Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?  (läst 18799 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« skrivet: 05 september 2022, 07:22:43 »
Med tanke på gaskriget mot EU som verkar ha startat i och med att Northstream 1 inte återstartas än på ett bra tag så har frågan väckts hos mig, vad kan vi i vår familj göra för att avlasta elnätet kommande vinter.
Hos oss är nog den mest låghängande frukten att tömma SPA-badet och kallställa det i vinter.
Ingen större uppoffring då det mest används sommartid.
På senare år har vi mest badat "pliktskyldigast" en handfull gånger vintertid, bara för att det skall användas.
Där borde vi kunna kapa kanske 2500 kWh fram till april/maj när jag troligen skulle återstarta det.

Jag funderar också på att sätta in temostater i några rum där vi inte vistas just något:
Dotterns gamla rum, garage, syrum och kallförråd.
Visst, jag har strypt på grundflödet redan tidigare, men det är svårt att komma ned så mycket i temp att det blir riktigt svalt, så termostater kan nog vara lösningen på det problemet.
Jag har dessutom gett min Sambo fria händer att byta ut de armaturer som vi fortfarande har halogenlampor i, mot sånt som går använda LED i.

I övrigt har jag svårt att se att vi kan göra speciellt mycket, att sänka temperaturen i rum där vi vistas större delen av tiden tror jag inte på, gränsen för när man blir kall är hårfin, och så pass stor besparing att det är värt den komfortminskningen tror jag inte på, om det inte blir extremt höga elpriser även här i norr.

Att sänka temperaturen inne när man värmer med värmepump är väl rent allmänt ingen större besparing, de 5% brutto/grad som kan kan spara blir ju mindre än 2% netto med tanke på värmepumpens COP.

Kanske kan vi spara 3000-4000 kWh över vintern med min plan.
Eller, 10-13% på ett ungefär.

Vilka planer har ni?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #1 skrivet: 05 september 2022, 08:09:45 »
Ha mindre lampor på utomhus, Det blir nog ingen julbelysning i år. Försöka ha mindre lampor på inomhus. Har lägre temperatur inomhus.

