Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair gÃ¥r oavbrutet......  (läst 3079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne.p

  • Ecoair 105 v3/Ecoel 1550
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm/Haninge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ecoair går oavbrutet......
« skrivet: 05 januari 2010, 14:11:03 »
Tja!!

Jag är nyregistrerad här på forumet, har kollat runt och sett om nån har/haft nåt liknande problem som jag, men inte lyckats hitta något om det. Därför tänkte jag skriva några rader och är oerhört tacksam om någon vill hjälpa mig med dessa frågor.

Jag har en ecoel 1550+ecoair 105 V3 monterad hos mig sedan en månad tillbaka. Jag har själv installerat med hjälp av en kompis pannan samt utedel.
Mitt problem är att den undre pannans börvärde aldrig nås nu när det är så här kallt plus att hetgasen står nästan konstant på runt 80-89, det e visserligen extremt kallt för att vara i Stockholm, och har så varit ungefär i 3 veckor (har legat på mellen -6 till -15)
Jag har varit i kontakt med CTC 2 gånger.
Första gången jag ringde tyckte han att jag hade för liten värmepump jämfört med huset(hört att det e ett vanligt förekommande fel, tyvärr) men hoppas givetvis inte på det!!!
Han rekomenderade mig att sätta elpatronens drift på 6 kw (och även den undre på 6kw ??????) Dom brukar alltid rekomendera dom inställningarna sa han. Tyckte att det lät konstigt att sätta den undre på 6kw i och med att den är ju inte i bruk när det är en värmepump inkopplad.
Jag ändrade inställningarna men ingen förändring.
Ringde på em igen och pratade med en annan kille och förklarade mitt problem.
Han trodde då direkt att det lät som att nån Fyrvägsventil hade hängt sig. Han tyckte att jag skulle testa att spärra värmepumpen och se om pannan gick upp till rätt börvärde.
Sen minns jag tyvärr inte vad han sa , har för mig att han sa: går den upp till rätt börvärde med hjälp av el
patronen så kan det var att fyrvägsventilen krånglar. Kan det vara så eller är det tvärtom? Minnet sviktade tyvärr en stund där.....
Jag väntade tills att elpatronen gjorde så att börvärdet kom upp innan jag slog på värmepumpen igen, då ändrades börvärdet till 40 och värmepumpen slog i gång när graderna sjönk till 35 som den ska göra. Sen gick den tills att börvärdet 40 var nådd och slog sedan av som den ska. Måste tillägga att vid den här tidpunkten låg graderna på runt -5 ute...

Verkar som att det funkar som det ska när börvärdet ligger på 40 men 55 körningarna pallar den inte med.
Jag fick ett nummer till en installatör men jag tänkte vänta med att ringa och se om någon här har varit med om något liknande....

Skriver ner min värden här:

ute-13
rum 19,3(18,5)
Panna 52(49)
Framledning 32(32)
Panna nedre 36(49)
Hetgas 89
Vp in/ut 33/35
Eleffekt 0.0+0

Lutning 34
Justering 0
Elpanna 49
Elpanna nedre 53
Shunt 180


Väldigt tacksam för hjälp

Mvh Danne.
« Senast ändrad: 05 januari 2010, 14:18:31 av Dannebuick »
Putsad 1 1/2 plans souterrängsvilla byggår 1939 Stockholm/Haninge. Tilläggsisolerad övervåning med 3-glasfönster. Isodrän runt grund. Övervåning: 95 m2 öppen planlösning mellan hall, vardagsrum och kök. 2 st sovrum, v-rum och kök med golvvärme. 1st sovrum enbart 1st radiator. Elslingor i hall samt wc. Braskasett. Källare: c:a 95m2 + 40m2 garage(elradiatorer) 1st garage med 1st fläktkonvektor. Tvättstuga med 1st fläktkonvektor samt "Hobbyrum" med 1st fläktkonvektor. I källare är pannrum och hall utan radiatorer. Extra isolerad vind.
flyttade in -04, 2 vuxna. Tidigare c.a 22 000 kw per år med defekt kombipanna som var ombyggd att bara gå på golvvärmen och radiatorerna med manuell styrning samt en varmvattenberedare på 300 liter. Installerat Panna/Pump (CTC Ecoair 105 / Ecoel 1550 1 nov-09, nu c.a 14-15.000 kw.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Ecoair går oavbrutet......
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2010, 14:33:52 »
Hej

