verkar ju vara så det är... Många andra pumpar har ju det beteendet. Det var bara det att det är odokumenterat, så jag undrade om det verkligen skulle vara så.
« Senast ändrad: 20 februari 2010, 18:54:05 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Knasig avfrostnig på SRK25ZGX-S
« Svar #19 skrivet: 20 februari 2010, 18:30:53 »
Det var bara det att det är odokumenterat, så jag undrade om det verkligen skulle vara så.

Det är nog så det ska vara, fast det är ju inte så bra iofs.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Thomas.B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Knasig avfrostnig på SRK25ZGX-S
« Svar #20 skrivet: 02 december 2010, 21:53:00 »
Vi har likadana pumpar tror jag (iaf enligt det du skrev i min tråd).

Haft min installerad nu någon månad och vi har haft det ned mot 10-11 minus på nätterna med bra resultat.
Avfrostning sker runt 1 gång i timmen då. Nu med temp på runt -6 gör den det var 1,5-2 timme.

Rätt nöjd med pumpen men jag får inte riktigt till någon bra spridning på värmen, har den på 24 och det är väl bara vardagsrummet (där innerdelen sitter) som är riktigt varm, köket och hallen som är i direkt anslutning ligger bara på 20.5.

Kommer riva en vägg till köket så det blir nog fullt tillräcklig spridning in dit, men sen kommer jag eventuellt bygga för dörren till hallen. Tänkte ha 2 st värmreförflyttare vid taket istället.... låter det vettigt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!