Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enklare toa-ventilation???  (läst 18880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Enklare toa-ventilation???
« Svar #15 skrivet: 15 maj 2013, 10:36:38 »

Ännu bättre!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enklare toa-ventilation???
« Svar #16 skrivet: 15 maj 2013, 11:07:43 »
Nu är jag lite smÃ¥sur..  :::_)

Ventilationen går inte ut.. röret slutar bara mellan innertaket och yttertaket, ca 2 dm under råsponten. Antagligen har man slarvat 2003 när taket byttes och inte dragit ut det på taket, å eftersom övervåningen inte har varit bebodd sedan 70-talet har inte heller förra ägaren brytt sig. Inte konstigt att "draget" i ventilationen är kass. Det finns ingen ventilation.

Hade jag inte skrivit på en "ansvarsbefrielse" så hade jag hävdat dolt fel!

FÃ¥r se hur jag löser problemet.. Tur att det bara är ett handfat Ã¥ en toastol, Ã¥ inte ett helt badrum som det saknas ventilation pÃ¥.  ???

Men såg du inte detta då du inspekterade vinden innan köpet.
Eller missade du att inspektera vinden?

Jag skulle inte skriva pÃ¥ nÃ¥tt papper om ansvarsbefrielse utan att ha nagelfarit huset först.  knUp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Enklare toa-ventilation???
« Svar #17 skrivet: 15 maj 2013, 11:23:14 »
Men såg du inte detta då du inspekterade vinden innan köpet.

Guess what?? Jag missade det..  :o

Antog att om det sitter en ventil inne på toan och det precis utanför toan går ett ventilationschakt från badrummet därunder förbi så är de ihopkopplade.

Nu har vi monterat en paxflät i badrummet där nere sÃ¥ ärligt talat är det nog bäst sÃ¥ här. Annars hade jag väl tryckt in fuktig luft  därifrÃ¥n in pÃ¥ lilla dasset..

Får lösa det som jag beskrev tidigare, en vända till järnaffären å lite mer jobb..
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!