Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)  (läst 10569 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #45 skrivet: 18 januari 2018, 17:57:28 »
Om kortet och gasen är OK så borde dom prova byta alla tempgivare.
Kan vara någon av dem som spökar.
Sen finns inte mycket annat som kan krångla.
I värsta fall får dom väl sätta in en ny pump, det borde inte driva installatörn i konkurs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #46 skrivet: 18 januari 2018, 17:58:47 »
Efter jag fått den is fri med ljumet vatten , tog länge >:( så monterade jag upp ett skydd , men det hjälpte inte något värst mycket, pumpen orkar inte avfrosta ordentligt den bygger sakta men säkert på frost och is ,
ska tillägas värdret var mulet -12 grader .typ vanligt vinter väder med andra ord
Ja det där tyder helt klart på att pumpen inte avfrostar ordentligt, det är oerhört ovanligt att det blir en påfrostning på pumpens utblåsgaller och jag har bara sett det på 1 pump tidigare i livet. Det var en granne till mig som längre tillbaka i tiden hade en lite mindre Mitsubishi Electric-pump som han hade problem med avfrostningen på den pumpen, och spec stora bekymmer hade han vid lite tuffare snöoväder mm. Han låg rätt ofta vid pumpen med hårfönar, värmepistoler mm för att få den hyfsat ren, och hans utblåsgaller var också ganska rejält igenfrostat efter lite tuffare väderlek, faktiskt t.om värre än din pump där.
Så lyckas inte pumpen avfrosta ordentligt som den skall göra så bygger frosten på succesivt och flyttas/sugs alltså delvis frosten av från utblåsfläkten från flänsarna på förångaren och blåses ut genom utefläktens utblåsgaller varav en del av frosten då fastnar i utblåsgallret.
« Senast ändrad: 18 januari 2018, 18:22:14 av Karis »

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #47 skrivet: 18 januari 2018, 18:06:23 »
Hej Karis det är så pumpen avfrostar inte som den ska , kan ju vara som Rickard skriver det är något fel på nån givare , men enda svar jag får från Daikin ta bilder på pumpen , kan ju ta tusen bilder men det fixar inte pumpen är så jä...less på denna skit pump vill bara slita ner skiten o sätta in något annat

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #48 skrivet: 18 januari 2018, 21:33:03 »
Det är väl inget konstigt om vi ber att få bilder av dig då du åker upp till stugan och vi sitter i Stockholm. Bilder i sid löser inga problem men hjälper oss att hjälpa dig.
Maskinen avfrostar ordentligt vad gäller växlaren, därav all is under masskinen.
Vad vi kan se är att du har ett hemskt väder och inget skydd runt maskinen, den suger in snöyra och täpper till plÃ¥tar. All snö pÃ¥ maskinen och pÃ¥ utblÃ¥sgallret vittnar om detta. Jag har bett dig om bilder pÃ¥ maskinen med skyddet pÃ¥ men fÃ¥r bara en bild hur den sÃ¥g ut innan. SÃ¥dana  bilder har du skickat till oss och publicerat här innan sÃ¥ de hjälper inte.
Jag kan tycka mig att ev så är värmekabeln ur drift då det hänger is i plåten, kolla om den är varm vid nästa tillfälle.
Hur stort är huset till ytan?
Hur pass välisolerat är det ?
Hur långt ner i utomhustemperatur klarar pumpen att självman värma huset ?
Att den skulle avfrosta så länge finner jag otroligt då det är längre än avfrostningstimer tillåter.
Jag utesluter inte köldmediebrist heller då du hade läckage sedan första installationen innan annan installatör gjorde om det hos dig. Visst kan en givare strula till det men den hjälper inte mot all snö utifrån.

Mvh
D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #49 skrivet: 19 januari 2018, 08:14:15 »
Vattnet/isen under maskinen betyder ju inte att den avfrostar fullständigt.
Ser ingen anledning att julle skulle ljuga om huruvida det är kvar frost på förångaren eller ej när maskinen anser sig ha avfrostat klart.
Men visst, bilder som bevisar det är ju ett starkare argument än bara ord.
Bäst är förstås en film som visar just när den avslutar avfrostningen och börjar värma igen.
Då skall förångaren vara helt frost och isfri, och det skall gärna ånga runt den om det är kallt ute.
Som Karis skriver så är det också troligt att den värma luften som först blåser ut efter avfrostning skall smälta eventuell frost på utblåsgallret.

När isstoderna väl nått upp till plåtarna så tror jag inte att någon värmekabel klarar att tina isen, det finns för mycket lagrad energi i de kalla istapparna för att kabeln skall ha en chans att få upp temperaturen på isen över 0 grader och börja smälta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #50 skrivet: 19 januari 2018, 08:49:26 »
Hejsan Daikin jag har ingen anledning att ljuga för dig , pumpen avfrostar inte som tänkt , dÃ¥ jag hade gjort den is fri och kollade en hel dag sÃ¥ klarade den inte av att avfrosta ordentligt , frosten  isen är kvar pÃ¥ förÃ¥ngaren den fär inte bort den , tyvärr

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #51 skrivet: 19 januari 2018, 08:52:07 »
Huset är 90 kvadrat och tilläggsisolerat , tror faktiskt inte det är varken huset eller vädret som är felet, det är pumpen

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #52 skrivet: 19 januari 2018, 08:53:30 »
Daikin som jag skrev var det -12 grader o mulet då jag kollade den. INGEN VIND INGEN SNÖ

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #53 skrivet: 19 januari 2018, 08:54:50 »
Känns lite Daikin som du tror jag ljuger , känner jag blir riktigt förbannad då du tror det

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #54 skrivet: 19 januari 2018, 17:58:31 »
Känns lite Daikin som du tror jag ljuger , känner jag blir riktigt förbannad då du tror det
Nu vet jag inte varför jag skulle tro att du ljuger.
Har aldrig sagt eller menat något sådant.
Bilderna jag vill ha är endast för att kunna komma fram till vad som kan vara fel på maskinen då jag kan inte avgöra annars hur man skall åtgärda felet.
Tråkigt att du har fått det intrycket.
Jag vill bara hjälpa dig då du inte får / vill ha hjälp av din installatör.

Ju mer information i form av bilder/ data jag kan få fram desto lättare att avgöra ev. fel.
Jag tror  fortfarande att elkabeln kan spöka dÃ¥ det hänger is under maskinen.

Ha en trevlig helg under tiden.
Mvh
Daikin

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Ururu Sarara R bilder (Is Cuben)
« Svar #55 skrivet: 19 januari 2018, 18:42:10 »
Hej Daikin Elkabeln bytte dom samtidigt som dom bytte styrkortet, men det är klart att den kan vara trasig ändå, men som jag hävdat tidigare kollade hela dagen då jag gjort den ren från is , då det blev frost på förångaren så klarade den inte att avfrosta bort det någon gång, tyvärr

Trevlig helg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!