Och försöka köra värmepumparna utan stöd värme från elementen.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #2 skrivet: 05 september 2022, 11:47:34 »
Utebelysningen snålade jag in på redan förra vintern - nu är den inte längre tänd hela kvällarna utan går på timer så den lyser 20 min varje gång man har tryckt igång den. Ska kanske byta ett par gamla 24 W lågenergilampor mot LED.
Julbelysning blir det nog lite i år också, men det blir inga glödlampsbelysningar på ställen där inte huset kan dra nytta av spillvärmen från dem. Och jag kanske ställer timers lite snålare än vanligt.
Jag har sett till att jag har gott om ved och att eldstäderna är i ordning.
Föräldrahemmet är under försäljning, så det blir köparens problem att hålla det huset varmt i vinter.
Jag är beredd att kallställa ett rum i boningshuset om nödvändigt (det kommer inte mycket värme från LLVP dit utan det kräver direktverkande el när det blir kallare än några minusgrader ute).
Ska nog inte köra någon elektrisk golvvärme i vinter.
Eftersom potatisskörden blev dålig slipper jag hålla något potatislager frostfritt.
Ett gästrum i uthuset, som kan tänkas bli bebott någon vecka då och då i vinter och då värms med direktverkande el, har tilläggsisolerats och jag hinner nog med mer av isoleringsprojektet under hösten.
Funderar på om jag ska byta ut den över 30 år gamla men fullt fungerande diskmaskinen i stugan mot en något enstaka år gammal maskin som en bekant har fått över och vill sälja billigt. Den gamla maskinen är inte direkt optimerad för att vara energisnål, bl a värmer den vattnet även under sköljningen. Det kanske behövdes med 80-talets maskindiskmedel...
Borde se över routrar, NAS och hemautomationsprylar, har en router med onödigt höga prestanda som också är rätt strömslukande (jag har för mig att det står 12 V 4 A eller något sånt på typskylten). En gammal NAS som man sällan accessar något data på, kanske inte heller behöver stå på jämnt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #3 skrivet: 05 september 2022, 11:58:43 »
Flytta till södern… 😎
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #4 skrivet: 05 september 2022, 15:26:48 »
När vi köpte huset för 10år sedan gick jag runt och kontrollerade vad saker och ting förbrukade. Alla grenuttag fick strömbrytare. Vi hade bott i lägenhet innan och lånat pengar till hela husköpet, vi visste ingenting vad utgifterna skulle bli.
Från 2015 styr vi belysning och grenuttag med app i mobilen.
2017 köpte vi LLVP dels för AC och även för att få ner förbrukningen.
2018 låg jag på hotellrummet i Malaga och jämförde nya och gamla elavtalet. Trots 1500 kWh lägre beräknad årsförbrukning skulle totala elkostnaden stiga med 3000kr.
Nej jag har varit med på noterna länge och försökt få nära och kära att bli medvetna om vad som kommer att ske. Detta kaos kunde väl ingen förutspå.
Jag väntar på en sista offert på bergvärmeinstallation. Det blir i så fall en Nibe S1255. Att det har dragit ut på tiden har egentligen inte gjort så mycket. Vi har haft tid att tänka och vi har hittat en bra lösning som vi tror på.
Sedan oktober 2021 har elförbrukning stadigt sjunkit. I våras låg vi över 1000 kWh under samma period 2021 trots en kall vinter. Nu ligger vi bara 400 kWh under jämfört med  samma period förra året men det är laddhybriden som slevar i sig ca 200 kWh per månad.
BVP kan ta oss tillbaka till den tidigare lägre förbrukningen. FTX från hösten 2021 kände jag direkt gav en varmare övervåning och hall då tilluften blev betydligt varmare. Då fick vi även nya fönster på övervåningen och ny ytterdörr och fönster på sidorna om dörren. Nu är även 8st fönster på nedervåningen bytta. U-värde 0,8 och 0,9 på allt. Känslan är bra och det är viktigt.
Elektriska golvvärmen i badrummet sänkte jag 1 grad nyligen. Golvet känns ändå ljummet när man går på det. Jag duschar redan på jobbet. Det tar 11 minuter att promenera till jobbet så jag kan duscha och basta när jag vill på dygnet. Kanske kan få sambon att duscha borta efter padel och allt möjligt. Sen har jag nog bara lite utebelysning som inte behöver lysa. Alla fönsterlampor behöver väl egentligen inte lysa hela nätterna.
FTX går att schemalägga ventilationssänkning när vi inte är hemma men jag uppskattar bra inomhusluft.
Allt är dyrare nu så det är bara att fortsätta jobba och slita. Denna vecka blir det ca 105h på jobbet mot snittet över 5 veckor som blir 32,6h. För mig och kärringen är det ingen fara ekonomiskt men jag hör ju andra på jobbet som kommer få det väldigt mycket sämre. För mina föräldrar och likaså sambons är det väl lugnt men sambons morfars pension kommer nog inte att räcka i vinter. Vi har redan hjälpt till med över 10000kr på två saker som han ändå behövde. Gubben är 85år och vi har sagt att vi hjälper till med vad det än är. Han är så snäll   :'(
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #5 skrivet: 05 september 2022, 16:04:10 »
Håller på o renoverar det stora huset där vi skall bo i snart. Fick i dagarna en Sumo 35 installerad IOM planlösning osv hamnade den i köket så att vi kan nyttja den som fläkt åt den nya vedspisen som vi väntar på…. Björkved finnes :) Huggen o torr! För övrigt bara elradiatorer i resten av huset. Troligtvis när elen var billig typ mitten av 70 talet. Drar priserna iväg än mer i vinter o det blir riktigt kallt blir det till o kallställa halva huset :'(
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #6 skrivet: 05 september 2022, 19:36:30 »
Mindre ute belysning. Planen är att ge bort ved till mina grannar. Har gjort det tidigare. Ska i år kolla runt mer om det finns nån äldre som har akut behov. Finns en hel del pensionärer i min närhet.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #7 skrivet: 05 september 2022, 19:42:28 »
Med tanke på gaskriget mot EU som verkar ha startat i och med att Northstream 1 inte återstartas än på ett bra tag så har frågan väckts hos mig, vad kan vi i vår familj göra för att avlasta elnätet kommande vinter.
Hos oss är nog den mest låghängande frukten att tömma SPA-badet och kallställa det i vinter.
Ingen större uppoffring då det mest används sommartid.
På senare år har vi mest badat "pliktskyldigast" en handfull gånger vintertid, bara för att det skall användas.
Där borde vi kunna kapa kanske 2500 kWh fram till april/maj när jag troligen skulle återstarta det.

