Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny installation på G!  (läst 5180 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MSJ123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ny installation på G!
« skrivet: 05 april 2020, 15:27:47 »
Hej!
Det är dags att pensionera vedpannan. Passar på att tacka för detta forum. Ny i värmepumpssvängen och har läst mycket i detta forum under beslutsprocessen.
Valet föll på en zubadan 112yya med tillhörande ecodan split. Beräknad installation efter påsk. Det ska bli intressan att se om den levererar. Bor i Falun så håller den vad den lovar så bör det bli bra. Nästan alla grannar har valt bergvärme men jag föll för lägre investeringskostnad och ändå fullgod(?) funktion.

Ha de'
Micke
Mitsubishi zubadan PHUZ SHW 112 YAA  och  EHST20CY. Installerad juli 2020.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny installation på G!
« Svar #1 skrivet: 05 april 2020, 15:40:31 »
Hej! Du menar PUHZ-SHW 112 YAA. Med Ecodan tank eller hydrobox? De är intressanta modeller de där tycker jag. Bra att klara ge värme ner till -28°C för en LVVP. Då borde det vara god marginal i Falun med ett DVUT på -21°C. Gränsen norrut där bergvärme blir bättre än luftvärme brukar sägas gå ungefär vid Gävle så det är precis kring gränsen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation på G!
« Svar #2 skrivet: 05 april 2020, 15:58:53 »
Hej! Du menar PUHZ-SHW 112 YAA. Med Ecodan tank eller hydrobox? De är intressanta modeller de där tycker jag. Bra att klara ge värme ner till -28°C för en LVVP. Då borde det vara god marginal i Falun med ett DVUT på -21°C. Gränsen norrut där bergvärme blir bättre än luftvärme brukar sägas gå ungefär vid Gävle så det är precis kring gränsen.
Beror ju på om den skall jobba mot golvvärme eller radiatorer.
112YAA kalar endast 45 C i framledning vid -20 och kallare. Det betyder att om du har ett delta T på 8 C så kommer maskinen gå med elpatron endast framledningen är högre än 45C

Mvh
D

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny installation på G!
« Svar #3 skrivet: 05 april 2020, 16:19:59 »
Ok, tack för informationen. Har inte sett något om det i broschyrer eller manualer och det kan ju vara viktigt om man har radiatorsystem och tror man ska få uppåt 8 kW med 55° framledningstemperatur vid -25° ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny installation på G!
« Svar #4 skrivet: 05 april 2020, 16:46:29 »
Info i manualer/produktblad visar inte så mycket uppgifter.
Fullständiga uppgifter måste man kika i den ”stora boken” och datahandboken tror jag inte några tillverkare har tillgänglig på sina hemsidor.

Sen får man kika på vilken modell som blir bäst på årsbasis och inte bara kika på om den/dom klarar köldtoppen som i många fall endast är någon vecka eller två, detta året var det knappt kallt alls i mina krokar  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MSJ123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny installation på G!
« Svar #5 skrivet: 05 april 2020, 17:20:49 »
Hej!
Det är en ecodan tank. EHST20C-YM9C. Huset värms av radiatorer. Det är väl enda frågetecknet jag har. Kommer elementen räcka när de inte blir lika varma som med vedeldning? Om jag fattat rätt står delta-t för skillnad mellan framledning och retur? Vilket påverkar hur varmt jag får/behöver ha det på elementen. Enligt försäljarens energiberäkningar ska jag klara mig upp till 25- innan jag behöver tillskott av elpatron. Fast det kanske påverkas av delta-t? Har iofs tänkt att spetsa med braskaminen istället.
Mitsubishi zubadan PHUZ SHW 112 YAA  och  EHST20CY. Installerad juli 2020.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation på G!
« Svar #6 skrivet: 05 april 2020, 17:45:21 »
Ok, tack för informationen. Har inte sett något om det i broschyrer eller manualer och det kan ju vara viktigt om man har radiatorsystem och tror man ska få uppåt 8 kW med 55° framledningstemperatur vid -25° ute.

