Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AC - Luftvärmepump  (läst 3446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gk

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
AC - Luftvärmepump
« skrivet: 02 februari 2006, 20:41:22 »
Kan man jämföra luftvärmepumpar med klimatanläggning i bilar? Vad jag förstår så fungerar dom på ungefär på samma sätt.

Det rekommenderas att man skall använda AC i bilen även på vintern någon gång i månaden för att inte packningarna skall torka sönder. Då borde det väl även gälla LLV som kanske står avställda 6 månader på sommaren...eller? Sc:,h


Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: AC - Luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2006, 22:23:24 »
Nej det stämmer inte riktigt.
Anledningen till att du bör köra AC på bilen vintertid nån gång i bland är att kompressorn är av öppen typ.
Vilket inebär att du har en remskiva med magnetkoppling som driver kompressorn via en axel som tätas
med en axeltätning. När ac inte körs så snurrar bara skivan p.g.a att magnetkopplingen ej är dragen,
och då står axeln still. Då de blir vinter och kallt så har axeltätningen när den blivit några år en förmåga
att krympa lite och du får en liten pysläcka som medför brist eller nästan tomt system när våren kommer.
Om man då vid våren och sommaren skulle provtrycka systemet finns ingen läcka, då de är varmt och
axeltätningen har återfått sin rätta storlek och tätar systemet.
Om du däremot kör ac lite då och då så blir kompressorn och axeltätningen varm och krymper inte,
och du har ingen brist i systemet till våren när det är dax att börja använda AC:en igen.

Tar du istället en L/L pump så är de ett hel lött sytem med en så kallad helhermitisk kompressor
och där det inte finns några såna läckage ställen och därför inte de har nån betydelse.
« Senast ändrad: 02 februari 2006, 22:27:16 av dragan »

Utloggad steffo78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: AC - Luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2006, 19:02:35 »
Att rekommendera är också att köra ac i bilen för att torka.
Speciellt på hösten eller när det är fuktigt på vintern, funkar perfekt.
Panasonic Aquarea 9kW 2010 Borö 320L ,Vattenmantlad kamin ,Golvvärme

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: AC - Luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2006, 21:08:32 »
Då de blir vinter och kallt så har axeltätningen när den blivit några år en förmåga
att krympa lite och du får en liten pysläcka som medför brist eller nästan tomt system när våren kommer.
Om man då vid våren och sommaren skulle provtrycka systemet finns ingen läcka, då de är varmt och
axeltätningen har återfått sin rätta storlek och tätar systemet.
Om du däremot kör ac lite då och då så blir kompressorn och axeltätningen varm och krymper inte,


Det jag fick lära mej för väldigt många år sen är att när kompressorn fått stå stilla för länge så försvinner den oljefilm som ska hjälpa axeltätningen att hålla tätt.

/Knut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: AC - Luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2006, 23:16:50 »
Nej det stämmer inte riktigt.
Anledningen till att du bör köra AC på bilen vintertid nån gång i bland är att kompressorn är av öppen typ.
Vilket inebär att du har en remskiva med magnetkoppling som driver kompressorn via en axel som tätas
med en axeltätning. När ac inte körs så snurrar bara skivan p.g.a att magnetkopplingen ej är dragen,
och då står axeln still. Då de blir vinter och kallt så har axeltätningen när den blivit några år en förmåga
att krympa lite och du får en liten pysläcka som medför brist eller nästan tomt system när våren kommer.
Om man då vid våren och sommaren skulle provtrycka systemet finns ingen läcka, då de är varmt och
axeltätningen har återfått sin rätta storlek och tätar systemet.
Om du däremot kör ac lite då och då så blir kompressorn och axeltätningen varm och krymper inte,
och du har ingen brist i systemet till våren när det är dax att börja använda AC:en igen.

Tar du istället en L/L pump så är de ett hel lött sytem med en så kallad helhermitisk kompressor
och där det inte finns några såna läckage ställen och därför inte de har nån betydelse.


Jag kan inget om bilkyla, men, om det finns en magnetkoppling så måste det vara för att undvika axeltätningar, med en magnetkoppling så kan man ha en hermetiskt tät kompressor som inte kan läcka ut köldmedia.

Utan magnetkoppling så stämmer däremot ditt resonemang.

Jag kan ha fel, men har jag det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: AC - Luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2006, 23:29:59 »
Citera
Jag kan ha fel, men har jag det?

Jo, magnetkopplingen ligger helt utanför tätningen, så axeltätningsproblemen är densamma som för andra icke helkapslade kompressorer. ^-^

/Knut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: AC - Luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2006, 23:33:58 »
Kan nÃ¥gon dÃ¥ vänligen förklara varför man har en magnetkoppling  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: AC - Luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2006, 23:57:43 »
Magnetkoplingen har du för att kunna styra kompressorns till och frånslag. Remen till kompr. och
remskivan snurrar ju så fort bilmotorn startat, när den sen kallar på kyla så drar magneten och skivan
som driver  axeln dras ihop mot skivan pÃ¥ remskivan genom magnetkraften som en lamellkopling typ.
Och på så vis kan du styra till och frånslaget.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: AC - Luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2006, 00:14:18 »
Kompressorn drivs med rem av motorn. Det mÃ¥ste finnas möjlighet att stoppa kompressorn även om motorn gÃ¥r. Det finns iofs kompressorer med variabelt deplacement. Det handlar dÃ¥ om axialkolvkompressorer. gissar att du Rickard inte är helt obekant med sÃ¥dana. Kolvrörelsen styrs med en snedställd skiva. Skivan kan ställas frÃ¥n mycket snett dÃ¥ högsta deplcement uppnÃ¥s, till nästan rakt med följden att kolvrörelsen blir liten. Snedställningen styrs  automatiskt efter behov. Den typen av kompressorer är inte särskilt ovanlig pÃ¥ bilar idag. Trots det variabla deplacementet finns dock alltid en magnetkoppling. AC i bilar tappar sitt köldmedium sÃ¥ pass fort att bÃ¥de lÃ¥gtrycksbrytaren och elkoppling är ett mÃ¥ste. Högtrycksbrytare mÃ¥ste ju även finnas.

/Knut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: AC - Luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2006, 09:04:33 »
OK, tänkte inte pÃ¥ att de mÃ¥ste regleras pÃ¥ nÃ¥got sätt  :-[

Om man ändå har en magnetkoppling, varför inte då göra den hermetisk...

Kanske skulle gÃ¥ ut i uppfinnarverkstan  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!