Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bosch 6000 ikon frÃ¥ga  (läst 3029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yornz

  • Gäst
yornz
bosch 6000 ikon fråga
« skrivet: 23 januari 2016, 13:38:24 »
Tjena allihopa. installerade en bosch 6000 AW m 7 kw början pÃ¥ oktober och den har fungerat galant fram tills nu. Innan har den klarat temperaturer ner till -10 utan att behöva slÃ¥ pÃ¥ elpatronen men idag o igÃ¥r har enligt displayen elpatronen gÃ¥tt i  o stöttat vid 0 grader ute vad kan  det bero pÃ¥ att den helt plötsligt behöver gÃ¥ in i stötta när det är 10 grader varmare en annan grej som kommit upp i displayen helt plötsligt är en blixt med ett minus tecken bredvid sig. Denna symbol finns inte förklarad i manualen sÃ¥ om nÃ¥gon vet vad det är sÃ¥ tages svar emot tacksamt. Kan se om jag kan ladda upp en  bild senare när jag kommer Ã¥t datorn hemma.

Mvh

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: bosch 6000 ikon fråga
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2016, 21:10:30 »
Hej
Svårt att svara på om man inte vet hur saker och ting är inställt. Om den inte avfrostar ordentligt kör den eltillskott ganska regelbundet. Titta på utedelen så att den inte är tät av is. Står det något i larmlistan som kan förklara? Angående symbolen så ladda gärna upp en bild på displayen.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad yornz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: bosch 6000 ikon fråga
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2016, 00:03:27 »
Hej igen Nja det är dom senaste 3-4 dagarna som den har börjat köra el tillskott emellanåt, det konstiga är ju att de senaste dagarna har det inte varit så kallt ändå för någon vecka sen låg det på 10-14 minusgrader här nere utan att jag såg att den körde på el tillskott, och idag har jag sett att den går på eltillskott mer eller mindre varje gång jag kollat till den och idag på dagen har tempen ute gått mellan -2 till +1 ca

(bifogade bilden då jag inte kunde få till den i posten)

men ca 1 timme efter bilden togs så gick säkringen till ute delen och halva huset ( 16a säkring) det enda energi slukande som gick på den kretsen var väl tvätt maskinen men den har vi ju kunnat köra här hemma utan problem tidigare vid 15- utan att den där -blixten dykt upp. ialafall bytte säkringen och sänkte tempen på pannan till 24.5 grader istället för 26 som den stått inställd på de senaste veckorna. sedan dess har den bara dykt upp en gång när jag kollat till pannan ( varit o kollat ca 10 ggr).

de avancerade inställningarna på pannan har jag inte rört i övrigt utan dom är "orginal" så att säga
 kollade även larm o gamla fel koder och förutom den uppenbara att ute delen saknade spänning sÃ¥ var det ett par varningar om att

spänningen i strömförsörjningen var otillräcklig( vilket kanske för klarar -blixten. den varningen hade jag fått ett par gånger men jag har aldrig "kvitterat" av dom då dom oftast kommit mitt i natten eller mitt på dagarna när jag inte varit hemma.

och att kondensations tempen var utanför reglerings området

och en varning om "internt fel 3 i kompressor styrningen" för ca 2 månader sen

Ute delen tyckte jag inte det var nÃ¥gon fara med, det var ett tunt tunt lager is pÃ¥ skalet men runt själva "fläkten" och flänsarna pÃ¥ baksidan var det helt is och snö fritt. 

MvH

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: bosch 6000 ikon fråga
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2016, 10:29:33 »
Hej
Det känns ju som flera frågor egentligen. Försöker lista.

1: Varför eltillskott? Avfrostningen tycks ju fungera om det är helt frostfritt pÃ¥ utedelen. Min började plötsligt använda eltillskott för nÃ¥gon vecka sedan. Avfrostningen hade slutat att initieras och värmepumpen gav upp. (se annan trÃ¥d http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57703.msg639040#msg639040) Enda lösningen för mig var att starta om maskinen genom att bryta spänningen och efter uppstart göra en manuell avfrostning. Därefter har den fungerat bra igen. 

2: Varför gÃ¥r säkringen vid eltillskott: AW7 är en enfas-maskin och om du har 16A säkring är det nog naturligt att den gÃ¥r när eltillskottet gÃ¥r till. Man kan ju misstänka att tvättmaskinen ligger pÃ¥ samma fas som det eltillskott som var tillslaget. Själv har jag 20A säkringar och har begränsat effekten pÃ¥ tillskottet när kompressorn är i drift och totalt i syfte att undvika att säkringarna gÃ¥r. 

3: Vad betyder blixten med minus: Hoppas att någon av de klokare personerna här kan svara. Men som du skriver finns det säkert en koppling till spänningslarmet och säkringen som gick.

4: Övrigt: Larmet om kompressorstyrning får någon klokare svara på.

« Senast ändrad: 24 januari 2016, 10:57:39 av Nukie »
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: bosch 6000 ikon fråga
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2016, 23:25:48 »
Eftersom Blixt med + tecken efter betyder att elpatronen är aktiv
så borde blixt med - tecken efter betyda att effektvakten går in och reglerar ner elpatronen för att man tar ut för mycket på någon fas.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

conny.ericsson

  • Gäst
conny.ericsson
SV: bosch 6000 ikon fråga
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2016, 21:41:12 »
Bosch har väldiga problem med avfrostningen.Kontakta installatören och säg att det troligen måste till ett byte av en uppdaterad kretskortsmodul. Jag fick vänta i tre veckor på en ny.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!