Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laga en lite för tvär böj pÃ¥ en av rören till innerdelt  (läst 2818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wooofer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Skulle bocka till röret för att det skulle sticka ut på rätt ställe och tyckte att jag var väldigt försiktigt men råkade trots allt vika röret där jag skulle göra en böj så att det blev nästan platt. Använde en tång för att pressa ut röret så att det blev mer runt igen (eller iaf fyrkantigt) Ser helt ut men det blev ju en rätt våldsam påfrestning på materialet så jag är lite orolig för att det ev kan ha bildats små sprickor. Jag undrar vad ni tror om att man lägger en lödning utanpå det ev skadade området. Skulle det hålla om det nu var sprickor i själva kopparröret? Eller bör man till och med löda fast en bit kopparplåt runt röret för att det skall säkert skall hålla? Efter som det inte är uppenbart öppet in i själva röret så borde det väl inte bli så jättestora problem med sot på insidan av röret? Har inte tillgång till någon kvävgas tyvär. Skulle koldioxid kunna funka hjälpligt som ersättare. Finns det inget fritt syre borde det väl inte bildas några oxider?

Plan B är väl att kapa röret innan böjen och sätta på en skarvkoppling. Lite halvknöligt att komma åt bra med rörkap och koningsverktyg dock utan att behöva böja röret rätt brutalt så det känndes inte jättelockande men är ju iaf görbart om min lödidé inte verkar lämplig.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag tror det fungerar, koppar är tåligt.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
är det R410a så blir det rätt rejäla tryck, jag tror inte du ska löda där, antingen kan du låta det vara 4-kantigt om du inte ser några sprickor, och så får du köra pumpen en dag i värmeläge så får du känna runt böjen om det har trängt ut någon olja, har de det så får du pumpa tillbaka köldmediet och laga felet.
det kanske går att kapa röret på båda sidor om böjen och skruva dit en färdig 90-graders böj?

Utloggad kirschler42

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Wooofer, jag har gjort precis samma misstag - en böj blev för kraftig och röret blev platt.
Har också försökt forma tillbaka röret med tång men jag vet inte riktigt om det lyckades så bra.

Grejen är att min värmepump inte fungerar.
Den blåser varmt i ca 30 sekunder, sedan slår den av.
Risken är att det är den platta rörböjen som orsakar detta.

Jag kommer att köra tillbaka köldmediat till utedelen, kapa kopparrören ca 1 meter, koppla ihop rören igen samt vacuumsuga.
Får se om detta hjälper.

/kirschler

Utloggad wooofer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Det är R410a som är köldmediet.

Jo att kapa av den ev skadade biten vore väl kanske det bästa men det är som sagt lite svårt att komma åt med koningsverktyg. Har nått minne av att jag sett kopplingar som inte kräver att man konar rörer utan att dom är självkonande på nått sätt, det skulle kanske vara det bästa alternativet att såga av röret och sätta på en sådan. Hittar dock inte igen dessa någonstans. Någon som har ett tips på var man kan hitta sådanna?

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
JAg kan inte mycket om sånt men en sak har jag lärt mig. Gör jobbet ordentligt. Tag ut röret och skarva på riktigt. Du blir nöjd och kommer inte att tänka på det efteråt. Even om det tar längre tid. Och du kan passa på att dela på rörer och kona det i båda ändar, så att du kan ha en 90 graders böj i stället för att försöka böja igen.

Vare tacksam om du svarar hur du gör.
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad wooofer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
JAg kan inte mycket om sånt men en sak har jag lärt mig. Gör jobbet ordentligt. Tag ut röret och skarva på riktigt. Du blir nöjd och kommer inte att tänka på det efteråt. Even om det tar längre tid. Och du kan passa på att dela på rörer och kona det i båda ändar, så att du kan ha en 90 graders böj i stället för att försöka böja igen.

Vare tacksam om du svarar hur du gör.

Förstår inte riktigt vad du menar med att ta ut röret, från det skadade området fortsätter röret ca 20 cm där det sedan är fastlött i själva värmeväxlaren i innomhusdelen. Att löda av det därifrån känns inte riktigt aktuellt. Problemet är att det sitter lite svårt till och det är inte helt enkelt att komma åt med rörkap och koningsverktyg utan att mer eller mindre våldföra sig på konstruktionen.

Jag håller dock fullt med dig om att det skulle kännas bra att göra en lagning som man är säker på håller istället för att hoppas att det håller och våndas över det efteråt.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Går det överhuvudtaget att laga? Är det inte bara plast och frigolit runt ? Om du plattar till röret och provar. vad är det värsta som kan hända? Det funkar inte, och du får göra något annat.
Fungerar det så, kanske du kan leva med det?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad AdamLu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
JAg kan inte mycket om sånt men en sak har jag lärt mig. Gör jobbet ordentligt. Tag ut röret och skarva på riktigt. Du blir nöjd och kommer inte att tänka på det efteråt. Even om det tar längre tid. Och du kan passa på att dela på rörer och kona det i båda ändar, så att du kan ha en 90 graders böj i stället för att försöka böja igen.

Vare tacksam om du svarar hur du gör.

Förstår inte riktigt vad du menar med att ta ut röret, från det skadade området fortsätter röret ca 20 cm där det sedan är fastlött i själva värmeväxlaren i innomhusdelen. Att löda av det därifrån känns inte riktigt aktuellt. Problemet är att det sitter lite svårt till och det är inte helt enkelt att komma åt med rörkap och koningsverktyg utan att mer eller mindre våldföra sig på konstruktionen.

Jag håller dock fullt med dig om att det skulle kännas bra att göra en lagning som man är säker på håller istället för att hoppas att det håller och våndas över det efteråt.



Jag vet inte exakt hur det ser ut hos Dig, men själv fick jag montera ner värmeväxlaren och göra om mitt jobb. pga att kondens vattnet kunde ej lämna växlaren. Det gällde en pump som jag flyttade från botten våningen upp.
PÃ¥fyllningen av gasen fick en firma taga hand om.
Panasonic XE9EKE 6,1kW ut. Villa 1976, 110kvm bv + 80 uppe. Sep pump uppe FOMA. Undertryckventilation av grunden.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är R410a som är köldmediet.

Jo att kapa av den ev skadade biten vore väl kanske det bästa men det är som sagt lite svårt att komma åt med koningsverktyg. Har nått minne av att jag sett kopplingar som inte kräver att man konar rörer utan att dom är självkonande på nått sätt, det skulle kanske vara det bästa alternativet att såga av röret och sätta på en sådan. Hittar dock inte igen dessa någonstans. Någon som har ett tips på var man kan hitta sådanna?
Kolla min tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25846.0
Jag har aldrig använt dem själv, men det borde vara okej.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!