Många missar framledningstemperaturerna som kompressorn klarar av.
Vad jag känner till så är det bara Nibe 2120 12 - 20 samt Daikin Altherma TopGrade som klarar av höga framledningar med kompressor när det är kallt.
Nibe klarar av 63 C vid -25 C och Daikin 65 C vid - 28C

Mvh
Daikin

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny installation på G!
« Svar #7 skrivet: 05 april 2020, 17:51:56 »
Återförsäljaren/installatören som kikat på förutsättningarna borde ha bra koll.

Även om du tänkt dig spetsa lite med braskamin så bör du inte som en del gjort stänga av elpatronerna då dom kan behövas för legionellakörning.

Vad har fastigheten behövt för framledning dom kallaste dagarna/veckorna för att hålla önskad innertemperatur?

Vilken temperatur en kompressor ”klarar” att tillverka och vad som kanske är bäst för livslängden kan vara olika orsaker till hur tillverkare väljer att göra.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MSJ123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny installation på G!
« Svar #8 skrivet: 05 april 2020, 18:10:27 »
Återförsäljaren/installatören som kikat på förutsättningarna borde ha bra koll.

Även om du tänkt dig spetsa lite med braskamin så bör du inte som en del gjort stänga av elpatronerna då dom kan behövas för legionellakörning.

Vad har fastigheten behövt för framledning dom kallaste dagarna/veckorna för att hålla önskad innertemperatur?

Vilken temperatur en kompressor ”klarar” att tillverka och vad som kanske är bäst för livslängden kan vara olika orsaker till hur tillverkare väljer att göra.
Ingen aning hur varmt det brukar bli. Har aldrig mätt tidigare. Vet bara att vid första vågen av bergvärme så klagade en del på att element ytan inte räckte till samt råare/fuktigare i källaren. Har inga planer på att koppla ur elpatronerna.  Är det alltså vanligare med högre framledningstemp.  på bergvärmepumar?
Mitsubishi zubadan PHUZ SHW 112 YAA  och  EHST20CY. Installerad juli 2020.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny installation på G!
« Svar #9 skrivet: 05 april 2020, 18:29:47 »
Framledningstemperaturen som behövs för att hålla önskad temperatur spelar ingen roll vad du har för uppvärmningssätt men tex olja och vedpannor kan du få väldigt hög temperatur om man önskar/behöver det.
På din panna/beredare kan det finnas uppgift om vilken temperatur som gått ut och återförsäljaren/installatören kanske har noterat den uppgiften.

Dålig koll på om bergvärmepumpar generellt ”tillåter” högre framledning än luft/vatten men bergvärmen har betydligt bättre förutsättningar när det är kallt ute om man förutsätter att borrhålet klarar högt effektuttag.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MSJ123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny installation på G!
« Svar #10 skrivet: 05 april 2020, 18:54:25 »
Tja. Beslutet är taget. Jag kör! Vi får se efter nästa vinter! 😎
Mitsubishi zubadan PHUZ SHW 112 YAA  och  EHST20CY. Installerad juli 2020.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny installation på G!
« Svar #11 skrivet: 05 april 2020, 19:01:16 »
På lite äldre värmeanläggningar brukar man ha en anliggningstermometer som visar framledningstemperaturen efter shunten: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny installation på G!
« Svar #12 skrivet: 05 april 2020, 19:14:36 »
Tja. Beslutet är taget. Jag kör! Vi får se efter nästa vinter! 😎

Blir nog bra  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny installation på G!
« Svar #13 skrivet: 05 april 2020, 19:26:20 »
Vilken temperatur en kompressor ”klarar” att tillverka och vad som kanske är bäst för livslängden kan vara olika orsaker till hur tillverkare väljer att göra.
Tror de flesta kända tillverkarna har högt ställda krav på en bra livslängd.

I detta fall är det snarare den tekniska lösningen vid kompressorkonstruktionen som sätter gränser.

D

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ny installation på G!
« Svar #14 skrivet: 05 april 2020, 19:30:43 »
Ja man får hoppas att alla tillverkare har satt någorlunda samma antal timmar som beräknad livslängd.
Hur olika tillverkare tänker när det gäller min och maxuttag får stå för dom  :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!