Dina värden ser helt OK ut. EcoAir orkar inte hålla börvärdet i nedre pannan eftersom ditt hus konsumerar mer energi än den tillför. För att klara framledningstempen så kommer eventuellt shunten att öppna mot övre pannan.

"Lutning 34", kör du med golvvärme och jättestora radiatorer? Det är en riktigt låg kurva annars. Kan du värma huset till -13 utan elpatron är din pump knappast för liten. (Ser att shunten inte är öppen så just nu klarar ecoair ensam att värma)

"Tyckte att det lät konstigt att sätta den undre på 6kw i och med att den är ju inte i bruk när det är en värmepump inkopplad."

Den undre ska alltid stå på 6kW eftersom den kopplas in när utetempen är kallare än din inställning på hus-min. (-15 grader) Den nedre elpatronen tar över när det blir -15 grader ute och ecoair stoppar.
« Senast ändrad: 05 januari 2010, 14:39:03 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ecoair går oavbrutet......
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2010, 14:55:23 »
Med dom värdena....

kan du inte ha något tekniskt fel på pumpen.

Min egen 105:a har gÃ¥tt oavbrutet den senaste veckan. Du kan kolla under "Historiska värden" pÃ¥ menyn. Där ser du antalet kompressortimmar/24h och antalet starter. 

Står det 24 och 0 så jobbar pumpen så hårt den kan. Och du sparar så mycket på elräkningen som det går, med din pumpstorlek. Antar att du ändrat Drift till -15 ºC istället för -10 ºC?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ecoair går oavbrutet......
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2010, 15:26:23 »
Håller helt med föregående talare, mycket bättre än så kan det nog inte bli, det verkar fungera helt perfekt.
Ska det bli bättre, är det nog borrning som gäller.
Jag kan inte se att du har något problem med pumpen, problemet är nog att det det är ovanligt kallt nu. Under normala förhållande funkar säkert din anläggning mycket bra.

Sedan är det som skuggan säger, värmepumpen ersätter nedre elpatronen, men patronen går in så fort pumpen spärras av någon anledning, och ska alltså alltid stå på 6kW, annars finns ingen reserv för pumpen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 05 januari 2010, 15:44:22 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Danne.p

  • Ecoair 105 v3/Ecoel 1550
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm/Haninge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoair går oavbrutet......
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2010, 16:11:00 »
Tackar så mycket för alla svar, de va just av er som svarat som jag ville skulle svara....hmmmm....konstig mening det blev. Ni verkar ha mest koll på det här!!

Drift till -15 är inställt redan.
Jag har golvvärme och radiatorer som har måtten c:a 100*100 cm. Temperaturen ligger visserligen på c:a 15 ºC i källaren.

Ok, måste ha missförstått, trodde att när pumpen slår ifrån så blir det automatiskt 6kw trodde inte att man behövde ställa in det. Men den står inställd på det nu iallafall. Just innan jag började skriva så har pumpen slagit ifrån, just nu är det -16 ºC här i Haninge....usch, fy och blä!!!

Det jag var lite orolig för är att pumpen har gått konstant i runt 3-4 dagar utan att ha nått börvärdet och slagit ifrån(avisning fungerar som det ska) men det verkar inte vara nåt konstigt med, det som det verkar (tänkte på Larryds inlägg, hans går konstant)

Duschvattnet blir ju lite lidande har jag märkt när börvärdet inte når 55 utan ligger på runt 32-36. Men då e de väl "VV.knappen" som gäller om man vill duscha lite längre? För att min patron sätts på så fort värdet på övre pannan sjunker, men så ska det väl vara antar jag?

