Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När gÃ¥r VP Ã¥ter i drift efter stöttning frÃ¥n elpatron?  (läst 4235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När går VP åter i drift efter stöttning från elpatron?
« Svar #15 skrivet: 27 december 2018, 07:39:13 »
Jag får kolla på givaren med fastsättning som du säger.
Har kollat shunt i service meny och den öppnar/stänger.
Även kört manuellt och ser en markant skillnad på framled temp.
( dock när jag står och övervakar är det inte många sekunder shunt öppnar men det är väl dif temp beroende)

När VP körde i spets så testade jag att sätta shuntfördröjning till spärrad utan framgång.
Får testa att köra spärrad "över tid" när det blir kalllare igen.

Mitt program i Zenith är daterad till 2014, det hade varit intressant med de senaste utbudet för att se om problemet kvarstår.
(som sagt, det är ju någon parameter som nollställs eftersom VP funkar igen efter norsk omstart)


B.N
Stop utomhus temp -15 C har jag inställt

Utloggad ejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då har jag haft shunt i läge spärrad, fungerade i ca en vecka därefter gick spets in.
Ligger det någon bakomvarande fabriksinställning som överrider mina inställningar?

Lät den gå på elpatron över natten med förhoppning att den går över till VP drift men icke.

temp -2 till 0c under natten

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vilken VPin stoppar en 408 på?

Om du bara har 2 graders tempfall på radiatorsystemet så ser det ut som om du har en väldans fart på radiatorsystemet och därmed ingen skiktning i nedre tanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Din fråga är egentligen fel ställd. VPn borde gå hela tiden, oavsett om elpatronerna är igång eller ej. VPn går (förenklat) när tempen i nedre tanken är lägre än börvärdet och stoppar när börvärdet nås eller när VPin når sitt stoppvärde. På gamla 100-serien var det vid 48 grader.

Elpatronerna i övre tanken startar när tempen där är lägre än börvärdet-7. På en i250 kan ju VPn värma övre tanken och då kan den lyckas med att hålla värmen där utan att elpatronerna hinner komma igång.

Men om dina nedre elpatroner startar så betyder det att VPn är spärrad och det sker när det blir för kallt ute, vilket du ställer in i Inställningarna "Stopp vid utetemp".
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ejb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vet inte när VPin stoppar och kan inte hitta i manual.

Efter att ha läst en gammal tråd från Woodbear så kanske det hjälper om jag uppdaterar programvara, min är från 2014!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!