Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?  (läst 1659 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« skrivet: 04 december 2023, 18:33:23 »
Hej alla!

Jag har läst alla trådar jag hittat om detta och snappat upp en del tips, men jag får det inte riktigt att lira med mitt problem.

IVT 490 som stod i huset när vi köpte det 2015. Den är tillverkad 2006, men jag vet inte när den installerades. Det enda jag gjort sen 2015 är regelbunden rengöring av filter, spillkopp och mjuka slangar. Inte haft några problem förrän nu de senaste veckorna.

Jag får larm ”Pressostat låg” ca 2ggr per dag, och jag måste regelbundet manuellt höja trycket (kanske en gång per dag/varannan dag). När larmet går är det bara att trycka på knappen så hör man hur något (fläkten?) går igång igen. Vi har varmvatten och värme i huset som vanligt. Vid ett tillfälle har det stått ”Pressostat konstant låg”, och då gick inte fläkten igång. Men det räckte att snurra på den med handen så gick den igång.

Min hobbyanalys är att det läcker något någonstans(??). Men vad? Idag öppnade jag luckan uppe och upptäckte en våt liten nippel, och pappret i botten direkt under nippeln är blött. Kan det vara detta tror ni? Vad gör jag isåfall åt det?

Tacksam för tips! 

Jag har förstås en bild, men jag vet inte hur man laddar upp här..

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2023, 19:15:08 »
Presstostat låg, är det värmevattnet som måste fyllas på, efter som du säger fylla på. Lite lustigt med att fylla på, då det är luft FTX. Med låg HP så kan det vara att inte kompressorn får så mycket med varmluft, utan ni kanske inte har som temp i huset som behövs eller för låg fart fart på luften.

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #2 skrivet: 05 december 2023, 09:26:33 »
Låg fart på luften… Hur skulle det kunna ha ändrats förutom ev lägre fart på fläkten?

Temperaturen är normal. Samma som den varit i alla år.

Frågan är om det finns något jag kan pröva själv eller om jag ska ringa service. Jag fattar att det kanske är dags att byta ut pannan också, men den utgiften är jag inte jättesugen på :)

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #3 skrivet: 05 december 2023, 10:29:32 »
Låg fart på luften kan bero på exempelvis:
 Låg fart på fläkten.
 Smutsigt filter i värmepump
 Igensatta frånluftskanaler
 Stängda tilluftsventiler

Du skrev att du fick igång fläkten genom att snurra på den med handen.
Detta tyder på något problem med fläkten,  startkondensatorn kan vara dålig eller det kan vara stor friktion i fläkten.

Har du kontrollerat att det inte står vatten i plasttråget under förångaren?
Förångaren finns längst till vänster när du skruvat av övre luckan.
Det är viktigt att rensa slangen hela vägen från plasttråg under förångaren till spillkopp under värmepumpen.


Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #4 skrivet: 05 december 2023, 18:50:59 »
Idag när jag kom hem från jobbet var larmet på och trycket var högt(!). Ca 2.5 bar. Jag vet att jag själv höjde till 1.5 bar igårkväll. Fläkten gick trots larmet, och när jag trycker på knappen på panelen kockar något annat igång. Vad vet jag inte men det hörs tydligt att något startar.

Fläkten verkar inte ha någon friktion och suget känns bra.

Vatten i plasttråget till förångaren vet jag inte. Det sitter skruvar underifrån men de kommer jag inte åt. På ”framsidan” (mot täckplåten) sitter 7 skruvar in i en tunn isoleringsskiva. Ska jag skruva bort dem?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #5 skrivet: 05 december 2023, 19:03:20 »
Om du tyckte trycket var lågt, vad var det. Nu med 2,5 bar är för högt, det måste nog vara lite blött under VP.
Normalt öppnar säkerhetsventilen vid ca1,5 bar. tappa ur till 1 bar, ökar det så kom tillbaka

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #6 skrivet: 05 december 2023, 19:42:30 »
Det jag upplever som lågt var under 0.5 bar. Jag vet inte hur mycket trycket normalt ska fluktuera, innan den började larma för låg Pressostat hade jag såklart inte samma dagliga koll på trycket. Nämner det här mest för att det kanske kan ge någon en idé om vad som är fel.

Har ställt den på 1 bar nu. Både slangen från tanken och den från förångaren (dvs båda som går ner i spillkopp) verkar rena hela vägen. Det som läckt från ventilen/nippeln från förångaren är vatten (smakade på det). Det är absolut inte mkt, men bottenisoleringen i topputrymmet är som sagt lite blött just under den.