Jag funderar också på att sätta in temostater i några rum där vi inte vistas just något:
Dotterns gamla rum, garage, syrum och kallförråd.
Visst, jag har strypt på grundflödet redan tidigare, men det är svårt att komma ned så mycket i temp att det blir riktigt svalt, så termostater kan nog vara lösningen på det problemet.
Jag har dessutom gett min Sambo fria händer att byta ut de armaturer som vi fortfarande har halogenlampor i, mot sånt som går använda LED i.

I övrigt har jag svårt att se att vi kan göra speciellt mycket, att sänka temperaturen i rum där vi vistas större delen av tiden tror jag inte på, gränsen för när man blir kall är hårfin, och så pass stor besparing att det är värt den komfortminskningen tror jag inte på, om det inte blir extremt höga elpriser även här i norr.

Att sänka temperaturen inne när man värmer med värmepump är väl rent allmänt ingen större besparing, de 5% brutto/grad som kan kan spara blir ju mindre än 2% netto med tanke på värmepumpens COP.

Kanske kan vi spara 3000-4000 kWh över vintern med min plan.
Eller, 10-13% på ett ungefär.

Vilka planer har ni?
Behöver elnätet avlastas så långt norrut finns det inte ström så det räcker till och blir över där  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #8 skrivet: 06 september 2022, 07:08:27 »
Tja, igår var elpriset upp över 2 kr, och än är det inte vinter, men man hoppas ju att det skall bli drägligt i alla fall, jag tänker att alla i hela EU nog måste ta ett solidariskt ansvar om vi skall klara vintern.
Det KAN kanske vara så att det vi gör här uppe inte spelar någon roll, om det ändå inte går överföra energin ut ur området, men i så fall hoppas jag att det både avspeglar sig på priset, och att det kommuniceras via media.

EN sak som man nog bör tänka på är att det finns mycket saker som inte har någon nämnvärd betydelse, t.ex. att duscha hemma eller borta, oavsett elpris så är det ingen större kostnad om man värmer med värmepump, viktigare är nog att inte "tömma beredaren" varje gång man duschar.
En 5 minuters dusch kanske förbrukar 40 liter varmt vatten, vad det kostar att värma den mängden från 5 till 55 grader vet jag inte, men det borde inte vara så många kWh kan jag tycka.
En bastu med elaggregat kanske drar 5 kWh, så visst, kostar elen 10 kr så blir det en 50-lapp, det får man i så fall ta på lyxkontot om man har de medlen.

Ljusslingor ute med 0.3 W LED X 15 lampor drar lite drygt 0.1 kWh / dygn, eller 1 kr/dygn om elen kostar 10 kr/kWh, så det kanske inte är det första man skall stänga ned om man tycker det är fint.
Kan man gå från 20W halogen till 2W LED i fönsterlampor är det dock mycket sparat, en 20 W halogen som lyser en hel månad drar 14.4 kWH  ???
« Senast ändrad: 06 september 2022, 09:21:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #9 skrivet: 06 september 2022, 07:59:33 »
Otroligt att en del inte försöker spara någonting bara för att de råkar ha bundet avtal.

