Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt tryck i tapp varmvatten  (läst 2349 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Moller85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
DÃ¥ligt tryck i tapp varmvatten
« skrivet: 07 februari 2022, 07:56:43 »
Hej,
Har en IVT Greenline HT Plus C9 som fungerat bra i många år (installation 2010).
För drygt en månad sedan så börjar vi uppleva att trycket på tapp varmvatten har minskat. Märks tydligt när man öppnar kranen fullt och trycket är normalt i ca 1 sekund för att sedan under ett par sekunder minska till nästan hälften. Vissa dagar lite bättre, andra lite sämre. Känns som det är värst precis på morgonen.

Kallvattnet har fullt tryck och jag har testat i husets alla kranar och det måste vara i värmepumpen som felet finns. Men vad finns det för komponenter där jag kan börja felsöka?

Jag försökte titta på denna sprängskiss men blev inte mycket klokare.
https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-ht-plus-c9.html

Notera att värmen fungerar, både för tapp och vanlig uppvärmning, det är enbart trycket som är lågt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥ligt tryck i tapp varmvatten
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2022, 08:36:54 »
Jag skulle börja med blandningsventilen, den sitter direkt på utloppen från varmvattenberedaren.
Prova att bara motionera den genom att vrida fram och tillbaka, vrid upp på max och prova?

Funkar inte det så får man plocka isär blandningeventilen och rengöra den, det brukar med tiden bli avlagringar inne i den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Moller85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt tryck i tapp varmvatten
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2022, 12:55:49 »
Jag har letat efter detta men inte hittat någon, tänkte också att det kunde vara det som var fel, för jag antar att du menar en sådan som finns på varmvattenberedare för att inte skicka ut värmare vatten än ~65 grader?
Ifrån min varmvattenberedare går det ett rör direkt ut till "tapp vattnet" med varmt vatten. Går även in ett rör igenom varmvattenberedaren med kallt vatten (såklart). Finns ingen ventil på någon utav dessa.

Jag antar att detta är ett slutet system och att uppvärmningen av tappvatten sker ifrån kompressorn som värmer varmvatten beredaren. Tappvattnen bör således inte gå ut någon annan stans än i toppen. Finns en luftningsventil på beredaren, men har svårt att se att det skulle ha kommit in luft där, än mindre att det stannar i beredaren utan att vi märkt någonting?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥ligt tryck i tapp varmvatten
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2022, 13:05:50 »
OK, ingen blandningsventil.
Luft ska inte kunna påverka detta.

1. Det sitter en avstängningsventil på ingående kallvatten till VVB, nån klåfinger som har pillrat på denna?
2. Det sitter en backventil i anslutning till 1, skräp har fastnat här?

Annars har jag ingen mer idé?
IVT HT+ har en förrådsberedare, det är 2 rör och en behållare.
Manteln värms med varmt vatten från värmepumpen men den kan inte påverka flödet genom VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: DÃ¥ligt tryck i tapp varmvatten
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2022, 13:21:08 »
Blir varmvattnet kallt? Hade en kompis som hade detta problem vilket visade sig bero på att källvattnet rann baklänges till varmvattnet i en armatur i duschen. Finns några sådana fall beskrivna tidigare i forumet.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Moller85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt tryck i tapp varmvatten
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2022, 20:22:58 »
Det stämmer att det sitter en ventil på ingående kallvatten, det är det ända jag kan tänka mig skall kunna påverka trycket. Se bifogad bild.
Jag skruvad in och sedan ut ventilen och upplevde att trycket blev stabilt.

Kan jag skruva isär denna ventil för att rengöra den? Såg att det sitter två 6-kants skruvar på sidorna, är det säkert att plocka bort dessa om ventilen stängs?

Angående problem med kallt varmvatten så har jag inte det problemet, men har också läst om något liknande ;)


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt tryck i tapp varmvatten
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2022, 21:32:43 »
Går bra att plocka isär den , se bara till att du inte ändra på någon gänga , då kan den missa 9 bar om den är för inkommande KV. Menr

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥ligt tryck i tapp varmvatten
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2022, 08:12:48 »
Det stämmer att det sitter en ventil på ingående kallvatten, det är det ända jag kan tänka mig skall kunna påverka trycket. Se bifogad bild.
Jag skruvad in och sedan ut ventilen och upplevde att trycket blev stabilt.

Kan jag skruva isär denna ventil för att rengöra den? Såg att det sitter två 6-kants skruvar på sidorna, är det säkert att plocka bort dessa om ventilen stängs?

Angående problem med kallt varmvatten så har jag inte det problemet, men har också läst om något liknande ;)

Det satt troligen nått skräp i den, man rengör backventil/avstängning genom att skruva loss insatsen enligt den vita pilen.
Stäng inkommande vatten vid vattenmätaren först.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!