Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: solpump  (läst 57396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: solpump
« Svar #15 skrivet: 20 september 2005, 11:23:58 »
En solvärmeanläggning i en villa har man väldigt svårt att räkna hem, trots bidrag från staten.
Väljer man att samköra med en värmepump, dÃ¥ fÃ¥r ju alla framtida besparingar mycket mindre "genomslag"  eftersom en producerad Kwh med en värmepump kostar bara ca 1/4 mot om man kör med el eller olja!

Om tex jag skulle spara 10% på en åtgärd blir det "bara" ca 500:-/år. Trots att jag värmer upp ca 180 kvm boyta + källaren.

Eftersom jag har 2 lägenheter i mitt hus så skulle jag få dubbelt bidrag för solpaneler! Men jag lyckas ändå inte räkna hem en sån satsning.

Även byte av mina 50 år gamla fönster är (mycket) olönsamt trots bidrag från staten!

Intressant är det med "gratisenergi" men som sagts drivenergin för cirkpumparna måste man ta i beaktande, det blir många timmars drift!!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: solpump
« Svar #16 skrivet: 20 september 2005, 13:29:09 »
Bergvärmen kommer ocksÃ¥ frÃ¥n solen frÃ¥n början, och dessutom, ju enklare anläggning desto lättare att trimma in anläggningen och mindre grejor som kan gÃ¥ sönder.   studs
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: solpump
« Svar #17 skrivet: 20 september 2005, 14:39:26 »
En solvärmeanläggning för tappvarmvatten kan vara lönsam beroende på pris och effekt.
Sparar man 3.000 kwh per år så får anläggningen med vanlig bergvärmekalkyl, dvs återbetalning på 10-12 år, kosta 20-25.000 kr. Vilket det idag finns system som gör. Är inte det lönsamt är heller inte bergvärme lönsamt.
(Det lägsta pris jag sett är för ett system är på ca 16.000 inkl 200liters varmvattenberedare, pump, styrning och paneler inklusive moms. Det UTAN bidrag. Sparar man då 3.000 kwh per år är det en kortare återbetalningstid än för en typisk bergvärme installation.)

Problemet är att systemen överlappar varandra. Man kan inte tjäna ihop samma kwh två gånger. Tyvärr.
Att värma tappvarmvatten med sol eller med VP är ju alternativen. COP 3? gör att Solanläggningen får räknas hem mot kanske 1000 kwh vilket är aktuellt alternativet för VP. Återbetalningstider på 30 år är inget ekonomiskt alternativ för de flesta.

En luft-luft VP och ett soltappvarmvattensystem överlappar inte varandra. Där blir totala besparingen summan av de olika besparingarna. I storleksordning  8.000+ 2-3.000 kwh för ett typhus.  Till ett lägre total pris.

kalkylen blir då att en del LL/VP sparar 8.000kwh för en investering under 20.000
Solvärmepanelen ger en besparing på 3.000 kwh för en investering under 20.000

Oooops! totalt under halva priset mot en bergvärmeanläggning med nästan samma besparing för en typisk villa.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #18 skrivet: 20 september 2005, 21:51:54 »
hmmm...
det luktar rätt mycke reklam här  :,v(

det där med 20% bättre än en vanlig värmepump låter intresant 75 + 20 = 95 m% verkningsgrad, jo man tackar.

nån som kan svara fp vad man ungeför får för års-COP på riktigt för en sådan pump på en normalhus i stockholmstrakten?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #19 skrivet: 21 september 2005, 00:05:05 »
hmmm...
det luktar rätt mycke reklam här  :,v(

det där med 20% bättre än en vanlig värmepump låter intresant 75 + 20 = 95 m% verkningsgrad, jo man tackar.

nån som kan svara fp vad man ungeför får för års-COP på riktigt för en sådan pump på en normalhus i stockholmstrakten?

 utan sol sÃ¥ ger 5 kw pump dÃ¥ du har 0 grader brine & 35grader framledning 6 kw med en tilförd efekt av1,3 kw sedan beror det ju pÃ¥ hur mycket solfÃ¥ngare du sätter upp.

hmm reklam o reklam de vete tusan instalerar alla typer av v pumpar men jag personligen tycker att detta är det vettigaste system jag jobbat med .

törs helt klart lova dessa 20% efter koll på eviheats test anl men du kan ju gärna kolla med deras teckniker om du vill ha detta bekräftat.

men det är ju som allt annat !! viktigt att dim anl rätt  !!  man bör ha 1-1,5 m2 solfÃ¥ngare per kw värmepump = 7kw pump 7-11 m2 fÃ¥ngare.
priset för dessa varierar en del men nyligen kollat  ligger runt 2-2500kr /m2
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: solpump
« Svar #20 skrivet: 21 september 2005, 08:44:33 »
Tro kan försätta berg  ;)

Det finns ett antal forskningsprojekt som tidigare refererats till, dessa visar entydligt på att man kan göra en större besparing med solfångare kopplade till sin värmepump, men att det är högst osannolikt att det blir en ekonomisk besparing. Detta med tanke på den högre investeringskostnad som krävs för att öka verkningsgraden/besparingen.