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #7 skrivet: 06 december 2023, 08:19:35 »
Ok - nu har jag mer info. Det är -13 ute idag på morgonen och det verkar ha ”hjälpt” att förtydliga problemen.

Idag på morgonen var det inget larm på pannan (första morgonen på flera veckor). Däremot var trycket 2.5 bar (satte på 1 bar igår), det var kondens på tilluftsdon nere, inget flöde alls från något frånluftsdon eller tilluft.

Fläkten gick, men som sagt inget flöde.

Expansionsventilen på förångaren var helt isad och kompressortemperaturen(?) GT6 var på 95 grader. Jag öppnade förångaren och ser att den är fullständigt nerisad.

Jag håller på att frosta av förångaren nu, och säkerställer förstås ren slang.

Skulle det kunna vara så enkelt att mina kanaler inte är rengjorda på länge så att flödet försämrats, temp på frånluft därmed sjunkit ngn grad och därmed isat igen förångaren? Det var drygt 7 år sedan vi gjorde det sist och jag upptäckte MYCKET damm innanför frånluftsdonet uppe, mindre på de nere.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #8 skrivet: 06 december 2023, 09:02:29 »
2,5 bar efter en natt, inte bra, finns 2 skar kvar. En läckande påfyllningsventil ( har du stängd ordentligt ) Nästa är mindre bra. Stäng av inkommande kallvatten till varmvatten i VP och tappa ur till 1 bar igen. står trycket kvar då så är det nog läck mellan VV och värmevatten. Hoppas att det inte är det

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #9 skrivet: 06 december 2023, 09:58:22 »
Först och främst - stort tack för hjälpen så långt!

Påfyllningsventilen, antar att du menar den intill manometern. Den tror jag inte läcker, men jag ska kolla så den verkligen går tillbaka helt efter manövrering och blir helt tyst. Ska testa att tappa ner med stängd ventil om trycket går upp igen när jag slagit igång den igen (avstängd för avfrostning just nu).

Min känsla är ju att det är isbildningen som är symptomet på felet. Varför isar förångaren igen?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #10 skrivet: 06 december 2023, 10:10:20 »
Det är nog rätt , ett svart vred enligt manualen ( har du manualen för den ) Det med is kan vara att den jobbar för fullt och det finns fuktig luft. Du behöver inte stänga av när du tappar ur trycket. När du gjort det så stänger ventilen för kallvatten in ( den sitter lite upp till höger om manometern ) och väntar några timmar. Håll reda på vad manometern står på, kom tillbaka med resultatet.

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #11 skrivet: 06 december 2023, 14:25:50 »
Stänger avstängningsventilen nu. Återkommer senare om trycket ändrats.

Pannan är igång igen efter avfrostning och det tuggar på. Jag fick hjälpa fläkten att komma igång men den snurrar. Passade även på att dammsuga fläktbladen.

Det finns flöde från från- och tilluftsdon, men det är väldigt svagt. Inte en chans att ett papper stannar kvar över frånluftsdonet på toaletten. Särskilt på övervåningen. Hur prövar jag om det är fläkten som snurrar för dåligt eller om det är för mycket hinder (smuts) i kanalerna?

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #12 skrivet: 06 december 2023, 14:28:25 »
Tillägg: om jag drar ut filtret i toppen och stoppar i handen känner jag knappt något flöde alls. Det borde väl tyda på att det är fläktens hastighet snarare än smutsiga kanaler som är problemet?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #13 skrivet: 06 december 2023, 15:14:41 »
Kanske fläktens lager som är slut eller motorkondensatorn? Prova snurra fläkten när den är avstängd. Fläkt säljs som reservdel på en mängd ställen. Är man väldigt händig går det att byta lagren själv för en låg summa.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Rodnt

  • Gäst
Rodnt
SV: Pressostat låg IVT 490 - kan det vara något läckage?
« Svar #14 skrivet: 06 december 2023, 23:29:34 »
Jag tycker att fläkten går väldigt mjukt och fint. Både påslagen och strömlös när den snurras för hand. Känns inte som lagerfel.. Kondensatorn. Kan den påverka hastigheten?

Jag tycker nog att det börjar lukta samtal och besök av tekniker. Jag har inga problem att beställa och byta delar själv, men om jag inte vet vad som ska bytas känns det inte som rätt väg..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!