Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bekant nekad FA-skatt  (läst 904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Bekant nekad FA-skatt
« skrivet: 15 april 2024, 17:13:52 »
Är det vanligt att Skatteverket avslår en ansökan?

Har själv FA-skatt sen 2011 och det var inga problem att få.
« Senast ändrad: 15 april 2024, 17:46:43 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #1 skrivet: 15 april 2024, 18:30:08 »
Händer nog ganska ofta (var det A-skatt som din bekant hade förut?).  För att F-skatt skall godkännas krävs t.ex. att verksamheten skall vara yrkesmässigt och självständig.  Man kan alltsÃ¥ inte vara helt beroende av en kund som man arbetar för, dÃ¥ kan skatteverket hävda att verksamheten inte är självständig och att man bör köra pÃ¥ A-skatt istället.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #2 skrivet: 15 april 2024, 18:45:43 »
Fick han ingen motivering varför dom avslog ansökan ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #3 skrivet: 15 april 2024, 18:49:08 »
Att han saknar lokal och firmabil. Jobb inom bygg.  Sni 41200

Men jag hade inte det heller när jag blev beviljad FA. Jag har bygg/järnhandel i min Sni. Kommer inte ihåg nummer.

« Senast ändrad: 15 april 2024, 18:56:38 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #4 skrivet: 15 april 2024, 18:58:04 »
Men du hade nog en annan handläggare...  ;)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #5 skrivet: 15 april 2024, 19:02:01 »
Jag fyllde i papperna på Skatteverkets kontor. Så jag fick hjälp. Var absolut inga problem.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #6 skrivet: 15 april 2024, 19:06:04 »
Men fylla i pappren är väl inte det väsentliga.  Sedan skall ju pappren dimpa ner till nÃ¥gon hos Skatteverket som beslutar om F-skatt skall godkännas eller inte.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #7 skrivet: 15 april 2024, 19:35:37 »
Ja, och det är skumt att ange att lokal och bil saknas som motiverar ett avslag.


Jag är även godkänd för ROT avdrag.
« Senast ändrad: 15 april 2024, 19:41:51 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #8 skrivet: 16 april 2024, 07:52:56 »
Säkert ännu ett exempel på hur "myndigheterna" sätter hårt mot hårt mot den organiserade brottsligheten.
Jag tolkar det som att det är många kriminella invandrare som missbrukar möjligheten att starta eget utan att ha de förutsättningar och saker som behövs, eller en bevisad verksamhet som ska drivas.
Bedragarna vet precis hur de ska göra för att ändå kunna få godkänt, men Svensson stoppas från att starta.
Eller är din bekant möjligen av utländsk härkomst?

Nu är detta inte unikt, när jag skulle starta firman så nekades jag för att jag hade uppgivit "förväntad vinst" första året till 0.
Eftersom jag hade ett skapligt välavlönat jobb så var min tanke att återinvestera alla pengar i verksamheten de första åren, (trillade väl in några tiotusen/år i annonsintäkter vid det laget) men det accepterades inte som skäl.
Efter många om och men, och hot med att gå till media för att få uppmärksamhet för fallet, så fick jag ändå grönt ljus.
Det har stat och kommun många miljoner skäl att tacka för idag.
« Senast ändrad: 16 april 2024, 07:55:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #9 skrivet: 16 april 2024, 08:16:57 »
Är ju svårt att skaffa saker som tex lokal och bil innan man har firman klar antar att de flesta vill dra momsen och göra avskrivning på investeringarna. Tror jag angav uppskattad vinst till 2000 kr och det var inga problem men jag hade redan delar av skogen då.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #10 skrivet: 16 april 2024, 08:28:33 »
Min tidigare syrianska granne startade däckfirma, och hade en del kunder, mest landsfränder.
När jag ett år senare kollade så fanns ingen firma på hans namn, det är nog kanske vanligare än att de startar firma och bedriver verksamhet som bokförs.
Vill påpeka att inte bara syrianer "skiftar däck" utan att bokföra verksamheten, de finns nog lite här och var, inte minst på landet där det är långt mellan däckfirmorna och folk är snåla och beställer däck på nätet. (Däckfirmorna tar hutlöst betalt för att lägga på "internetdäck" så det blir för dyrt).
Det finns ju vissa verksamheter som borde vara helt skattefria, som t.ex. däckbyten, nu börjar det vara så dyrt att det blir billigare för gemene man att köpa sig en uppsättning däckmaskiner än att lämna in på firma...
Hade man bara haft plats hade man köpt för länge sedan.
Borde vara intjänat på 5-10 år även om man bara har ett par bilar och ett släp.
« Senast ändrad: 16 april 2024, 08:36:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #11 skrivet: 16 april 2024, 09:08:17 »
Även jag blev nekad då vi lade ner verksamheten i det AB som jag var delägare i och jag startade en enskild firma. Då skrev jag en "förklaring" om mig och varför och det var inga problem längre.
Tror att det handlade om att motverka skatte och bidragsfusk och jag tycker att det är helt OK att man i alla fall försöker hålla lite rent
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #12 skrivet: 16 april 2024, 09:18:45 »
Jo, visst, men de som tänkt vara bedrägliga de vet hur de ska göra, så det blir lite som Davids kamp mot Goliat.
Finns oerhört små möjligheter att skattefuska idag om man inte är kriminell, i princip alla kryphål har täpps igen.
Det är t.ex. dyrare att ha bil på firman än privat.
Man kan bara dra av några hundra/år på ett hemmakontor även om kostnaderna är mycket högre.
Och i allt övrigt ska man ju ha en verksamhet som försvarar alla avdrag man gör.

Är man däremot kriminell och gör avdrag för allt möjligt och omöjligt och kör på tills det blir en skatterevision så kan man ju vara hur bedräglig som helst, och det är ju därför det är DÄR krafterna ska sättas in.
Kolla alla gängkriminella klanmedlemmar och deras anhöriga varje år istället för att vägra folk starta företag.

Men även här lär det bli sådana som jag som kommer att åka på revision, och få sanktionsavgifter och skattetillägg, för de kan alldeles säkert hitta något på vem som helst, även om man har både anställd administratör, bokföringsfirma som stämplar in, och revisor som gör revision så finns det säkert något de kan hitta.
Att myndigheterna duckar för att kolla upp de kriminella är inget annat än skandal, och det har inte uppmärksammats ännu.
Jag tycker personlien av avsaknaden av nyheter inom detta område är bevis nog, för hade de gjort kontroller så skulle de hittat fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #13 skrivet: 16 april 2024, 16:20:27 »
Självklart är det helt omöjligt att skattefuska om man inte är kriminell.  Skattefusk är nämligen kriminellt sÃ¥ dÃ¥ är man per definition kriminell.  tummenupp
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #14 skrivet: 16 april 2024, 16:34:11 »
Svensk snickare med yrkesbevis.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!