Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fullständig avtappning/förberedelse intför kallställning  (läst 257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har funderat lite på hur lätt eller svårt att tappa av mitt värme och vatten system till 100%.
Man kan fundera på om det behövs, jag har tex själv inte behövt göra det annat än på landet då tanken var att inte elda för kråkorna en lång kall vinter utan att det var bättre att tappa ur systemet. Det hus jag tänker på har mer krångel. Jag tänkte att konsekvensen av att nåt fryser sönder, vilket vanligen går att fixa lätt när få får saker sönderfrusna, kanske blir svårare att fixa om tex en stad eller landsända blir utan el en kall vecka.

Bättre förekomma än förekommas.

Här tänkte jag därför beta mig igenom div besvärligheter en i taget och se vilka åtgärder man kan vidta för att minska konsekvenserna av en ofrivillig kallställning.

Golvvärmefördelare, placering, avvikelse från standard
I vanliga fall brukar de vara placerade som på bilden. Rören ner dvs det är lätt att lufta.
Skulle det vara ok att placera röda turdelen en trappa ner, upp och ner, och bara ha vita returen placerad som vanligt.
På det viset kommer flödet dra med sig bubblor upp och luftning kan ske i returdelen samtidigt som man kan blåsa systemet baklänges och få ut vattnet bakvägen.
Jag tänkte inte bygga om utan jag ska nu montera en fördelare en trappa upp. Innan jag avviker från det vanliga tänkte jag dock kolla så jag inte gör något tokigt.

 För källarplattan är det redan försent och rätt svÃ¥rt att ha turen under plattan...
Jag har dock provat att tömma med tryckluft och det går att tömma en hel del när man blåser men det blir vatten kvar i mina 20 mm slangar. Hade det varit så att slangarna var perfekt horisontella utan någon bakfallsgrop så hade nog vattnet spritt ut sig och lagt sig i botten av slangen och därmed inte skapat problem vid ev frysnign. Det kan dock vara så att slangen går lite upp och ner och kanske gör den en dip precis där den går ner för när den gjordes var det ingen som tänkte på att kunna tömma helt. Det betyder att det blir en vattenlåsansamling av vatten i botten på böjen precis under fördelaren. Tydligen gillar inte diffusionsspärren att det fryser i slangen men det är vad det är.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varm och kallvatten.
Till del blir systemet urtappat genom att öppna div kranar. De sista tänkte jag ta med hjälp av tryckluft. Genom att blåsa på några olika ställen i en viss sekvens tror jag att det mesta blir rätt tomt. När stammen till en duschblandare blir torr tänkte jag tex avsluta med att blåsa ur blandaren och hoppas att den blir tillräckligt torr. Om den blir det kan man fundera över men jag har en gammal avlagd som jag tänkte försöka blåsa ur extra så då kan man koppla på den om den nya i värsta fall inte klarat sig.
När systemet fram till disk och tvätt är tomma kan man blÃ¥sa även dem för att fÃ¥ magnetventilen tömd. En annan diskmaskin jag hade hade en plastbergochdalbanedel pÃ¥ inkommande som jag tror aldrig blir torr och som definitivt inte blir torr bara för att man  tömmer vid pumpen. Den jag har nu tror jag inte har sÃ¥nt krÃ¥ngel. Tvättmaskinen tror jag bara har magnetventil och när den är avtappad torde den vara klar. Varmvattenberedaren tror jag jag till del kan tömma genom att blÃ¥sa baklänges och fÃ¥ ut vatten genom tillopsdykröret. Hur lÃ¥ngt ifrÃ¥n botten den gÃ¥r är jag en smula osäker pÃ¥ för manualen föreslÃ¥r att man ska suga genom hÃ¥let i toppen. Om det inte är nÃ¥got krÃ¥ngel pÃ¥ en välvd botten sÃ¥ tror jag iof att varmvattenberedaren klarar sig. Kan bli lite spänningar om isen lyfter en smula och tilloppsröret gÃ¥r ner nÃ¥n mm i vattenspegeln. Att tömma med en kall hoprullad slang som ska gÃ¥ ner till botten i varmvattenberedaren är inte nödvändigtvis enkelt. Hade jag haft palatstakhöjd över varmvattenberedaren hade jag kunnat fÃ¥ ner ett rör och blÃ¥sa i nÃ¥n av de andra ledningarna och fÃ¥tt upp det sista. NÃ¥gra ideer?
Avslutningsvis sÃ¥ har jag en vattenmätare pÃ¥ inkommande. Jag har ingen backventil vilket man kanske förväntas ha men jag tänkte göra som sÃ¥ att jag blÃ¥ser baklänges och stänger mina ventiler. Det blir säkert en smula vatten kvar sÃ¥ den kanske inte klarar sig men dÃ¥ har jag inte gjort Ã¥verkan pÃ¥ den och skulle den ändÃ¥ frysa sönder sÃ¥ har jag en passande rörstump sÃ¥ man kan fÃ¥ vatten ändÃ¥ till dess den är bytt. Om det nu finns vatten för om min fryser sönder trots mina ansträngningar sÃ¥ lär fler ha gjort det och även deras avstängningsventiler för de har nog inte tömt sina kulventiler med vatten utan de har lÃ¥tit kulventilerna frysa med vatten i... Jag överväger även att i ett sÃ¥nt läge dra Ã¥t huvudventilen i gatan dÃ¥ jag tänkt att den är full med luft till följd av mitt blÃ¥sande och att en stängning skulle vara en barriär mot frysskador. Gatuventilen är nybytt för en sisÃ¥där 10 Ã¥r sen sÃ¥ jag tror att den fungerar och att man inte kröker stÃ¥ngen när man stänger. Att ens ge sig pÃ¥ att stänga själv kostar enligt taxan ett gäng tusenlappar och kröker man stÃ¥ngen fÃ¥r man betala byte av ventil vilket lär bli dyrt. Jag har väl inte riktigt landat i den här frÃ¥gan utan blott funderat pÃ¥ den. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!