Jag började från noll igen i juli, dvs skruvade ur alla proppar utom kyl och frys och sedan ifrågasatte varje förbrukning.
Augusti blev det 290kWh istället för det 570kWh, inte så mycket kan tyckas men om alla Sveriges 2 milj villor bara sparar 270x12månx2.000.000 blir det ju 6,5TWh, dvs ett kärnkraft verk eller?

-använder disk, tvätt, kök och dusch mer förnuftigt
-släcker lampor och stänger av onödiga förbrukare
-minskat storlek på vvb samt kör bara 1 gång per dygn
-monterat "app timrar med elmätare" på avfuktare, golv cp och ett el element
-läser av timförbrukningen ofta (och monterat webkamera på elmätaren)

Dessutom
-förberett draperi avskärmning till rum som skall sänkas till vintern.
-håller på med braskaminen, eller egentligen skorstenen, skall kolla att den ser tät ut och håller för hård-eldning. Skall ev. komplettera med gips utvändigt genom inner taket.

Ideer mottages gärna! help


PS, läste i alla tidningar om att gaspriset gått upp 30% igår. Undrar vilket?  Det gick väl ner 0,8% ???
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #10 skrivet: 06 september 2022, 08:24:34 »
Både håller med dig, och inte...
Energi är det som driver utveckling och civilisation, om vi börjar gå tillbaks till gamla tider vad gäller energikonsumtion så kommer vi att gå bakåt i utveckling och civilisation också.
Energi är absolut nödvändigt, sen kan man alltid resonera om vilken typ av energi vi skall ha.
Jag är ingen vän av Olja och vedeldning, viket är vad vi fått med MP och S vid rodret, och jag ser inte att intermittent energi är en lösning som kan hålla Svensk miljö och klimatvänlig industri igång utan stora problem med höga elpriser, och att de från tid till annan får stänga ned verksamheten för att energin blir för dyr.
Fortsätter vi på den inslagna vägen kan jag inte se annat än att industrin kommer att fly Sverige på sikt.
Vi måste lösa detta med energi långsiktigt, och då duger det inte med sol och vind annat än som komplement som bolagen kan exportera till länder med ännu större problem än vad vi har.
JAG hoppas på någon form av EU-deal där man som nation som tar fullt ansvar för sin egen energiförsörjning också skall kunna ha differentierade priser på el som säljs inom landet och det som säljs på export.
För det spelar ju ingen roll om vi tar vårt ansvar och bygger kärnkraft, om andra länder kan strunta i att göra nödvändiga investeringar och vi får stå för alla infrastrukturkostnader, och de köper elen.

Jag återkommer till detta med att Kärnkraft, vattenkraft och kraftvärme är de energislag vi måste ha, som säkerställer den energi landet behöver, när vi behöver den.
Sol och vind kan man inte lita på, och det kan väl vara OK för oss villaägare att bli utan el då och då, men det är det sannerligen inte för Svensk Industri, det vet alla som någon gång jobbat inom den mycket tekniskt avancerade industri vi har idag.
Ett kort strömavbrott i ett pappersbruk kostar kosta miljoner, och i ett järnverk eller aluminiumsmältverk kan det bli helt enorma kostnader som slår undan fötterna på all lönsamhet om det skulle upprepas eller bli långvarigt.

Vindkraft är primärt ett sätt för exploatörerna att tjäna pengar, vindkraften tjänar inte folket med några fördelar som inte de tidigare energislag jag räknade upp.
Den enda nyttan är väl möjligen att elen blir billig när det blåser och det finns överskott, PROBLEMET med det är att det försämrar konkurrenskraften för de tre energislag som vi måste ha.

