Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 29 januari 2018, 13:02:55 »

inverter 7721 + moms till en 1250
kompr  14562 + moms


En sak jag länge undrat över är varför man på F750 anger "dT inverter frånluft" och "invertertemperatur"?

Är inte invertern bara en slags elektrisk styrning till kompressorn?  Kan den överhetta eller nåt sånt, eller varför har man de två parametrarna ovan?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 januari 2018, 07:57:36 »

Kanske kör han hela returflödet genom aerotempern?
Bra som underkylare så länge han har koll på tempen i garaget.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 28 januari 2018, 16:45:13 »

beiv, felet på min kunds var inte inverter, det var en frysning i garaget, och han skyllde på mig, hur fan ska jag veta att han har en stor satans aerotemp som blåser där, och när pannan stannar kyler han ju fort ut vattnet. Jag bytte slangar på kalla sidan på hans pump, jag hade ju ingen aning om att han värmde garaget också, men nu funkar den, vet ej varför den stannade bara därföe, eller kanske huset blev för lite att värma i dont know, men nu funkar den
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 28 januari 2018, 10:55:32 »

Jag installerade en annan gammal pump istället, F1110 från 2001. 1250 flyttade jag åt sidan. Jag ska använda den som VVB, men ska koppla den in efter vi klarat vintern.
 Jag kommer att försöka hitta vad är trasig på 1250, för jag fortfarande vet inte om det är elektroniken, sladdar och kontakter, invertern eller kompressorn.
Skrivet av: beiv
« skrivet: 28 januari 2018, 10:37:30 »

DonPablo, fick du rätt på din kunds 1250?


ionbaciu, hur har det gått med din 1250?
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 31 december 2017, 17:50:59 »

Gott Nytt År till er alla!
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 27 december 2017, 02:49:51 »


Du kan väl fråga din vän i utlandet hur han gjorde för att manövrera Invertern eftersom han har ju lyckats köra den med motor en längre stund.

 Jag har pratat med honom igår, han gjorde så som 99meter sa, anslutade Run och Enable till DIGCOM. Och använde en potentiometer för hastighet. Han provade mot en 3 fas motor.
 
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 27 december 2017, 02:42:27 »

Det är oftast enklare att koppla extern logik när den är aktivt låg. Att dra till jord är enkelt med en brytare, ett relä eller en transistor, man behöver inte bry sig om vilken spänning som är aktivt hög.

  Jag är lite osäker hur du menar. Kanske på grund att jag vet inte vad aktivt låg och aktivt hög är. Också, det verkar inte behövas jord, för DIGCOM är typ digital jord for DIN1-8.

 
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 26 december 2017, 21:29:47 »

Det är oftast enklare att koppla extern logik när den är aktivt låg. Att dra till jord är enkelt med en brytare, ett relä eller en transistor, man behöver inte bry sig om vilken spänning som är aktivt hög.
Skrivet av: beiv
« skrivet: 26 december 2017, 20:04:37 »

Okej, har inte kollat manual...

Trodde inte digitala ingångar hade negativ logik (NPN) , dvs slutas till minus för att bli aktiva.

Jag trodde det var positiv logik (PNP), dvs slutas till plus för att bli aktiva. Och att digital com skulle användas som minusreferens om man använder extern spänning för att aktivera ingångarna.




Men då är det väl som 99meter skriver:
Run och Run enable ska slutas mot digital com

Tror att man kan ändra hast digitalt genom att även sluta accel/decel select till digital com

Därefter bör man kunna öka/minska varvtal genom att endera sluta digital pot accel eller digital pot decel mot digital com.

Vad tror 99meter?

Möjligtvis har har jogingång en programmerad rererens i en parameter. Då bör det räcka att sluta run enable och jog till digital com.



Du kan väl fråga din vän i utlandet hur han gjorde för att manövrera Invertern eftersom han har ju lyckats köra den med motor en längre stund.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 25 december 2017, 18:02:08 »

inverterfel är inte lätta!
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 25 december 2017, 17:43:11 »

Om du går bet på detta, betyder inte att inget kan, jag har allt noterat hur du med hjälp av andra betat av bit för bit... men ibland blir man inte klok på det man gör och åstakommit.
Ta någon dags paus.... och oavsett slutresultat, så har du lärt dig jäkligt mycket...