Som ett alternativ för de som är "troende" miljövänner och är beredda att betala mer för att få en renare produkt kan det dock vara ett alternativ, ungefär som att köpa en hybridbil eller en (t.ex.) VW Lupo 3L (drar bara 0.3 liter diesel/mil) investeringskostnaden blir så pass hög att den ekonomiska besparingen sällan eller aldrig blir så hög att det totalekonomiskt under produktens livslängd lönar sig.

Vad forskningen konstaterar är att det är säkrare och billigare att överdimensionera radiatorsystem och "värmetag" (Borra eller markkollektor) för att öka den totala verkningsgraden på en värmepumpsanläggning.

Även jag tycker att Greven1:s inlägg ligger på gränsen till den typ av otillbörlig marknadsföring som jag normalt plockar bort från forumet, jag anser dock att denna produkt, om solfångarnas och värmepumpens konstnad prispressas hårt i samband med fortsatt stigande elpriser kan bli intressant framöver.

Det kan därför vara intresant med en dabatt om denna typ av lösning.

Solfångare som komplement till Pellets är dock betydligt intressantare, då undvikar man till stora delar driftsstörningar och dålig verkningsgrad som den typen av anläggning dras med under låglastperioder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #21 skrivet: 21 september 2005, 14:34:33 »
Tro kan försätta berg  ;)

Det finns ett antal forskningsprojekt som tidigare refererats till, dessa visar entydligt på att man kan göra en större besparing med solfångare kopplade till sin värmepump, men att det är högst osannolikt att det blir en ekonomisk besparing. Detta med tanke på den högre investeringskostnad som krävs för att öka verkningsgraden/besparingen.

Som ett alternativ för de som är "troende" miljövänner och är beredda att betala mer för att få en renare produkt kan det dock vara ett alternativ, ungefär som att köpa en hybridbil eller en (t.ex.) VW Lupo 3L (drar bara 0.3 liter diesel/mil) investeringskostnaden blir så pass hög att den ekonomiska besparingen sällan eller aldrig blir så hög att det totalekonomiskt under produktens livslängd lönar sig.

Vad forskningen konstaterar är att det är säkrare och billigare att överdimensionera radiatorsystem och "värmetag" (Borra eller markkollektor) för att öka den totala verkningsgraden på en värmepumpsanläggning.

Även jag tycker att Greven1:s inlägg ligger på gränsen till den typ av otillbörlig marknadsföring som jag normalt plockar bort från forumet, jag anser dock att denna produkt, om solfångarnas och värmepumpens konstnad prispressas hårt i samband med fortsatt stigande elpriser kan bli intressant framöver.

Det kan därför vara intresant med en dabatt om denna typ av lösning.

Solfångare som komplement till Pellets är dock betydligt intressantare, då undvikar man till stora delar driftsstörningar och dålig verkningsgrad som den typen av anläggning dras med under låglastperioder.


om det tolkas som om jag vill marknadsföra ett visst märke så var inte avsikten så !!
men nu är det tyvärr endast detta märke som vad jag känner till samkör dessa 2 system.
sen kan man ha olika tolkningar om hur man förflyttar berg !! (jag föredrar dynamit)
helt klart om man har en liten villa som drar lite energi sÃ¥ dÃ¥ kan det nog vara bortkastat med o samköra dessa system (fördyringen blir för stor)  men om man har ett lite större energi behov dÃ¥ är det helt klart lönsamt  anta att du har en villa som drar ca 3,5 m3 olja detta bör med en normal värmepump generera en vinst pÃ¥ ca 25 000 kr Ã¥r   20% av detta är dÃ¥ i sÃ¥dana fall runt 5000 kr / i extra besparing .
dÃ¥ skulle en extra kostnad pÃ¥ 25- 30 000 kr vara betald pÃ¥ 5-6 Ã¥r. inte vet jag men om nu denna beräkning hÃ¥ller sÃ¥ är det ju väldigt bra o snabb Ã¥terbetalning    eller??   jag kan förstÃ¥ till viss del om folk i almänhet är tvivlande men det var vi ju alla till en början dÃ¥ värmepumpen släptes pÃ¥ marknaden.
är du tvivlande så finnes det test protokoll som du säkert kan få tilträde att läsa om du vill.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #22 skrivet: 21 september 2005, 17:08:51 »
jag var mest intresserad av en ungefärlig siffra på ÅRS-COP på en anläggning. vad man har i COP vid en vis framledningstemp är ju ointresant, då man inte har denna temp 365 dagar/år
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: solpump
« Svar #23 skrivet: 21 september 2005, 19:51:11 »
Kan man inte köpa pumpen och sedan klura ihop en egen solfångare?

