Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Comfortzone frÃ¥nluftsvärmepumpar - Ingen trygghetsförsäkring  (läst 3969 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders5555

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varning för köpa Comfortzone frånluftsvärmepumpar

Jag har köpt en och ingenting har fungerat, felaktiga kretskort, läckage, sönderbrända kablar, dålig lukt, trasig växelventil, trasig kompressor, trasig fläktmotor – ingen ända på problemen. Företaget som jag köpte igenom har gjort allting för hjälpa mig och de har helt sluta sälja deras pumpar, för som de säger, det är i princip fel på alla deras pumpar. Enligt Comfortzone är alla fel andras fel, installatörens fel, användarens fel, huset fel osv… Samma sak med IVT 890/895 som de tillverkar. Däremot IVT Vent fungerar utan problem.

Enligt min installatör sÃ¥ brann en värmepump totalt upp och höll pÃ¥ bränna upp hela brf-föreningen, inte ens dÃ¥ accepterade Comfortzone det skulle vara nÃ¥got fel.  Den nya pumpen som sedan köptes in, läckte beredaren som ett sÃ¥ll – helt normalt enligt Comfortzone och menade att installatören ska ha nÃ¥gra extra vattentankar med sig.

Det värsta av allt är ändå Trygghetsförsäkringen. Alla företag i branschen har en trygghetsförsäkring, som ingår i 6 år och kan förlängas till 16 år (eller 18 år), så säljer Comfortzone också att det gör för sina pumpar. Alla använder bolaget Artic, men kontroll med Artic, så tar de inte sedan 2016 Comfortzone pumpar. Inte heller något annat bolag heller använder de. När jag pressade på Comfortzone om detta, så säger de att de själva försäkrar, de är egen försäkring. suck – skapar egna lagar och regler.

Jag har hursomhelst reklamerat och begärt pengarna tillbaka, Comfortzonen är utkastad och en Nibe F730 sitter på plats och fungerar utan problem, det är a och o, man kan lita på sin panna.
« Senast ändrad: 02 augusti 2019, 08:59:38 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Finns en hel del nöjda kunder i detta forum, så din bild är nog inte helt representativ. Jag ändrar därför rubriken på ämnet för att kunna diskutera vidare huruvida det är med trygghetsförsäkringen, det som kan vara relevant i detta fall, som jag ser det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Kan ju tyvärr vara så tråkigt att kvaliten gått i botten, vi andra som har äldre pumpar kanske haft tur eller köpt då kvaliten var på topp. Varken jag eller mina grannar har haft några problem alls, bara goda erfarenheter som lett till rejäla besparingar, fint jämt klimat och gott om VV. Dom har alla betalat av investeringen sedan ett antal år tillbaka

Som sagt jättetråkigt om detta nu är situationen. Tyvärr inte alltid det företag som är först med ett nytänkande som blir det som blir framgångsrikt långsiktigt. Kanske lite off-topic men Apple hade inte varit vad dom är idag om inte Steve hade varit och snott ideerna från Xerox. Och Microsoft inte om IBM....osv

Intressant om fler som införskaffat Comfortzone på senare år vill kommentera med sina erfarenheter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har installerat ungefär 5st per Ã¥r dom senaste 5 Ã¥ren och kan inte säga att jag upplevt nÃ¥gra större problem. Tror jag varit tillbaka pÃ¥ garantiärende pÃ¥ 2 st. Cirk-pump och nÃ¥got kretskort om jag inte kommer ihÃ¥g helt fel. Ungefär likvärdigt  som pÃ¥ dom andra fabrikaten jag installerat. (Främst ivt & nibe)



Utloggad Anders5555

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du som installerar några per år. Accepterar kunderna att det inte finns någon trygghetsförsäkring?

Jämför med t.ex. Nibe och alla andra märken, där får de bekräftelsen att pannan är registrerad och försäkrad.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi säljer inte comfortzone själva utan dom jag installerat har kunden köpt själv eller så följer pumpen med från hustillverkaren så jag vet inte vad kunderna tycker om det. Det jag kan säga är att vid garantiärenden har det fungerat väldigt smidigt. Har även gjort några jobb där tryghetsförsäkringen gått in och även det har fungerat bra. Dock var det nog 2 år sen sist så det Kanske har ändrats?

Överlag tycker jag tryghetsförsäkring är mycket sämre än garanti. Många har hemförsäkringar som inte tar vissa typer av skador och då gäller inte heller tryghetsförsäkringen.




Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Överlag tycker jag tryghetsförsäkring är mycket sämre än garanti

Det håller jag helt med dig om. Men det blir ofta samma visa även om det heter garanti. Prova att få ut ersättning på bilens rostskyddsgaranti efter säg 8 år trots att den sägs gälla 10 eller 12 år.

Det viktiga är att kolla upp att hemförsäkringen verkligen täcker in den här typen av maskinskada
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Sassemanen

  • Gäst
Sassemanen
SV: Comfortzone frånluftsvärmepumpar - Ingen trygghetsförsäkring
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2019, 16:47:42 »
Hej, vi har en CZ EX65 från 2013 där vi nu i oktober när pumpen blivit 6 år förlängde trygghetsförsäkringen genom Arctic, efter att ha fått hem erbjudandet om denna.
Tycker det låter konstigt att dom vill förlänga försäkringen om den inte finns på nya pumpar?

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Jag har en CE65 från 2010 som nu börjat strula. Det har gått som en klocka i 10 år. Jag har tilläggsförsäkring via Arctic. Det blir intressant att se om jag får ut något.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
@BJohan
Det verkar ju i alla fall, enligt ditt andra inlägg, som att kompressorn funkar även om den inte går igång automatiskt som den bör. Det kanske då bara är ett enkelt = billigare fel??
Gjorde du testet med att sätta ett högre värde på "minsta returtemperatur"?

Antar att du även blockerat eltillskotten? Åtminstone sommartid...
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Det var styrkortet som pajjat. Reparatören testade med ett begagnat styrkort och nu tuffar värmepumpen på. Arctic ska dock betala ett nytt styrkort. Det kostar ca 20 000 kr inkl installation.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!