Tack Abuquir! Det värmer! Det är sant, jag har verkligen lärt mig mycket. Jag ska faktiskt släppa det ett tag.
  Och tack alla som har givit mig råd, ideer och delat med sig kunskap!
                   
Skrivet av: Abuquir
« skrivet: 25 december 2017, 16:43:10 »

Om du går bet på detta, betyder inte att inget kan, jag har allt noterat hur du med hjälp av andra betat av bit för bit... men ibland blir man inte klok på det man gör och åstakommit.
Ta någon dags paus.... och oavsett slutresultat, så har du lärt dig jäkligt mycket...
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 25 december 2017, 15:25:29 »

Provat. Helt tyst. För tillfället ger upp.

Så har jag gjort:

-Först kort kontakt mellan Digcom och Fault clear.

-Sen Digcom+Run enable+Run

Åt vänster står Kan värme pumpar. Hur  tar man bort det? Jag kan ju ingenting!

-Sen +3.3V  på Vin(+) och AGND(-)

 

 
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 25 december 2017, 11:24:17 »

På sidan 11 i manualen finns ett inkopplingsexempel där det är slutande kontakter på ingångarna DIN1 - DIN8. Alla kontakterna sluter mot DIGCOM om/när de aktiveras. På sidan 25 står det att ingångarna endast är för slutande  kontakt. Det är alltså inte meningen att de ska aktiveras med t.ex. 24V utifrån, vilket annars är vanligt. PÅ sidan 10 kan man läsa innom paraetes att DIN1 är Run Enable och DIN2 är Run. Run Enable borde ha funktionen att den slår på invertern och Run att den ger order att köra motorn/kompressorn. Dessa båda aktiverade (anslutna till DIGKOM) borde starta kompressorn. Men det står också på sidan "All digital and analog I/O are configurable" så NIBE kan ha ändrat funktionen på dem. Det finns också en analog spänningsingångingång VIN (0-10V) som kan styra frekvensen. Genom att ansluta ett liter batteri på t.ex. 3V mellan VIN och AGND så borde frekvensen bli 30% av max vilket kanske är lagom att börja med. Den här ingången är också configurable så vi vet inte säkert funktionen.

  Nu förstod jag! Man ska inte ha någon ström på DIN1-DIN8. Man kopplar var och en mot DIGCOM för att aktivera. Men jag blev konfunderad av utrycket "sätt spänning på". Rätta mig om fortfarande är ute och cyclar.

 Jag tror att jag fattar 3+ på Vin grejen också nu. Eftersom kanske Run enable och Run räcker inte om hastigheten är inställd på 0 Hz.

Jag faktiskt har provat med 5 volt,+på jog -på DIGCOM. Ingenting. Sen + på run-enable och run tillsammans och -på DIGCOM. Inget. Samtidigt hade jag mätaren på 2 stift på kompressorn. Jag tänkte att om den är kortslutad startar inte men slukar ström. Men det förblev NOLL volt mätt på område 600AC.

 Jag förstår också att om funktionerna är annorlunda inställda av Nibe då funkar inte, utan jag måste ha programet med rätt OS och kablarna och gå in och styra med datorn.

  Tack 99meter, jag trodde inte nån kollar tråden förre nån gång i januari!

 
Skrivet av: 99meter
« skrivet: 25 december 2017, 10:41:03 »

På sidan 11 i manualen finns ett inkopplingsexempel där det är slutande kontakter på ingångarna DIN1 - DIN8. Alla kontakterna sluter mot DIGCOM om/när de aktiveras. På sidan 25 står det att ingångarna endast är för slutande  kontakt. Det är alltså inte meningen att de ska aktiveras med t.ex. 24V utifrån, vilket annars är vanligt. PÅ sidan 10 kan man läsa innom paraetes att DIN1 är Run Enable och DIN2 är Run. Run Enable borde ha funktionen att den slår på invertern och Run att den ger order att köra motorn/kompressorn. Dessa båda aktiverade (anslutna till DIGKOM) borde starta kompressorn. Men det står också på sidan "All digital and analog I/O are configurable" så NIBE kan ha ändrat funktionen på dem. Det finns också en analog spänningsingångingång VIN (0-10V) som kan styra frekvensen. Genom att ansluta ett liter batteri på t.ex. 3V mellan VIN och AGND så borde frekvensen bli 30% av max vilket kanske är lagom att börja med. Den här ingången är också configurable så vi vet inte säkert funktionen.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 25 december 2017, 07:33:51 »