Tack än en gång för svaren, och nu kom det ju några till oxå ;)


Mvh Danne.
« Senast ändrad: 05 januari 2010, 16:26:00 av Dannebuick »
Putsad 1 1/2 plans souterrängsvilla byggår 1939 Stockholm/Haninge. Tilläggsisolerad övervåning med 3-glasfönster. Isodrän runt grund. Övervåning: 95 m2 öppen planlösning mellan hall, vardagsrum och kök. 2 st sovrum, v-rum och kök med golvvärme. 1st sovrum enbart 1st radiator. Elslingor i hall samt wc. Braskasett. Källare: c:a 95m2 + 40m2 garage(elradiatorer) 1st garage med 1st fläktkonvektor. Tvättstuga med 1st fläktkonvektor samt "Hobbyrum" med 1st fläktkonvektor. I källare är pannrum och hall utan radiatorer. Extra isolerad vind.
flyttade in -04, 2 vuxna. Tidigare c.a 22 000 kw per år med defekt kombipanna som var ombyggd att bara gå på golvvärmen och radiatorerna med manuell styrning samt en varmvattenberedare på 300 liter. Installerat Panna/Pump (CTC Ecoair 105 / Ecoel 1550 1 nov-09, nu c.a 14-15.000 kw.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair går oavbrutet......
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2010, 16:16:05 »
Min 107:a går konstant så fort det blir minusgrader, lite skoj dock att min pump hade gått 24.01 en dag enligt historisk driftinfo (jag måste ha 1 minut längre dygn än andra) :)

PG
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ecoair går oavbrutet......
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2010, 16:58:29 »

Duschvattnet blir ju lite lidande har jag märkt när börvärdet inte når 55 utan ligger på runt 32-36. Men då e de väl "VV.knappen" som gäller om man vill duscha lite längre? För att min patron sätts på så fort värdet på övre pannan sjunker, men så ska det väl vara antar jag?


Övre pannan har två börvärde, ett fast som du själv bestämmer i inställningsmenyn och ett flytande som är 7º mer än framledningens börvärde. Det högsta av dessa två värden gäller, och patronen värmer tills temperaturen ligger 3º över det aktuella börvärdet, sedan släcks den och går på igen vid börvärdet och värmer 3º osv...... Om patronen är tillkopplad, ser den alltså alltid till att övre pannan ligger minst 7º över framledningens börvärde.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Danne.p

  • Ecoair 105 v3/Ecoel 1550
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm/Haninge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoair går oavbrutet......
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2010, 18:53:34 »
Ok. Tack Ronnie.
Putsad 1 1/2 plans souterrängsvilla byggår 1939 Stockholm/Haninge. Tilläggsisolerad övervåning med 3-glasfönster. Isodrän runt grund. Övervåning: 95 m2 öppen planlösning mellan hall, vardagsrum och kök. 2 st sovrum, v-rum och kök med golvvärme. 1st sovrum enbart 1st radiator. Elslingor i hall samt wc. Braskasett. Källare: c:a 95m2 + 40m2 garage(elradiatorer) 1st garage med 1st fläktkonvektor. Tvättstuga med 1st fläktkonvektor samt "Hobbyrum" med 1st fläktkonvektor. I källare är pannrum och hall utan radiatorer. Extra isolerad vind.
flyttade in -04, 2 vuxna. Tidigare c.a 22 000 kw per år med defekt kombipanna som var ombyggd att bara gå på golvvärmen och radiatorerna med manuell styrning samt en varmvattenberedare på 300 liter. Installerat Panna/Pump (CTC Ecoair 105 / Ecoel 1550 1 nov-09, nu c.a 14-15.000 kw.

Utloggad MSK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Ecoair går oavbrutet......
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2010, 00:02:55 »
Här skulle väl det nya programmet, där man kan välja bort 55° körningen, komma till sin rätt.

Om man vid -13° har ett framledningsbörvärde pÃ¥ 32° kan det väl vara lämpligt att sätta VP-max till 38-40°. Nog skulle pumpen stanna dÃ¥ och dÃ¥. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!