Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…terladdning av bergvärme  (läst 26762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #30 skrivet: 20 januari 2011, 15:17:18 »

Förväxla inte begreppen energi och temperatur. De är inte direkt utbytbara mot varandra....

Jaha....så fjärrvärmen betalas med någon godtycklig formel....eller vadå?

Det jag har lärt mig är flöde/massa x temperaturskillnad x effektiv värmekapacitet = rätt mängd energi.

Gäller inte det även vid geoenergi?




DÃ¥ har du kanske lärt dig fel?  b00k

Brukar man inte räkna:
flöde x densitet x specifik värmekapacitet x delta T =momentan effekt

Jag såg någon tråd om att det var dags att börja använda rätt benämningar på saker och ting så att vi inte pratar om helt olika saker och blir osams pga det.

/Raptor

« Senast ändrad: 20 januari 2011, 15:23:24 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #31 skrivet: 20 januari 2011, 18:32:34 »

Förväxla inte begreppen energi och temperatur. De är inte direkt utbytbara mot varandra....

Jaha....så fjärrvärmen betalas med någon godtycklig formel....eller vadå?

Det jag har lärt mig är flöde/massa x temperaturskillnad x effektiv värmekapacitet = rätt mängd energi.

Gäller inte det även vid geoenergi?



DÃ¥ har du kanske lärt dig fel?  b00k

Brukar man inte räkna:
flöde x densitet x specifik värmekapacitet x delta T =momentan effekt

Jag såg någon tråd om att det var dags att börja använda rätt benämningar på saker och ting så att vi inte pratar om helt olika saker och blir osams pga det.

/Raptor




Rätt av dig...specifik ska det vara och inget annat. Det blev någon blandning mellan specifikt värmekapacitet och effektivt värmevärde.

Men det var energi vi pratade om, och jag kan aldrig tro att forumets gäster och medlemmer får bättre uppfattning om geoenergi då resultatet presenteras med momentan effekt.
Speciellt då solen går i moln på Sobris paneler.

Nu gick det inte helt och hållet att räkna med din formel, då det även ingår berg i energimängden. I alla fall inte innan Sobris har hettat upp graniten till flytande form.




Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #32 skrivet: 20 januari 2011, 19:24:38 »

Förväxla inte begreppen energi och temperatur. De är inte direkt utbytbara mot varandra....

Jaha....så fjärrvärmen betalas med någon godtycklig formel....eller vadå?

Det jag har lärt mig är flöde/massa x temperaturskillnad x effektiv värmekapacitet = rätt mängd energi.

Gäller inte det även vid geoenergi?



DÃ¥ har du kanske lärt dig fel?  b00k

Brukar man inte räkna:
flöde x densitet x specifik värmekapacitet x delta T =momentan effekt

Jag såg någon tråd om att det var dags att börja använda rätt benämningar på saker och ting så att vi inte pratar om helt olika saker och blir osams pga det.

/Raptor




Rätt av dig...specifik ska det vara och inget annat. Det blev någon blandning mellan specifikt värmekapacitet och effektivt värmevärde.

Men det var energi vi pratade om, och jag kan aldrig tro att forumets gäster och medlemmer får bättre uppfattning om geoenergi då resultatet presenteras med momentan effekt.
Speciellt då solen går i moln på Sobris paneler.

Nu gick det inte helt och hållet att räkna med din formel, då det även ingår berg i energimängden. I alla fall inte innan Sobris har hettat upp graniten till flytande form.





Nej, det var inte meningen som något räkneexempel för geolager eller lagring av energi. Jag ville bara påpeka att den formeln som du skrev och som jag, kanske lite petigt, la mig i ger den momentana effekten. Inte energi. Då måste vi lägga till en tidsenhet.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #33 skrivet: 20 januari 2011, 19:38:06 »

lite petigt?

Nog var det lite mer än lite.


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #34 skrivet: 20 januari 2011, 19:57:51 »

lite petigt?

Nog var det lite mer än lite.


Å andra sidan var det inte många rätt i din formel så den tålde nog att ifrågasättas.
Citera
flöde/massa x temperaturskillnad x effektiv värmekapacitet = rätt mängd energi.

Bra formel som alltid ger "rätt mängd energi"  Thumbsup  ;)

Vad jag har erfarit kan du också vara väldigt petig.
Hur som helst, rätt ska vara rätt och vi som kan lite mer om ämnet än den genomsnittliga befolkningen ska föregå med gott exempel både vad gäller storheter, enheter och formler.

/Raptor

 
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #35 skrivet: 20 januari 2011, 20:34:27 »
Om man tittar på bilden så visar den att tempen sjunker ~0,5° under 10 år.

På 20 m avstånd ja, på 1 m avstånd från borran är det ca 1 ºC sänkning på 3 år (sommartid).
Jag kommer inte ihåg att jag sett bilden här förut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #36 skrivet: 20 januari 2011, 21:10:25 »
Om man tittar på bilden så visar den att tempen sjunker ~0,5° under 10 år.

På 20 m avstånd ja, på 1 m avstånd från borran är det ca 1 ºC sänkning på 3 år (sommartid).
Jag kommer inte ihåg att jag sett bilden här förut.
'



Det beror väl på när man börjar titta. Anser du att det ska jämföras med ostört berg, så är det säkert som du säger.