 99meter, du skrev:
Du skulle kunna prova att koppla ihop [Run enable 9], [Run10] och [DigCom 8] med varandra.
Hur menar du, bara sätta ihop dem, typ kortsluta allihopa? Behövs inte spänning från nånstans?

 Eventuelt också en analogsignal (t.ex ett 3V batteri) med + på [VIN 3] och -på [AGND 2].
  Vad är effekten om jag gör det?
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 25 december 2017, 07:26:01 »

Beiv,  du skrev:
"Lägg spänning på
-run enable, run och accel/decel select
  Vad innebär konkret att lägga spänning?

  1. Från en extern källa? Eller från pin 7 som ger +5V, eller pin 18 som ger +12V?

  2. Om jag tar ström från ett batteri, hur många Volt, och koppla hur? Plus(+) på PIN
      och minus(-) på DIGCOM(pin åtta)?

  3.   Behövs någon resistens (på 1kohm?) mellan + och pin?

Sen du skrev:  sen ska det gå att öka eller minska varvtal med spänning på dig pot accel eller dig pot decel
 
        -samma fråga, + på resp. pin, - på jord, AGND(pin 2) eller DIGCOM(pin åtta)?

    Med spänning på direction ändras rotationsriktning
     -här vill jag inte ändra riktning åt fel håll. Så bäst inte röra?

   
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 25 december 2017, 06:55:36 »

Ok, nu har jag läst på ordentligt, längre en så kommer jag inte på egen hand. Nu är det Jul och alla firar med familjen istället för att besvara frågor på forum. Så jag förväntar mig inga svar på ett tag, men skriver ändå nu innan allt försvinner från huvet.
 
 Trots att jag fick bra ideer och råd från flera håll, drar jag mig för att göra nåt innan jag själv har förstått hur de funkar.
Efter att ha studerat inverterns manual länge och mycket annat på nätet, har jag kommit fram till att jag kan styra kompressorn(eller en annan motor) genom PINS. Det finns 20 pins med olika funktioner, plus 5 till(ointressanta).
 Skulle default värdena på dem för mig relevanta funktionerna vara oförändrade, behövs ingen dator utan man kan styra genom PINS (splintarna). Man vet inte om default värdena är oförändrade så det blir lite att jobba i blindo.  Då känns ännu viktigare att veta vad man gör. Jag ska också bara säga att all hjälp jag fått är helt fantastisk, och är mycket tacksam för det. Men ibland ger ni mig för mycket kredit i det att ni antar jag kan mer än jag egentligen kan. Så här kommer mina frågor i nästa inlägg, för lättare överblick.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 24 december 2017, 07:07:55 »

Kan inte din kompis lifta med lastbilen?  tummenupp

 :) Det skulle jag gilla!



Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 december 2017, 06:58:20 »

Beiv, han bor i ett annat land. Eftersom det kommer en lastbil flera gånger per år hit kunde jag plocka ner den och skicka, sen fick den tillbaks följande vända.
 

Kan inte din kompis lifta med lastbilen?  tummenupp
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 24 december 2017, 02:43:38 »

Kompressorn är på 7,5 kW.

Jag ber om ursäkt, 7,5 HP ska det vara.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 24 december 2017, 01:19:38 »

Du skulle kunna prova att koppla ihop [Run enable 9], [Run10] och [DigCom 8] med varandra. Eventuelt också en analogsignal (t.ex ett 3V batteri) med + på [VIN 3] och -på [AGND 2]. Alla in och utsignaler är programerbara i invertern så det är inte säkert att de har kvar default funktionerna. Tänk på att om den nu skulle starta så finns det inga säkerhetsfunktioner kvar så den stoppar då inte på LP, HP eller något.

