Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värst vadmycket Guldmedlemmar det finns helt plötsligt?  (läst 12231 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Jag har precis köpt ett eget GDS-forum
Ska rita ihop något där.

Det gäller inte bara värmepumpar utan allt som har med GDS att göra så du behöver inte radera det här inlägget Rickard.
« Senast ändrad: 06 maj 2013, 11:23:23 av Rickard »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja det kanske det har ja  ???
SÃ¥g att purjo var rödmÃ¥lad idag och det har han inte varit tidigare väl  Sc:,h
Tycker att det borde finnas nÃ¥n färg eller ord för oss som hänger mkt pÃ¥ forumet oxÃ¥, nÃ¥t för lÃ¥ng och trogen tjänst typ  :)
Typ, jag, är ju här en hel del, ibland, inte ofta tillför jag väl nÃ¥t bra iaf  a:gl
"Trogen medlem" eller nåt skulle man iaf ha på sin info, och i färg...

Skojar du eller har du köpt ett forum?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Skojar du eller har du köpt ett forum?

Nej. Ja.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Grattis och lycka till med med ditt köp  tummenupp ( "Sorry" Herr R )
När kommer du att komma i gång då?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
När jag blev moderator så blev det ett sånt j-vla liv att jag inte kunde bli moderator.

Men här verkar en hel hög bli gulmedlemmar utan att nÃ¥gon reagerar  Sc:,h

Man känner sig inte hemma här längre.
 
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Grattis och lycka till med med ditt köp  tummenupp ( "Sorry" Herr R )
När kommer du att komma i gång då?

Jag skall hitta en bra forummotor bara så jag inte behöver koda så mycket själv.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Jag skall hitta en bra forummotor bara så jag inte behöver koda så mycket själv.
https://www.phpbb.com/   Ã¤r nog den mest använda och enklaste och finaste för besökare (samt gratis)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
https://www.phpbb.com/   Ã¤r nog den mest använda och enklaste och finaste för besökare (samt gratis)

Tack
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Har laddat ner både phpbb och smf och båda förutsätter att man har köpt ett webhotel.
Jag har egna Bladeservrar hemma som hostar mina sidor och att installera både SQL och PHP vet jag inte om jag känner för.

Jag tror att jag går på någon av gratis forumtjänsterna.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
'apt-get install phpbb3' borde lösa alla beroenden...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
För mig får det bli hur mycket guldmedlemmar som helst ;), jag blir därimot avis om det börjar dyka upp diamantmedlemmar.. *roflmao*

Men jag måste ändå säja att dom som blivit guldmedlemmar, svarar snyggt och hoppar inte in i tjafsdiskussioner tummenupp

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
@GDS-jan:
Det har funnits 20 guldmedlemmar länge, då frågan lyftes förra veckan gick jag igenom listan och raderade 3-4 stycken som inte längre är aktiva i forumet, jag tittade sedan igenom listan med de som postat flest inlägg, och varit medlemmar länge, av dessa la jag sedan till ett antal medlemmar i guldmedlemsgruppen, 6-7 stycken.
Det kan säkert finnas fler som borde ligga i den gruppen, men för tillfället är det 24 medlemmar, tycker inte att det är så mycket, men visst, det är 4 fler än det var för en vecka sedan.

Det står alla fritt att starta egna forum, det har jag inga synpunkter på, det är däremot inte tillåtet att länka till dem, eller marknadsföra dem i inlägg i detta forum, vilket torde vara helt uppenbart för alla.
Att i någon form av protest starta ett eget forum, och länka till detsamma är självklart inte tillåtet.
Om denna tråd inte spårar ur totalt så kommer den dock att få finnas kvar så att folk kan se vad som gjort att din aktivitet i detta forum (kanske) blir mindre.

Tycker att det borde finnas nÃ¥n färg eller ord för oss som hänger mkt pÃ¥ forumet oxÃ¥, nÃ¥t för lÃ¥ng och trogen tjänst typ  :)
"Trogen medlem" eller nåt skulle man iaf ha på sin info, och i färg...

Det finns flera saker som visar att man är trogen medlem, dels antalet inlägg, dels medlemsgruppen (Dignitär för dig) och dels antalet stjärnor (5 för dig).
Jag anser personligen att det räcker för att tydligt visa vilka som är medlemmar sedan länge och har varit aktiva under sin tid som medlemmar.
Guldmedlemmarna är som sagt personer som oftast (inte alltid) varit medlemmar länge, och uppträder på ett sätt som jag personligen vill premiera.
Jag kommer aldrig att förklara exakt vilka premisser som skall vara uppfyllda för att jag skall lägga in folk i den gruppen, men självklart är tungt vägande skäl:
Kunskap
Fokus på forumets kärnämnen
Seriösa och utförliga svar
Egna frågeställningar som utmanar forumets samlade kompetens att hitta bra svar och förklaringar.

Sen finns det massor andra saker som jag väger in, och dessutom är jag bara mänsklig, jag kan säkert ha lagt in någon som inte passar, eller glömt någon som verkligen passar som guldmedlem.
Jag ser helst att synpunkter på vilka som är eller borde vara guldmedlemmar tas via e-post eller PM direkt till mig då jag helst inte diskuterar enskilda personligheter/personlighetstyper publikt i forumet, det blir oftast bara tjafs då väldigt få har samma uppfattning.
Dessutom riskerar det att såra personer som jag inte har för avsikt att såra, eller som gjort sig förtjänta av att bli sårade/kritiserade.

Jag accepterar väldigt många olika personlighetstyper utan problem, vissa uppskattar jag så pass att de kan hamna i gruppen av guldmedlemmar, det betyder inte att jag ogillar eller vill bli av med alla andra, utan bara att de som finns i gruppen av guldmedlemmar uppträder på ett sätt som enligt mig ligger så nära min vision för forumets önskade anda/kultur som möjligt.
« Senast ändrad: 06 maj 2013, 06:42:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Jag kommer inte att minska min aktivitet i Värmepumsforum men det finns så mycket andra roliga saker att pyssla med som jag tycker inte passar i ditt forum som jag också vill skriva om.

Och sedan att kunna skriva om vad som helst utan risk att det modereras är en fördel.
Nu menar jag givetvis inte påhopp och annat utan saker som går emot dina kommersiella intressen.

Men jag tackar för att du inte raderade tråden utan svarade konstruktivt och jag kommer fortsättningsvis skriva i värmepumpsforum.

/Janne

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det går inte tillåta att folk skriver vad de vill i ditt forum, så även du kommer från tid till annan behöva moderera inlägg, men det lär du säkert märka, om det blir någon trafik att tala om i ditt forum, den största utmaningen brukar vara att hålla allt SPAM borta från nya forum där den allmänna aktiviteten är låg.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att man inte kan skriva om sånt som går emot mina kommersiella intressen, de regler jag har har inget att göra med kommersiella intressen, utan finns där för att strukturera debatten, och slippa smygreklam i vart och vartannat inlägg, som annars blir fallet i ett forum som detta.
I ditt fall med en delvis sponsrad värmepump för ditt projekt så är det väl troligen så att Nibe ser en chans att deras produkt omnämns i t.ex. detta forum som tack för hjälpen, och då är det ju reklam.
Och reklam brukar väldigt sällan accepteras i några forum alls, i vart fall inte i forum med många besökare, det funkar helt enkelt inte, och är inte populärt bland andra medlemmar.
« Senast ändrad: 06 maj 2013, 11:23:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!