30 000kr är ju mycket pengar menar jag.
http://www.arsite.se/default.asp?inItemUrl=produkter.asp&inMenyAltId=2
Säljer byggsatser.Men det kanske inte funkar med vacum  Sc:,h

Bara en fundering...
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #24 skrivet: 21 september 2005, 21:38:41 »
anta att du har en villa som drar ca 3,5 m3 olja detta bör med en normal värmepump generera en vinst på ca 25 000 kr år   20% av detta är då i sådana fall runt 5000 kr / i extra besparing .

Blir inte beräkningen lite bakvänd nu? Enligt din uträkning skulle solpanelerna stå för 50% av energibehovet.

Det du kan göra är att höja effektiviteten med upp till 20% (enligt Eviheat). Om förbrukningen från början var 35MWh (jag gillar enkla tal) och besparingen med ren värmepump är 25MWh återstår en förbrukning på 10MWh. Det man då skulle kunna spara ytterligare med solpanelerna är 20% av 10MWh, vilket är 2MWh.

Om jag tänker rätt skulle det då ta 15år att spara in extrainvesteringen på 30000:-.

Rätta mig gärna om jag har fel i min tankegång

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #25 skrivet: 21 september 2005, 22:03:34 »
om jag ska hänga med måsta jag räkna i kWh

vi har ett hus som drar 20 000 kWh i uppvärmning
med bergvärme hamnar vi på 6 600 kWh
med sol pumpen komer vi på 5 280kWh om man tar o drar av 20% av bergvärmepumpens driftskostnad
med sol pumpen komer vi på 3 920Wh om man läger på 20 % på bergvärmepumpens besparing
med sol pumpen komer vi på 2 600Wh om man lägger till 20% på dom 67% som en bergvärme anläggning sparar.

det var därför jag fråga vad årscop hamnar på, 20 % mer besparing kan vara presis vad som helst.

om det nu rörsig om att tjäna 800 - 900kWh / år så tar det ett tag att tjäna in 30 000:-
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #26 skrivet: 22 september 2005, 12:39:03 »
Att skissa på återbetalningtid kräver en del siande om framtiden.

och jag tror att:
Olja kommer aldrig mer att vara sÃ¥ billigt som idag.  :'(
Elpriset kommer att gÃ¥ mot 'europeiska' nivÃ¥er.  :-\


Värmepumpkalkylen gentemot ved/pellets/sol bygger till delar på det Svenska elpriset.

Med dubbla elpriset och vacuum paneler för under 5000.-  sÃ¥ kommer
Evi heat lösningar att bli intressanta.

Det finns skäl att VP lösningar inte exploderar på samma sätt i
andra länder med högre elpriser.


170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: solpump
« Svar #27 skrivet: 22 september 2005, 13:58:31 »

Det finns skäl att VP lösningar inte exploderar på samma sätt i
andra länder med högre elpriser.


Troligen beroende på klimtet, det är rätt sällan -20 i Italien...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #28 skrivet: 22 september 2005, 19:36:24 »
jag var mest intresserad av en ungefärlig siffra på ÅRS-COP på en anläggning. vad man har i COP vid en vis framledningstemp är ju ointresant, då man inte har denna temp 365 dagar/år

törs inte svara då jag inte vet !!
men det beror väldigt mycket på väder + sol anlägningens storlek
jag skall försöka kolla vad test anl har fått för värden ringer till evi i morgon o kollar !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #29 skrivet: 22 september 2005, 19:40:05 »
Kan man inte köpa pumpen och sedan klura ihop en egen solfångare?

30 000kr är ju mycket pengar menar jag.
http://www.arsite.se/default.asp?inItemUrl=produkter.asp&inMenyAltId=2
Säljer byggsatser.Men det kanske inte funkar med vacum  Sc:,h

Bara en fundering...

pumpen säljes utan solfångare & det är upp till instalatören / husägaren att bestämma vilket märke o typ av fångare man vill andvända.
pumpen gÃ¥r att köra som en vanlig vp utan fÃ¥ngare  bara att plugga sol in & sol ut.
den dag du kopplar in fångaren så är det bara att gå in i menyn o välja soldrift auto.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!