Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Coolix v. Zibro???  (läst 4631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad asa.g

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Coolix v. Zibro???
« skrivet: 11 oktober 2010, 17:24:19 »
Hej!
Jag har läst lite på era trådar - tack för alla tips!

Jag är ute efter en billig värmepump till min sommarstuga på 30m2 (öppen planslösing och sådär isolering...). Jag använder huset ganska mycket på vintern.

ÖB har rea på Zibro S - 1228 och den kostar bara 3900 kr - men den behöver installatör som jag förstår. Samtidigt har jag läst att Coolix som kostar ca 5000 på Jula verkar bra och den behöver inte installatör.

Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut vilken av dessa varianter som är bättre??? Och vart skulle jag vända mig för installation av Zibro och vad skulle det kosta tror ni?

Tack för hjälp för jag har ingen aning och vintern närmar sig!

PS: kan man ha grundvärme på 5 grader med någon av pumparna? eller blir det till att ha el element för detta?
hälsningar,
Ã¥sa

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Coolix v. Zibro???
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2010, 18:35:19 »
BÃ¥da kräver installatör eftersom det är olagligt att koppla ihop dom om man inte är certifierad kyltekniker.  :,v(
Dock behöver den inte vakuumsugas, så man kan anta att installationen går fortare och blir billigare...
Av det jag har läst här på forumet så verkar de flesta iallafall nöjda med Julas garantier. Att ÖoB anger COP-värdet i kW känns inte så förtroendeingivande...
« Senast ändrad: 11 oktober 2010, 18:36:53 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Coolix v. Zibro???
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2010, 22:43:48 »
Fördelen (?) med ÖoB är att de har absolut noll koll på var de säljer, så vid ett ev. garantiärende så är det bara att skruva ner pumpen och gå dit med den.
Sen får man med sig en ny hem och den gamla hamnar i sopcontainern på baksidan. :P
Kanske inte riktigt så illa, men nära på skulle jag tro..

Personalen där fnissade i alla fall gott åt mig i somras när jag åkte dit och köpte en VÄRMEpump på årets varmaste dag.
- Va? Kan man använda den som AC också? Varför har ingen sagt de till oss? Vi kunde ha sålt hur många som helst nu!
- Vi säljer billiga grejer men får aldrig veta något om varorna.

Priceless, eller hur var det nu...? ;)

Monterade iallafall den pumpen (en S-1225) på övervåningen och den har fungerat utmärkt både som AC och värmepump.
Den har även en frostskyddsfunktion som håller innetempen på 8 grader.
Storebror S-1233 i garaget saknar dessvärre det läget..

Jag hade valt den minsta Zibro-pumpen eftersom den antagligen räcker och är billigast i inköp. Men den måste som sagt vakuumsugas...
Coolix-pumpen kan man installera själv utan några specialverktyg, om man har ett giltigt kylcertifikat så klart.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad asa.g

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Coolix v. Zibro???
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2010, 11:35:35 »
Tack för era synpunkter!
Eftersom jag inte har kylcert heller så blir det ju ändå en installatör. Då kanske ändå ÖBs är bättre, om det finns frostläge samt att den är billigare.

Vet någon hur man hittar billig instalatör? Jag har stugan vid Rimbo, mellan norrtälje och sthlm.

Är det något annat jag borde tänka på inför inköp? Förstod att det är smart att ställa den på cementblock utomhus för att slippa vibrationsljud inne. Stugan är 30 m2 - jag förstod att den gärna inte ska vara överdimensionerad. Då kanske den lilla Coolix 1228 blir bra. Vad tror ni?

tack för hjälpen!
Ã…sa

Utloggad Kusken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • kan en hel del om jag vill
SV: Coolix v. Zibro???
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2010, 16:03:27 »
Julapumpen är med snabbanslutning till "slangarna"
Lätt att montera även med tummen mitt handen
ingen vaccumsugning behövs. endast ett jordat
uttag i  närheten.Även denna pump har frostskyddsläge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!