Jag förstår, därför ska jag slå av så fort jag hör kompressorn snurra. Allt jag vill göra är att bekräfta att inverter och kompressor är hela och problemet ligger i styrningen och komunikationen mellan pumpen och invertern.  Då kan jag satsa mer helhjärtat på att prova spreja alla kontakter, eller även bytta kort osv.

 Men tillbaks till det du sa, kanske inga default parametrar är kvar, så jag har, tror jag, en chans att installera programet wInControl som jag hittat på Parker DriveBlok sidan. Då kan jag styra med dator. Tyvärr gick inte installera detta programet på win10. Men det kanske går att göra på äldre system. Ska prova.
 En annan variant skulle vara att använda ett Arduino kort. Jag har ett sånt och det är enkelt om allt jag måste göra är att mata 3 eller 5V till nån pin och få invertern att utföra en uppgift. Allt som jag behöver är att kompressorn startar några sekunder.
Skrivet av: 99meter
« skrivet: 24 december 2017, 01:05:14 »

Du skulle kunna prova att koppla ihop [Run enable 9], [Run10] och [DigCom 8] med varandra. Eventuelt också en analogsignal (t.ex ett 3V batteri) med + på [VIN 3] och -på [AGND 2]. Alla in och utsignaler är programerbara i invertern så det är inte säkert att de har kvar default funktionerna. Tänk på att om den nu skulle starta så finns det inga säkerhetsfunktioner kvar så den stoppar då inte på LP, HP eller något.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 24 december 2017, 00:29:49 »

Yepp det har han, kolla inlägg längre upp det finns digitala ingångar via skruvplint som borde gå att använda.

Run enable
Run
Jog
Dig accel/decel select
Dig accel
Dig decel
Direction

Ev går det att använda run enable och jog eller bara jog för att den ska snurra.

Beiv, kan du beskriva konkret hur man gör? Skulle gärna prova styra igång genom digitala ingångar. Men hur? Med dator? Eller går med trådar och en Arduino? Splintar är de på bIlden?
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 24 december 2017, 00:17:22 »

I invertern finns en trefaslikriktare som likriktar 400VAC till +565VDC (toppvärdet på 400VAC). För varje fasutgång finns en transistor mot +565V och en mot 0V. Dessa transistorer styrs att leda genom pulbreddsmodulering (PWM). Till ex ett antal pulser med varierande bredd på +565V transistorn. Sedan med avtrappande bredd på pulserna så övergår det till succesivt ökande pulser på 0V transistorn. På detta sätt skapas en sinusliknande signal på varje fasutgång. Att du mäter 282V på alla utgångarna (hälften av 565) tyder på att ingen av transistorerna leder. Endera för att invertern inte fått/uppfattat någon startsignal, eller den kan naturligtvis vara sönder. Hade du lyckats ladda hem en manual till invertern? Har du i.s.f. lagt ut länken här?

 Jag hittat en sån.

http://divapps.parker.com/divapps/emn/faq/MTS/DriveBlok%20manual.PDF
Skrivet av: beiv
« skrivet: 24 december 2017, 00:13:05 »

Yepp det har han, kolla inlägg längre upp det finns digitala ingångar via skruvplint som borde gå att använda.

Run enable
Run
Jog
Dig accel/decel select
Dig accel
Dig decel
Direction

Ev går det att använda run enable och jog eller bara jog för att den ska snurra.
Skrivet av: 99meter
« skrivet: 24 december 2017, 00:07:04 »

Naturligtvis skall du mäta AC mellan faserna för att se vad som går till motorn. Samma DC spänning mot chassie på alla tre, innebär att inget går till motorn.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 24 december 2017, 00:05:39 »

Lasten ligger mellan faserna när du har en trefas Inverter, motor eller kompressor. Därför ska du mäta spänning mellan faserna.

Ok, för mellan faserna var noll, mätt både med AC och DC inställning.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 24 december 2017, 00:02:02 »

Beiv, han bor i ett annat land. Eftersom det kommer en lastbil flera gånger per år hit kunde jag plocka ner den och skicka, sen fick den tillbaks följande vända.
 
