Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Luft?  (läst 3677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Carlsson

  • Gäst
Niklas Carlsson
Luft/Luft?
« skrivet: 09 mars 2004, 14:23:48 »
Är det bra eller?
Har vattenburet system. Gör av med 25500 kwh.

Har fått pris på en Nordic Air 15 995 :- inkl montering.

Enligt säljaren så kan man spara upp till 50% av förbrukningen.

Enligt samma säljare så skiljer det bara en grad mellan varmaste och kallaste punkten i huset. Vad jag glömde säga var att jag har två plan.

Min tanke var att sätta in en luft/luft nu och inom ett par år byta även pannan, som är av äldre modell. Verkar detta vettigt?

Lazze

  • Gäst
Lazze
Re:Luft/Luft?
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2004, 14:35:17 »
Helt rätt, men satsa på en kvalitetspump istället som har den nya gasen R410A och är av invertertyp. Sharp, Panasonic eller Sanyo exempelvis. En bra pump kostar idag endast marginellt mer. Du ska ju ha den i många, många år!

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft/Luft?
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2004, 15:34:02 »
Hade du haft ett hus med direktverkande elradiatorer så hade det utan tvekan varit en bra lösning.

Som du har nu när du redan har vattenburet system och dessutom tvåplans hus, så undrar jag om det inte blir bättre totalekonomi om du sätter in en luft/vattenvärmepump istället.

Det finns ett flertal olika luft/vattenvärmepumpar som du kan docka till din befintliga panna.

Eventuellt måste du komplettera med en liten varmvattenberedare (elektrisk) för att toppa upp varmvattentemperaturen om du har varmvattenberedningen inbyggd i din befintliga panna.

När pannan sen skall bytas kan du istället köpa en acktank med en slinga som förvärmer varmvattnet innan det går in i elberedaren, den skall även ha elpatron som kan gå in och stötta om inte värmepumpen räcker till, eller om den stannar p.g.a. låg utetemp...

Utloggad lglavas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Luft/Luft?
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2004, 16:36:37 »
Citera
Eventuellt måste du komplettera med en liten varmvattenberedare (elektrisk) för att toppa upp varmvattentemperaturen om du har varmvattenberedningen inbyggd i din befintliga panna.

HÃ¥ller med dig i ditt resonemang.

Men har man en befintlig panna med inbyggd vv beredare och kopplar in tex EcoAir (m shunt alternativet) luft/vatten värmepump. (Den har jag så det är den känner jag till...)
All värmeproduktion som vp ger går IGENOM pannan (Pannan kommer att fungera som en ackumulator tank!) och den värmer också upp den befintliga inbyggda varmvatten beredaren också. Men bara till den temperaturen som den flytande kondenseringen ger...
Då tar man helt sonika det "varmvattnet" och för in i en extern vvberedare precis som du anger. Och värmer upp det till legionella fria nivåer.

Detta gäller när spetsvärme inte behövs. (Största delen av året)

Det andra driftsfallet är att när spetsvärme behövs så kommer pannan att gå upp till inställd nivå (tex 70 grader) samtidig som shunten ställer om sig till att blanda lite av det hetare pannvattnet och all den värme som vp kan producera. Och i detta driftsfallet så reglerar systemet på framlednings temperaturen till skillnad från tidigare där den reglerar på radiatorreturen när vi inte hade spetsvärme. Nu är pannans vvberedare också 70 grader och går in i den externa vvberedaren som inte behöver värma upp den mera och blandningsventilen ser till att man får tappvarmvattnet till en inställd nivå. ("Skållningsrisken")(Med andra ord så behövs inte den externa vvberedaren i detta driftsfallet.)
Byggår 2012 smålandsvillan ljungby boyta 122m2 oinredd övervåning, fönster u=0.8, frånluftsvärmepump Nibe F750, braskamin contura 560T samt vattenradiatorer. Beräknad total årsföbrukning 5800kwh.
(Förra huset (rivet): EcoAir 7,9 dockad till combipanna (egor) EcoLogic som styr upp det hela. Hus utv mått 7*8 (L*B) meter byggt 1922. Bristfällig isolering. Avläst och uträknad elförbrukning i Malmö INNAN vp installation 29 000 kwh/år... Med VP idag totalt 15000 kwh/år.)

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft/Luft?
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2004, 17:03:59 »
Citera
Det andra driftsfallet är att när spetsvärme behövs så kommer pannan att gå upp till inställd nivå (tex 70 grader) samtidig som shunten ställer om sig till att blanda lite av det hetare pannvattnet och all den värme som vp kan producera.

Undrar om det verkligen fungerar sÃ¥  ???

om det funkar så borde returtempen bli så hög att värmepumpen inte "får" starta för reglerdatorn, p.g.a. hög returtemp. :-\

Om elpatronen i pannan däremot tar upp tempen till den framledningtemp som värmepumpens reglerdator räknat ut, och sedan slår ifrån (elpatronen alltså) så borde returtempen inte stiga så mycket att värmepumpen tvingas stanna.

Däremot tror jag att den teoretiskt kan gå upp till inställd temperatur, om värmepumpens styr tycker att det behövs. När elpatronen når "din" manuella inställning på pannans termostat så slår den av på denna.

Detta förutsatt att flödet inte körs förbi pannan i de fall spetsvärme behövs.

KrÃ¥ngligt  ??? ??? ???

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Luft/Luft?
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2004, 19:24:26 »
Citera
Det andra driftsfallet är att när spetsvärme behövs så kommer pannan att gå upp till inställd nivå (tex 70 grader) samtidig som shunten ställer om sig till att blanda lite av det hetare pannvattnet och all den värme som vp kan producera.

Undrar om det verkligen fungerar sÃ¥  ???
om det funkar så borde returtempen bli så hög att värmepumpen inte "får" starta för reglerdatorn, p.g.a. hög returtemp. :-\

JorÃ¥, det fungerar utmärkt. Min EcoPart/EcoLogic jobbar ocksÃ¥ pÃ¥ det sättet. När tillskott inte behövs är shunten helt öppen och värmepumpen kör genom pannan. När pannan gÃ¥r igÃ¥ng sÃ¥ stänger shunten och pumpen levererar direkt till radiatorerna. Returen gÃ¥r alltid direkt till värmepumpen. När reglersystemet behöver mer värme börjar shunten att öppna och pytsa ut det varma vattnet, lagom mycket för att spetsa framledningen. Det gör att man till exempel kan elda med ved eller pellets som tillskott eller komplettering. En givare pÃ¥ framledningen känner av när pannan gÃ¥r utan att tillskott begärts!  8)
Det gör att jag kan begränsa el-tillskottet mha termostaten pÃ¥ pannan sÃ¥ att den inte värms upp onödigt mycket utan pumpen fÃ¥r jobba pÃ¥. Jag vet ju vilken max framledning jag behöver.  ;D Nu behövs ju inte tillskottet utom när det blir riktigt svinkallt, och det blir det sällan här pÃ¥ ön. Tillfälliga köldknäppar tar husets tröghet hand om. SÃ¥ termostaten är nedvriden till min.

På sommaren när det inte behövs värme kopplar en växelventil ur radiatorerna och värmepumpen kör upp pannan till max för vv-produktion.
« Senast ändrad: 09 mars 2004, 19:27:09 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!