Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm  (läst 8662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« skrivet: 30 december 2016, 20:12:40 »
Hej,
Börjar bli lite små tokig på min nyinstallerade bv pump, vi gör av med ca 80kwh per dygn och den största boven bör vara bv pumpen. Har lekt med inställningarna en hel del bla så körde jag en variant där jag slog av golvvärmen vi har hemma mellan kl 08-17.00 då vi är på jobbet förmatt sedan kicka igång den igen när man är tillbaks men inte ens det hjälpte. Vet att bv installatören inte installerade vår inomhusgivare kan det vara den som leder till detta? Vi har en villa på 200m2 i 2plan och vattenburen golvvärme i båda plan. Nu har jag bv pumpen satt i optimalt läge med 20grader temp vet ej vad man kan göra för att hitta den optimala och mest kostnadseffektiva inställningen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #1 skrivet: 30 december 2016, 23:37:01 »
Börja med att ställa alla termostater på max.
För att få rätt värme inne så ändrar (sänker) du kurvan.
Viktigt att man inte kör för hög framledning och bromsar med termostaterna på en bergvärmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

DanneN

  • Gäst
DanneN
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2017, 17:09:31 »
Hittade en gammal tråd som jag skapade nu när jag har samma problem igen med min BV pump,,, hur ställer man in kurvan? och vad är det för kurva man ska ställa in ser ingen kurva på min bosch 7000 bergvärmepump?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2017, 20:58:58 »
Manualen för denna värmepump suger.  >:(
Tyvärr kan jag inte vägleda dig, manualen förklarar inte hur man gör.
Men leta upp värmekrets 1 och kolla om det finns nÃ¥gra parametrar för denna?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

DanneN

  • Gäst
DanneN
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2017, 21:41:16 »
Verkligen usel handbok och support hos bosch för den delen... på hemsidan står det att pumpen inte ska dra mer än 13kw en kall dag och 3kw en varm dag men hos mig verkar den dra det 3dubbla...

jag hittade värmekrets1 och där ser jag något som heter: värmesystemstemperatur 45grader (trycker jag här får jag en kurva som en rät linje), max framledningstemperatur 48grader (samma sak här får fram en rät kurva), rumsinflytande: av, rumstemperatursoffset: ok

säger mig inte speciellt mycket :) men vi har i af hittat kurvorna, hur går man tillväga för att optimera dessa? ligger mina värden för högt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2017, 07:24:38 »
Ingen aning?  dontknow
Men har du öppnat upp termostaterna på dina radiatorer max?
Finns nån rumsgivare installerad?

Sen står det på hemsidan att den levererar mellan 3-12 kW effekt.
Blanda inte ihop detta med förbrukningen (som man anger i kWh)
« Senast ändrad: 30 oktober 2017, 07:29:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

DanneN

  • Gäst
DanneN
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2017, 08:18:05 »
Jag har radiatorerna på max dock har jag inga rumsgivare... enda som finns är en utomhusgivare... finns det någon best practice på hur man optimerar en kurva?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2017, 09:03:34 »
Man brukar säga på följande vis:
- Om det är kallt ute och det är kallt inne, höj (lutningen på) värmekurvan ett steg.
- Om det är kallt ute och det är varmt inne, sänk (lutningen på) värmekurvan ett steg.
- Om det är milt ute och det är kallt inne, höj förskjutningen på kurvan ett steg.
- Om det är milt ute och det är varmt inne, sänk förskjutningen på kurvan ett steg.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2017, 09:16:03 »
Jag har radiatorerna på max dock har jag inga rumsgivare... enda som finns är en utomhusgivare... finns det någon best practice på hur man optimerar en kurva?

Det är bra. Man ska inte aktivera rumsgivaren förr än man har hittat rätt kurva. Dock tycker jag installatören borde ha skruvat upp den eftersom den ingår i paketet.
Om du har alla termostater öppna, rätt flöde i systemet och lagom varmt inne så har du rätt kurva.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2017, 09:16:53 »
Hej,
Börjar bli lite små tokig på min nyinstallerade bv pump, vi gör av med ca 80kwh per dygn och den största boven bör vara bv pumpen. Har lekt med inställningarna en hel del bla så körde jag en variant där jag slog av golvvärmen vi har hemma mellan kl 08-17.00 då vi är på jobbet förmatt sedan kicka igång den igen när man är tillbaks men inte ens det hjälpte. Vet att bv installatören inte installerade vår inomhusgivare kan det vara den som leder till detta? Vi har en villa på 200m2 i 2plan och vattenburen golvvärme i båda plan. Nu har jag bv pumpen satt i optimalt läge med 20grader temp vet ej vad man kan göra för att hitta den optimala och mest kostnadseffektiva inställningen?

När du säger att du stängt av golvvärmen, hur menar du då?

Att stänga av värmen i 9 timmar orsakar högre el-förbrukning, genom att värmepumpen går på högre frekvens samt kan behöva hjälp av el-tillskott för att återhämta den förlorade energin. Totalt blir det högre el-förbrukning.

Jämför med att köra 10 mil på 1 timma. Kör tillbaka samma väg på samma tid, men med motorn avstängd i 15 minuter.

DanneN

  • Gäst
DanneN
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2017, 11:14:16 »
Man brukar säga på följande vis:
- Om det är kallt ute och det är kallt inne, höj (lutningen på) värmekurvan ett steg.
- Om det är kallt ute och det är varmt inne, sänk (lutningen på) värmekurvan ett steg.
- Om det är milt ute och det är kallt inne, höj förskjutningen på kurvan ett steg.
- Om det är milt ute och det är varmt inne, sänk förskjutningen på kurvan ett steg.

Jag kan bara sänka temperaturen, kan inte justera den i både x och y led, när jag sänker temperaturen på kurvan för exempelvis värmesystemstemperaturen från 45grader till 44grader så sänker sig kurvan... bör jag även sänka framledningstemperaturen när jag sänker värmesystemskurvan? för just nu är det inställt på 48 och 45grader, sänker jag med 1grad på värmesystemet bör jag även då sänka 1grad på framledningstemperaturen?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2017, 12:30:23 »
Jag trodde Bosch hade värmestyrning med utegivare och beräkning av börvärde för framledningstemperaturen utifrån inställd värmekurva. En värmekurva fungerar ju ungefär som y = -k*x + m där man ska kunna ställa in k och m i styrsystemet som sedan räknar fram y för varje x som ges av utegivarens temperatur. Verkar inte gå att ställa in en värmekurva utan bara att ändra "aktuell temperatur" för ögonblicket Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2017, 13:00:04 »
Det verkar inte finnas någon inställbar värmekurva i den där. På IVT's hemsida kan man iallafall ladda ner installationsmanualen (Geo 321 heter den på IVT-språk), men inte heller där pratas det om någon värmekurva. Det enda som står är att man ska läsa i 'handledning för reglercentralen', men jag hittar ingen särskild manual varken för Rego 2000, som IVT kallar den, eller Bosch ProControl.
Värmepumpen verkar helt enkelt vara så intelligent att alla inställningar förutom önskad innetemp har blivit överflödiga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2017, 13:30:58 »
Det är klart att det finns värmekurva att ställa in.

Rumsgivaren påverkar framlednings börvärde med värdet "Rumspåverkan".

BÃ¥de manualen och supporten är grymt bra.  tummenupp

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög el-förbrukning bosch compress 7000 lwm
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2017, 13:41:51 »
Vart hittar du manualen då? Borde inte inställning av värmekurvan ingå i driftsättningen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!