Då blir man lite fundersam på dina uppgifter d.v.s. din borra återgår varje sommar till den temp som borran hade dag 1. Det i sin tur är 2° över årsmedeltemp i Sundsvall.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #37 skrivet: 20 januari 2011, 21:26:04 »
Det blir varmare med djupet så temperaturen på cirkulerande köldbärare är högre än årsmedeltemperaturen. Norrut där det är isolerande snö på marken större delen av vintern är dessutom genomsnittliga marktemperaturen högre än luftens årsmedeltemperatur.

Sen tillkommer felvisning hos givarna. Frågan är om den är konstant eller om givarna åldras på något sätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #38 skrivet: 20 januari 2011, 21:39:02 »
Det blir varmare med djupet så temperaturen på cirkulerande köldbärare är högre än årsmedeltemperaturen. Norrut där det är isolerande snö på marken större delen av vintern är dessutom genomsnittliga marktemperaturen högre än luftens årsmedeltemperatur.

Sen tillkommer felvisning hos givarna. Frågan är om den är konstant eller om givarna åldras på något sätt.


Nu är Sundsvall mitt i Sverige, och tveksamt om snön kan bidra till så mycket högre temperatur i berget.

I Luleå vet jag att det gör nån grad....men Sundsvall....hmm. Tittade faktiskt på borrdjupet hos Calle innan jag skrev inlägget, för att nu gäller det tydligen att vara riktigt påläst.

Att borrtemp återgår till ursprung vid midsommar trots varmvattenladdningar, är grymt bra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #39 skrivet: 20 januari 2011, 21:52:19 »
Båda KB-givarna visar lika om jag kör brinepumpen utan att kompressorn går så jag litar på att de visar OK.
Jag har en tilltagen borra för min VP, men nu i vinter har KB-in gått ner mot noll en längre tid (vid jul).
Men nu har KB-in stigit till 1-2 plusgrader igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #40 skrivet: 21 januari 2011, 11:12:17 »
Carl N:s brunn är ju ett strålande exempel på en "bra" brunn. Så fort uttaget minskar
lite så börjar den återhämta sig. Det är dessutom ett strålande exempel på att det INTE
handlar om att tömma ett energilager, utan att det istället rör sig om en energibalans
mellan det kalla borrhålet och det omgivande berget.

I ett extremt dåligt borrhål skulle man kunna beskriva det som att man tömmer ett lager
av energi. Detta visar sig då i ständigt sjunkande temperaturer år för år och en nästan
obefintlig återhämtning. I själva verket är det även här frågan om en energibalans, men
materialet i marken har så dålig förmåga att leda värme att vår uttag hela tiden sänker
temperaturen. Ett sådant borrhål skulle även i viss mån kunna hålla kvar nerladdad
energi....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #41 skrivet: 21 januari 2011, 11:47:49 »
 Det är knappt sÃ¥ man vÃ¥gar sig in i den här trÃ¥den med alla dignitärer,men:Varför inte sätta en dränkpump i borran pÃ¥ säg 50m djup.Tidsstyr sÃ¥ den gÃ¥r 30min var 12:e timme.DÃ¥ kommer vid varje körning ca 1m3 svinkallt vatten att ersättas med lika mkt i varje fall varmare vatten.Varför gör inte nÃ¥gon (alla) sÃ¥?
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #42 skrivet: 21 januari 2011, 12:28:31 »

Det är knappt så man vågar sig in i den här tråden med alla dignitärer,men:Varför inte sätta en dränkpump i borran på säg 50m djup.Tidsstyr så den går 30min var 12:e timme.Då kommer vid varje körning ca 1m3 svinkallt vatten att ersättas med lika mkt i varje fall varmare vatten.Varför gör inte någon (alla) så?



Du hämtar hem ca: 6 kW om temphöjningen är 5° d.v.s. energin som pumpen förbrukar äter upp nästan hela vinsten från den ökade verkningsgraden från kompressorn.
Det finns grundvattenvärmepumpar t.ex. en anläggning med 2 borror där den ena borran har en dränkpump som pumpar upp vatten till värmepumpen, och den andra borran dumpar det förbrukade vattnet. Eftersom vattnet måste värmeväxlas mot spritlösning så behöver värmepumpen även en brinepump. Det i sin tur ger hög förbrukning för vatten/brineflödet.

Att blanda kollektorslangar med dränkpumpar rekommenderas inte på grund av att pumpen vrids vid startögonblicket.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #43 skrivet: 21 januari 2011, 12:31:05 »

skulle även i viss mån kunna hålla kvar nerladdad energi....

Vart tar den energi vägen som skickas ner men inte kan återanvändas?




Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #44 skrivet: 21 januari 2011, 12:42:34 »
Det är knappt så man vågar sig in i den här tråden med alla dignitärer,men:Varför inte sätta en dränkpump i borran på säg 50m djup.Tidsstyr så den går 30min var 12:e timme.Då kommer vid varje körning ca 1m3 svinkallt vatten att ersättas med lika mkt i varje fall varmare vatten.Varför gör inte någon (alla) så?

Det var ju nån forskare som presenterade en liknande lösning för ett halvår sen eller så. Skillnaden var att man skulle pumpa ner luft till botten på hålet som i sin tur drog med sig vattnet på vägen upp så att det blev cirkulation.
Nån som har hört nåt mer om det projektet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!