Skrivet av: 99meter
« skrivet: 23 december 2017, 23:59:49 »

I invertern finns en trefaslikriktare som likriktar 400VAC till +565VDC (toppvärdet på 400VAC). För varje fasutgång finns en transistor mot +565V och en mot 0V. Dessa transistorer styrs att leda genom pulbreddsmodulering (PWM). Till ex ett antal pulser med varierande bredd på +565V transistorn. Sedan med avtrappande bredd på pulserna så övergår det till succesivt ökande pulser på 0V transistorn. På detta sätt skapas en sinusliknande signal på varje fasutgång. Att du mäter 282V på alla utgångarna (hälften av 565) tyder på att ingen av transistorerna leder. Endera för att invertern inte fått/uppfattat någon startsignal, eller den kan naturligtvis vara sönder. Hade du lyckats ladda hem en manual till invertern? Har du i.s.f. lagt ut länken här?
Skrivet av: beiv
« skrivet: 23 december 2017, 23:48:17 »

Lasten ligger mellan faserna när du har en trefas Inverter, motor eller kompressor. Därför ska du mäta spänning mellan faserna.
Skrivet av: beiv
« skrivet: 23 december 2017, 23:44:54 »

ionbaciu
Du kan väl fråga din vän som testat Invertern om han inte kan komma hem till dig och göra samma test fast med kompressorn inkopplad istället för den elmotor han testade med.

Off topic
Vridmoment på frekvensomvandlaransluten motor brukar sjunka när frekvens överstiger märkfrekvens, vanligen 50Hz. Gäller inte NFO omformare som ger ren Sinus ut. Vet inte hur det är med denna Parker DriveBlock Inverter ?

Startström på direktstartad motor kan vara 6-8 ggr märkström

Med omformare kan startström bli mindre än märkström om accelerationstid anpassas
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 23 december 2017, 23:30:26 »

Men varför kunde jag, när K69 slog in, mäta på inverterns utgångar (T1,T2,T3) mot kompressorn en DC spänning på 282V, mätt på varje fas mot chassit?
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 23 december 2017, 23:24:34 »

Kompressorn är på 7,5 kW.
Skrivet av: 99meter
« skrivet: 23 december 2017, 23:19:08 »

Ja, men nu är den inte för 400V vid 50Hz, utan för 165V vid  60Hz. Säkert för att att kunna öka spänningen mot 400V vid 120Hz så att vridmomentet upprätthålls.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 december 2017, 23:02:45 »

Hur stor startströmmen normalt är på den kompressorn vet vi ju inte då vi inte vet storleken. Men att direktstarta en 4 kW VP kompressor är inga problem på en 10A. Den typ av kompressor som sitter i VP har liten massa som ska vridas i gång och litet mottryck till skillnad mot en tryckluftskompressor.
Och att spänningen skulle bli högre vid start är helt fel är nätspänningen 400V så blir startspänningen 400V om kompressorn direktstartas.
Skrivet av: 99meter
« skrivet: 23 december 2017, 22:51:20 »

Ja, och vad blir startströmmen på tre gånger nominell spänning?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 december 2017, 22:43:37 »

Man har i många år direktstartat kompressorer till VP utan några som helst problem.
En relativt stor kompressor drar kanske 4 A och startströmmen för den är kanske 12 - 15 A. det klarar en 10 A säkring lätt OM inte kompressorn är skadad eller sitter fast. En 10 A säkring klarar lätt 20 A dom tiondelar av en sekund det tar att snurra igång kompressorn.
Skrivet av: 99meter
« skrivet: 23 december 2017, 21:51:00 »

Jag håller med Purjo. Startströmmen när man direktstartar en kompressor med nästan tre gånger så hög spänning som den är avsedd för, kan bli så hög att säkringarna går innan den hinner röra på sig. Kompressorn behöver alltså inte nödvändigtvis vara kass.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 23 december 2017, 17:09:40 »

Isåfall är kompressorn kass. Jag kopplade bort hela pumpen och satt kablarna direkt på kompressorn i rätt följd. Sen tryckte på bryttaren. Inget ljud, säkringarna for på fas 1 och fas 3.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 23 december 2017, 14:49:09 »

Invertern klarar nog av kortslutning i kompressorn. Den har (normalt) en programmerad max motorström, och om den överskrids med normala driftsparametrar så stänger den nog ner matningen till kompressorn. Invertern mäter ju hela tiden ström och spänning på motoranslutningen för att detektera hur motorn går. Det är givetvis möjligt att invertern gått sönder och tagit kompressorn med sig, typ om det blivit kortslutning i nån switchtransistor, men du hade ju nån som testat invertern och inte hittat nåt fel.