På marginalen, den vindkraft som vi kan lagra i vattenkraftsmagasinen, så minskar vindkraften mängden kärnkraft vi behöver bygga ut, men när vattenkraften lagrar "allt den kan" så blir det direkt kontraproduktivt att bygga mer vind.
Man kan möjligen öka kapaciteten för vindkraft genom att pumpa vatten upp i magasinen igen (20% energiförlust) men även det får säkert miljökonsekvenser som är svåra att överblicka, om inte sötvattnet kommer ut i östersjön som det normalt gör.
Dessutom så skadar det den lokala miljön, fåglarna, insekterna, och orsakar enorma CO2-utsläpp under byggtiden.
Livslängden är dessutom riktigt kort.
Och det finns ingen plan för rivning, återvinning, och återställning av naturen där man skövlat naturen för att bereda plats för vindkraften.

Nu är vi i en akut kris, och då tror jag att vi alla behöver ta ett steg tillbaks, även om vi också kommer att stå still i utvecklingen i ett antal år, tills vi löst problemet, men långsiktigt så går det inte spara sig ur den energikris vi befinner oss i, vi måste bygga oss ur den, på ett så miljö och klimatvänligt sätt som möjligt.
« Senast ändrad: 06 september 2022, 08:29:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #11 skrivet: 06 september 2022, 08:39:09 »
Själv har jag bundet avtal i huset, men slösar väl inte med energin för det, dock tidsstyr jag inget utan grejerna får gå då de går.

I fritidshuset har jag numera däremot spotpris (insåg jag när jag kollade) sen 1 september.
Ställde om värmepumpen där att värma mer nattetid (elpatron blockerad), mindre dagtid och blockerade VVB dagtid.
Det ska ju normalt bara underhållsvärmas så om det varierar lite dag/natt spelar ingen roll.
Funderar över att byta till Tibber där, men har inte gjort nått ännu.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #12 skrivet: 06 september 2022, 08:39:50 »
Tja, igår var elpriset upp över 2 kr, och än är det inte vinter, men man hoppas ju att det skall bli drägligt i alla fall, jag tänker att alla i hela EU nog måste ta ett solidariskt ansvar om vi skall klara vintern.
Det KAN kanske vara så att det vi gör här uppe inte spelar någon roll, om det ändå inte går överföra energin ut ur området, men i så fall hoppas jag att det både avspeglar sig på priset, och att det kommuniceras via media.
Märkligt med så högt elpris har hängt med lite halvdåligt men som jag uppfattat det finns det elöverskott norrut just på grund av att det inte går att transportera söderut men då borde inte priset ligga på 2 kr. Tror det kan komma nått gott av det här också det är ett otroligt slöseri med energi som tex spa bad eller uppvärmda pooler eller stora suvar som får bidrag bara dom går på el kan bli ett lite annorlunda tänk vilket nog inte är helt fel fel själv tänker jag elda lite mera i vinter vilket jag hade tänkt gjort redan före krisen på grund av väldigt fullt i vedbon och nu gör det ju dubbel nytta även om jag inte spar några pengar på det för har låst elpris.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #13 skrivet: 06 september 2022, 08:47:15 »
Jag har lite svårt att känna solidaritet med de som medveten försatt sig i skiten genom att avveckla fungerande elproduktion.
Det sitter fortfarande en massa folk (som dessutom har inflytande) som tror att bara vi kan producera lika många kWh som konsumeras så har vi ju energi så det räcker.
Typ "det är väl bara att spara de kWh som vindmöllorna ger när det blåser i nått batteri tills de behövs".  :::_)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vad kan du göra för att mildra energikrisen?
« Svar #14 skrivet: 06 september 2022, 09:02:22 »
Nu får dom ju makten att bestämma vilka som ska få bidrag till den dyra elen det fick vi ju redan förra vintern innan kriget hade börjat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!