Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: WILO cirkulationspump trasig?  (läst 8990 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Lundberg

  • Gäst
Johan Lundberg
WILO cirkulationspump trasig?
« skrivet: 27 maj 2015, 19:28:24 »
Hej, har en IVT Puls Greenline från cirka -97 som har gått bra fram till för två år sedan när jag fick byta kondensatorn till kompressorn med en hel del assistans och glada tillrop från forumet!

Idag har jag fått upprepade pressostat hög och cirkulationspumpen förefaller helt tyst. Det är en Wilo R525/70r. Öppnade den och det sitter något form av kondensator kopplad till cirkulationspumpen på både kalla och varma sidan. Tog kondensatorn från kalla sidan och kopplade in på varma samt gav den 240 från vägguttaget (inte riktigt by the book ur elsäkerhetssynpunkt men desperata tider). Det klickar liksom i den rackarn lite men den snurrar inte igång.

Är det någon som har förslag på hur jag går vidare? Köpa en ny kond? Ny pump? Var hittar jag en i Sthlmsområdet tror ni?

Det ska, enligt manualen, finnas ett filter på varma sidan men jag kan för mitt liv inte förstå var det skulle sitta. Om filtret är fullt orkar inte pumpen igång då?


Snälla ... kan någon hjälpa mig?

Utloggad JohanLberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WILO cirkulationspump trasig?
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2015, 19:42:13 »
Här kommer bild på åbäket som har fungerat så bra i många år nu ...

Utloggad JohanLberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WILO cirkulationspump trasig?
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2015, 21:16:51 »
Uppdatering sÃ¥ här lÃ¥ngt för er som läser  ;):

Plockade isär pumphuset och den går visst! Så ... då rengjorde jag filtret på varma sidan ... som jag inte rengjort på ett tag. Då jag inte riktigt haft koll på det. Det sitter för mig utanför själva pumpen på ett rör som är väl dolt bakom städskåpet. Där fanns en jäkla massa smuts.

Så. Efter att ha satt tillbaka filtret (det som tog mest tid med klämringen) så får jag nu pressostat hög. Men det kan ju bero på luften som jag släppte in när jag monterade ur cirkulationspumpen.

Den som lever får se. Försöker starta och lufta nu i någon timme!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: WILO cirkulationspump trasig?
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2015, 22:13:19 »
Centrumskruven på cirkpumpen kan användas för att lufta den.
Du kan också se pumpaxeln om du lossar skruven, det brukar vara ett mejselspår där som man kan dra igång pumpen med om den fastnar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JohanLberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WILO cirkulationspump trasig?
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2015, 22:25:52 »
Tack för svar!

Men det var cirkulationspumpen som var trasig ändå. Den hostade igång en gång i en sista dödsryckning men efter att ha luftat utan att få ur luft så tog jag isär den igen och den hoppar inte igång. Något är trasigt i elmotorn. Får försöka hitta en ny imorgon.

Tillägg:

Pumpen har gått lätt hela tiden när jag skruvat på axeln för hand så det är något fel med elen. Men från den ljusa sidan så har jag gjort ren filtret.

Utloggad JohanLberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WILO cirkulationspump trasig?
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2015, 22:48:48 »
Är det någon som har en aning om var jag kan få tag på en pump "från hyllan" imorgon i norra stockholmsområdet? När jag försökt köpa saker förut så har vissa varit lite ovilliga att sälja delar till privatpersoner ...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: WILO cirkulationspump trasig?
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2015, 19:17:06 »
Prova med Nybergs El & Pumpservice AB, Spjutvägen 5, Järfälla. Tel 08-760 29 35. Bytte min RS 25/70 till DS RS 25/6 hos dem. Det gamla pumphuset kunde sitta kvar, dvs bara "motorn med skovlar" behövde bytas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JohanLberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WILO cirkulationspump trasig?
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2015, 20:09:19 »
Hej och tack för tipsen!

Jag var i kontakt med den som ni hittade på blocket men sen körde det ihop sig med frugan så jag köpte en ny i Arninge för dryga 1500. Pumphuset kunde sitta kvar och nu går hon som en klocka igen. Blev dock byte till en lite annan wilo med tre hastigheter.

Så, tack igen för tipsen!

På återhörande när det blir fler haverier ... eller när det är dags att skissa på hur jag ska byta ut den här rackarn. Har nu bytt shunten, varma cirkulationspumpen och kondensator för kompressorn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!