Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konstigt beteende Coolix On/off  (läst 64501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dacke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #120 skrivet: 31 december 2010, 16:56:15 »
Jodå. Det stämmer bra att den är monterad i garage. Att pumpen inte ska klara sig när det blir riktigt kallt ligger med i kalkylen.
Men att den bara kan arbeta i två inne-temperaturområden hade jag inte räknat med. Pumpen fungerar helt enkelt inte om inne temp ligger mellan 9<->17. Den står då bara och "små-fiser" lite. Slår man inte tillbaka till FP-läge så dyker tempen ganska snabbt.

Hoppas det löser sig med nytt kretskort..
Nibe 1130-6 + VPA 300/200 + Borrdjup 140
4800 start//3200h komp.tid//13h TS
50/50% golvvärme/radiatorer 160kvm
Kör kurva 6-0
COOLIX Luft/Luft i garaget

Utloggad nulli secundus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #121 skrivet: 31 december 2010, 19:03:43 »
Så är min också, men jag har kommit på att man kan lura den lite genom att ställa luckan till utblåset så att den fiser rakt ner. Då får han snabbare tag i lite varmare luft
att suga in och tror att det är varmare i rummet än det är. Då kan man ändra luckan till det läge man vill ha. Han går en bra stund på det viset, sen ställer han luckan på ett mellanläge och fläkten sjunker till lågfart, men han ökar igen efter en stund och så håller han på tills det blir 13-14 grader i rummet. Om jag vill ha fläkten på högfart
längre tid under uppvärmningsfasen måste jag låta luckan stå så han blåser neråt. Det är ju inte optimalt direkt, men jag har min i ett motorcykelgarage där han får stå
på FP när jag inte är där. När jag är där kan jag ju kosta på mej att trycka på knapparna så han går på högfart så mycket som möjligt. studs



Utloggad c_willy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #122 skrivet: 10 januari 2011, 16:37:31 »
Har nu fått svar från Jula ang min coolix.
den har samma fel som alla andra dvs går ej riktigt under 17 grader.
jag gick & hoppades på ett nytt kretskort, men hör å häpna: det kostar för mycket att engagera en servicetekniker, frågade inte ens om jag kan byta själv, utan sa till mig att pilla loss typplåtarna och skicka in och i utbyte få en ny pump!
Den gamla skulle jag slänga på tippen!!!!!

OT: kan man ta isär QC och sätta ihop den igen utan att tappa nämnvärt med kylmedium?
pumpen funkar ju faktiskt över 17 grader så att slänga känns onödigt :D

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #123 skrivet: 10 januari 2011, 18:32:40 »
GRATTIS...bättre deal än vi andra då..
Ja det går bra...att ta isär... vänta en stund..i avstängt läge...det är liksom en finess med QC... kanske bra att göra det när det är plus så ingen frysning inträffar....bara en egen tanke....
Vad ska du ha för den? ;)

Utloggad c_willy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #124 skrivet: 10 januari 2011, 19:51:36 »
Snackade  precis med min pappa, han har köpt 2 pumpar men har bara satt upp den ena än sÃ¥ länge.
Den hade givetvis samma fel, men han fick en djupare formulering i sitt svar:

"Det felet som du beskriver har vi haft på en tidigare modell av dessa luftvärmepumpar.
Det var ett fel på ett kretskort i inomhusdelen.
Efter modellbytet till den nya modellen har detta fel dykt upp på ett fåtal maskiner.
Vi har testat några anläggningar men inte kunnat hitta någon med detta felet.
Det finns en liten risk att den är samma fel på den du inte monterat upp.
Vi fick utbytes kretskort från leverantören till förra pumpen men det dröjde tyvärr väldigt lång tid så vi har erbjudit de kunder som haft detta problem en ny anläggning eller ett återrköp."


>Bosse: Ja du, har inte tänkt så långt ännu. tänkte ha den i reserv om inte den andra mäktar med, men det kanske är overkill. vad bjuder du? --/


Utloggad Dacke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #125 skrivet: 10 januari 2011, 20:07:23 »
Det verkar ju helkonstigt att det bara gäller ett fåtal anläggningar med detta fel För mig låter det som ett fel i styrningen. Har dom på fabriken slumpmässigt kastat in olika kretskort. Att man kan få vissa pumpar fungera om alla har samma styrning verkar konstigt. Det kanske funkar i mindre utrymme där det inte behövs någon större luftcirkulation..vad vet jag. Jag ska ta mig i kragen att skicka in egenkontrollen i morrn. Återkommer med resultat från Jula.
Nibe 1130-6 + VPA 300/200 + Borrdjup 140
4800 start//3200h komp.tid//13h TS
50/50% golvvärme/radiatorer 160kvm
Kör kurva 6-0
COOLIX Luft/Luft i garaget

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #126 skrivet: 10 januari 2011, 20:09:39 »
Ja jag vet inte riktigt nu när man kan få 2 för 5000...
Blir ju 2500 st en med garanti en med utan... vad är garantin värd..


Du kanske är intresserad av ett kretskort? ;D

Till Dacke  du tror väl inte de vill gÃ¥ ut med att alla är felaktiga, och ersätta alla med nya... sen ett Ã¥r tillbaka...
En del märker inget....

Utloggad Dacke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #127 skrivet: 10 januari 2011, 20:17:17 »


Till Dacke  du tror väl inte de vill gÃ¥ ut med att alla är felaktiga, och ersätta alla med nya... sen ett Ã¥r tillbaka...
En del märker inget....

Det så sant att det inte går ut med att det är fel på alla.. Tänkte inte så långt 8)
Men..undrar om felet är fixat på dom som säljs nu då...eftersom dom verkar erbjuda utbytes i vissa fall ::)
Nibe 1130-6 + VPA 300/200 + Borrdjup 140
4800 start//3200h komp.tid//13h TS
50/50% golvvärme/radiatorer 160kvm
Kör kurva 6-0
COOLIX Luft/Luft i garaget

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #128 skrivet: 02 augusti 2011, 22:44:36 »
Jahapp! DÃ¥ var den värmepumpen  slut.Kom hem här om dagen och utedelen stod och vibrerade och var allmänt jättevarm,trodde den skulle ta eld faktiskt.Pumpen är helt stendöd nu.FÃ¥r väl spara som en tok nu innan vintern sÃ¥ man har rÃ¥d att beställa en Fujitsu istället.Ska bli skönt med riktig värme i garaget i vinter :,v(
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #129 skrivet: 03 augusti 2011, 08:56:08 »
Jahapp! DÃ¥ var den värmepumpen  slut.Kom hem här om dagen och utedelen stod och vibrerade och var allmänt jättevarm,trodde den skulle ta eld faktiskt.Pumpen är helt stendöd nu.FÃ¥r väl spara som en tok nu innan vintern sÃ¥ man har rÃ¥d att beställa en Fujitsu istället.Ska bli skönt med riktig värme i garaget i vinter :,v(
Om jag tolkar dig rätt, har du väl aldrig uppskattat coolixen till fullo, så ett byte är väl kanske att föredra, men du har väl garanti kvar på den eller hur?

/putte
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #130 skrivet: 04 augusti 2011, 14:37:17 »
Det stämmer,jag blev lite tveksam redan när jag monterade upp pumpen då utomhuselen var så vek.Sen var det detta med kretskortet ,blev inget gladare när det tog tid att få det nya levererat.Sen var väl pumpen lite underdimensionerad för mitt garage.Golvytan är inte så stor men det är högt i tak.Men lite värme tycker jag pumpen borde ha gett.
Ang garanti,är det 1 eller 2 Ã¥r?  / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 763
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!