Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT bergvärmepump med återkommande "fasfel" (IVT Greenline HE17)  (läst 4377 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Woland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Det här är nog en bättre grupp för min post.

Har nu haft problem med bergvärmepumpen (IVT Greenline HE17) i flera månader. Nu när det blev lite kallare slutade det fungera helt, larmet går typ en gång i timmen och värmen i elementen försvinner. Om jag clearar larmet och startar om pumpen så går den i någon timme till.

Installatören, som installerade pumpen för 10 år sedan, har varit här 3 eller 4 gånger. Försökt kontrollera all elektronik. Vad jag förstått har de inte hittat något konkret fel, men de bytte ändå en del, antagligen fasvaktsdelen (borde ha frågat men trodde saken var ur världen).

Så vad gör jag nu? Accepterar att jag får köpa ny bergvärmepump efter 10 år?

Kan det vara något annat fel än i pumpen? Finns det någon rimlig orsak att ha fasfel/över-underspänning i nätet så ofta? Jag bor i tätort, Nacka.

Kan jag sdjälv mäta om jag har fasfel/över-under-spänning? Att mäta vid en tidpunkt räcker ju inte, jag behäver i så fall något som kan mäta kontinuerligt och visa historik. Skulle ju vara tråkigt att köpa en ny pump och sen omedelbart få samma problem igen...

Jag fick det här rådet av tipo874:
"Har den en riktig fasvakt eller använder den en tempgivare för att ”gissa” att den har fel fasordning?
Det har funnits pumpar som antar att den har fel fasföljd om inte nån av tempgivarna indikerar högre temperatur och om den givaren pajar eller kommer ur läge kan det bli denna typ av fel. Ingen aning om denna pump jobbar så."

Någon som vet om det är så här fasvakten funkar på på en IVT HE17?

Utloggad Woland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Den verkar gå enbart på elpatronen. Jag startade om den och clearade fasfelslarmen. Efter typ två minuter ser det ut så här:

Värmepump 1 AV
Tillskott AV
T2 Ute 7,5 grader
T3 Varmvatten 56,1 grader

T1 Framledning 36,1 grader
T1 Framledning börvärde 33,8 grader

T6 hetgas 30,3 grader
T8 Värmebärare ut 36,4 grader
T9 Värmebärare in 35,4 grader
T10 Köldbärare in 32,0 grader
T11 Köldbärare ut 30,6 grader

Ska inte ett av de här värdena visa temperaturen på köldbäraren från det borrade hålet och ligga på typ någon enstaka grad? Inte typ 30 grader??


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4726
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du kollat att cirkpumparna går som ska, kanske något relä/kontakt som bråkar och ger felsignal. se gärna efter alla anslutningar på el-kablar från VP till central, dålig kontakt inte ovanligt.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Säg till om vill sälja! ;-)

Skämt åsido är glappkontakt ett rätt vanligt problem. De två fel vi hittills haft på vår BVP berodde på glappkontakt, ett kontaktdon samt hastighetsvredet på en cirkpump.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Den verkar gå enbart på elpatronen. Jag startade om den och clearade fasfelslarmen. Efter typ två minuter ser det ut så här:

Värmepump 1 AV
Tillskott AV
T2 Ute 7,5 grader
T3 Varmvatten 56,1 grader

T1 Framledning 36,1 grader
T1 Framledning börvärde 33,8 grader

T6 hetgas 30,3 grader
T8 Värmebärare ut 36,4 grader
T9 Värmebärare in 35,4 grader
T10 Köldbärare in 32,0 grader
T11 Köldbärare ut 30,6 grader

Ska inte ett av de här värdena visa temperaturen på köldbäraren från det borrade hålet och ligga på typ någon enstaka grad? Inte typ 30 grader??

Glömde nämna att tex hetgas och köldbärare bara visar relevanta värden när kompressorn är igång.

Utloggad Woland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Jag får ringa elektrikern imorgon och be honom kolla så allt är korrekt med spänningsmatningen fram till pumpen.

Sedan tycker jag det är märkligt att kompressorn inte verkar starta alls numera när jag startar om hela värmepumpen.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Kompressorn startar normalt bara när det finns värmebehov. Det finns möjlighet att tvångsstarta delar eller hela systemet med service-menyn.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Jag får ringa elektrikern imorgon och be honom kolla så allt är korrekt med spänningsmatningen fram till pumpen.

Sedan tycker jag det är märkligt att kompressorn inte verkar starta alls numera när jag startar om hela värmepumpen.
Om jag får komma med ett förslag bör du anlita en certifierad IVT-servicetekniker.

Utloggad Woland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Jag har haft certifierad IVT tekniker här tre gånger.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Ok, hade personen några vettiga teorier om grundorsaken? Som Carl N nämnde i andra tråden så kan eventuella förändringar i elnätet eller hemma vara intressant att följa upp, tex nolla/jord som glappar, byte elmätare mm. 

Utloggad Woland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Deras slutsats senast var att de bytte någon elektronik som de hoppades var felet, men de hade inte kunnat se att det faktiskt var fel på den.

Sedan nämnde de samma sak, att det kunde också vara något fel på eltillförseln. Så kan det såklart vara. men om det är ett intermittent fel så vet jag inte hur jag ska hitta det? Kan inte komma på något uppenbart.

Utloggad koze

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT bergvärmepump med återkommande "fasfel" (IVT Greenline HE17)
« Svar #11 skrivet: 08 november 2021, 22:56:48 »
Jag hade fasfel på min pump och då var det en huvudsäkring som hade gått. Då märker man det oftast på andra sätt också, men min elektriker sa att trasiga huvudsäkringar kan ge upphov till en massa märkliga fenomen så man vet aldrig.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4726
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har haft certifierad IVT tekniker här tre gånger.
Och dom kan inte mäta ut om det är något fel på linjen eller fasföljdsfel, skitgubbar som inte kan annat än att vara kortbytare och hoppas att felet är avhjälpt. Det finns flera saker som kan fallera, dålig kontakt i en kontaktor, mjukstart om det finns, etc. Allt måste mätas på ett riktigt sätt, från inkommande fram till kompressor och alla delar däri mellan. Inga svårigheter för en riktig elektriker att felsöka sådant.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
har en känsla av att fasföljden mäts av hetgasgivaren, ökar inte hetgasen tillräckligt fort så tror den att den snurrar åt fel håll.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4726
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ett fasfel  kan inte indikeras av annat än fasfel , inkommande eller dålig kontakt i övriga delar som är av elektrisk karaktär.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!