Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket Delta är bättre?  (läst 4696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2010, 11:43:58 »
Hej Jarlen. Jag är inte riktig säker,men jag tror att jag har ett sniksystem med
insvetsade rör på stamledningen med snedkapade ändar och strypbrickor,som
förmodligen har försvunnit med åren.

Ett system avsett för oljeelding,där jag numera bytt alla radiatorer.
Har bypass i radkopplet som jag försökt strypa utan framgång
Har balofixer på varje rad som jagprovat strypa utan framgång
Har flödesventil på returen som jag försökt strypa utan framgång

Har ett delta övr raddarna på12 gr /tillopp/retur 3gr.

Har försökt allt tror jag utan att få någon förbättring.
Om jag sänker flödet så rinner vattnet formodligen rätt genom systemet.

En annan sak som detta medför är att jag får aldrig kallare framledning än 40 gr
vilket oroar mej med tanke på kompressorns livslängd.

Vad jag är rädd för är att jag måste riva upp hela trossbotten och försöka
Repa/byta systemet,om inte någon annan på forumet har någon lösning som
kan rädda sommaren.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2010, 15:32:41 »
Hej KÃ¥ge
Citera
Jag är inte riktig säker,men jag tror att jag har ett sniksystem med insvetsade rör på stamledningen med snedkapade ändar och strypbrickor,som förmodligen har försvunnit med åren.
Enligt vad jag förstå så måste det likna mitt system (SE länk)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=22660.0;attach=14521 Med snedkapade rör får man kilar som som liknar mina språng, Dessa styr upp vattnet i radiatorerna. I sådana fall så är det helt onödigt med bypast i kopplen. Dom ställer bara till det, och det blir bara kaka på kaka. Om du har moderna koppel så ställ om dem till 2-rörskoppe eller stäng bypasten helt, Vad har du för dimension på huvudledningen? Jag kan inte se att strypbrickorna kan ha någon funktion i dagsläget. Kanske är det dessa som ställer till det så de sex sista raddaena inte fungerar riktigt. Jag skulle i så fall försöka få bort dem. Helt öppna ventiler med fritt flöde är vad som gäller även för 1-rörssystem. Om du nödvändigtvis behöver strypa någon radiator, så gör det på returen.
Citera
Ett system avsett för oljeelding,där jag numera bytt alla radiatorer.
Jag har också ett system som är gjort för oljeeldning.
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 15:34:50 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!