Klipper från manualen:
---
Drive modules are designed to automatically
provide overcurrent protection for the output
power circuit if only one motor is connected
to the drive and sized to match the drive.
---
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 23 december 2017, 13:04:01 »

Jag har funderat. Nåt stämmer inte. Experimentet med att skicka ström direkt till kompressorn har misslyckats. Säkringarna 1 och 2 gick. Kompressorn gjorde inget, inte ett pip.
  Så då tänkte jag, kortslutning i kompressorn.

 Men nu har jag insett att det kan vara fel slutsats. Hur troligt är det att kompressorn har bränts men också invertern har pajat samtidigt? Jag gissar inte troligt, men jag kan ingenting egentligen. Men om jag har rätt, invertern skulle vara ok. Men skulle inte samma fenomen inträffa om det är paj kompressor? Nämligen invertern skickar ström men kompressorn har kortslutning. Då skulle säkringarna gå på samma sätt som i mitt test. Tror jag.

 Jag ska kolla det där med kontaktor senare.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 23 december 2017, 08:43:53 »

Det behöver inte betyda att kompressorn är trasig. Kör du kompressorn på 400V när den är gjord för 160 så kan vad som helst hända...
Jo, men iden var att se om den säger nåt. Och skulle ha startat skulle jag ha slagit av inom en sekund. Men eftersom inget hände väntade jag några sekunder till, 4-5, och slog av. Säkrinngarna (2 av 3) gick samtidigt som jag stängde, för jag såg inte att de rök förrän jag satt på igen.

 Menar du att vid 400V kompressorn skulle vara tyst? Varför? Inbygd skydd? Jag skulle vänta mig att den startar med högre spänning, och sen briinner upp.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 23 december 2017, 08:31:08 »

Om du kopplar bort kompressorn, och kopplar ingången till invertern till ingången på K69, så invertern alltid har spänning, går säkringarna då?

 Jag kan prova det. Återkommer med resultat.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 23 december 2017, 08:27:43 »

Jag måste rätta till vad jag skrev angående splintarna på kompressorn. Det finns inte två separata saker på U, V, W, utan bara en kontakt. Och jag hittar ingen U1-U2, osv. Bara en splint var. Hur mäter jag lindningar? Jag gjorde mätning mellan U och V, U-W, V-W. Där fick jag 0.7 ohm.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 23 december 2017, 08:25:21 »

Om du kopplar bort kompressorn, och kopplar ingången till invertern till ingången på K69, så invertern alltid har spänning, går säkringarna då?

Att koppla kompressorn direkt till inkommande är nog ingen bra ide eftersom den har en så låg nominell spänning, vilket gör att den kommer att dra väldigt mycket ström vid 50Hz. Den nominella spänningen är ju dessutom vid 60Hz.

Jag tycker det lutar åt att invertern inte får full matning in på alla faser på grund av problem med K69.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 december 2017, 08:20:53 »

Det behöver inte betyda att kompressorn är trasig. Kör du kompressorn på 400V när den är gjord för 160 så kan vad som helst hända...
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 23 december 2017, 08:16:47 »

Hej tipo874,
dessvärre när jag kopplade så och K69 drog gick 2 säkringar. Men kompressorn var stilla.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 23 december 2017, 07:55:45 »

Om du kopplade kompressorn direkt till kontaktorn före invertern och inte får full spänning till kompressorn när kontaktorn drar, och inga säkringar går, så är nog kontaktorn kass. Den är enkel och billig att byta, och det är rätt vanligt att de tar slut.

Om invertern inte får full spänning in så funkar nog inte kommunikationen mellan invertern och resten av maskinen.

Du skulle kunna testa att koppla förbi kontaktorn och se om invertern då funkar. Jag tippar att kompressorn startas via ett kommando på RS485 anslutningen.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!