Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur en installation av tvÃ¥ Daikinpumpar gick till i Kungälv/Kode  (läst 33387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu fungerar ju inte konsumentköplagen riktigt så att man kan kräva tillbakatagande av en produkt hur som helst.
Skulle de ta tillbaks maskinen så är det väl i så fall ren goodwill.
Kanske lär dom sig nÃ¥got i alla fall, att det inte gÃ¥r slarva hur som helst med vilka kunder som helst.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Som jag ser det hela så har ÅTERFÖRSÄLJAREN hela ansvaret i detta och inte DAIKIN. Felet Daikin har gjort är att dom inte direkt hänvisat tillbaka till den som sålt dom som bär hela ansvaret i detta. Sen har man som kund ett ansvar att hålla sig uppdaterad vad som gäller ang konsumenttjänst/köplag och garantier. Av egen erfarenhet så vet jag att så korta rör ofta skapar ljud i innerdelen och oftast är det ljud från expventilen som fortplantar sig in alt att rören blivit strypta någonstans vilket också bilderna påvisar. Jag själv tycker att det blir väldigt konstigt när forumet används i syfte att få som man vill i en affär och att den enda som förlorar på detta är Daikin som inte gjort något fel. Jag själv anser att Daikin Sverige är en av dom mest seriösa distributörer som finns som jobbar både långsiktigt med höga kvalitetskrav. Hade detta varit mitt system så hade jag skickat ett mail till den som sålt det hela till mig och sagt att inom två veckor skall hela installationen vara fackmannamässigt utförd annars anlitar jag någon annan som plockar ner grejorna och fakturerar er.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Hej "Gäst 999" dina inlägg är uppskattade  tummenupp
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Som jag ser det hela så har ÅTERFÖRSÄLJAREN hela ansvaret i detta och inte DAIKIN. Felet Daikin har gjort är att dom inte direkt hänvisat tillbaka till den som sålt dom som bär hela ansvaret i detta. Sen har man som kund ett ansvar att hålla sig uppdaterad vad som gäller ang konsumenttjänst/köplag och garantier. Av egen erfarenhet så vet jag att så korta rör ofta skapar ljud i innerdelen och oftast är det ljud från expventilen som fortplantar sig in alt att rören blivit strypta någonstans vilket också bilderna påvisar. Jag själv tycker att det blir väldigt konstigt när forumet används i syfte att få som man vill i en affär och att den enda som förlorar på detta är Daikin som inte gjort något fel. Jag själv anser att Daikin Sverige är en av dom mest seriösa distributörer som finns som jobbar både långsiktigt med höga kvalitetskrav. Hade detta varit mitt system så hade jag skickat ett mail till den som sålt det hela till mig och sagt att inom två veckor skall hela installationen vara fackmannamässigt utförd annars anlitar jag någon annan som plockar ner grejorna och fakturerar er.

Som jag ser det så har Daikin ett ansvar för vilka återförsäljare som säljer och installerar deras grejor. På deras hemsida är det tydligt vilka man ska vända sig till men även vilka som säljer deras maskiner utan att vara återförsäljare/serviceombud och där gäller inte Daikins garantier.

I Daikins kärnvärden ingår bla 'Absolut trovärdighet - ett åtagande att bygga upp relationer baserat på förtroende och öppenhet med kunder, kollegor, affärspartners och samhällen.' Det kan man inte bygga utan att ha kontroll och styrning av sina återförsäljare.

Om det är en återförsäljare som brister i kompetens, utförande, pålitlighet osv kommer de med säkerhet i slutänden inte att vara kvar som ett Daikin ombud. Det är alltså Daikin centralt som behöver gå in och styra upp de fall som av någon anledning inte kan lösas mellan kund och återförsäljare. Det gäller i ännu högre grad misstanke om att hårdvaran inte motsvarar uppställda krav.

Nu gäller det här förstås inte bara Daikin utan kan säkert appliceras på många märken och deras organisation.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Gokväll, sÃ¥ du menar att varje kund som inte kommer överens med sin installatör som slarvat sÃ¥ skall Daikin centralt gÃ¥ in och betala och fixa allt? En liten liknelse 1: Benders takpannor fÃ¥r betala ett nytt tak till en kund där snickaren slarvat med underarbetet och det läcker in?  Liknelse 2: Norsdsjö färg fÃ¥r betala en ommÃ¥lning av ett hus där mÃ¥laren inte tvättat huset innan han mÃ¥lar och färgen flagnar?

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Den som sålt varan är ansvarig, sån är lagen punkt!

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Gäst 999 jag tycker din liknelse stämmer dåligt. Jag har inte hävdat att Daikin ska gå in och betala allt. Det jag skrev är att Daikin (förhoppningsvis) ställer krav på vem som får installera deras produkter och sköter dom sig inte borde dom åk ut. Är det ett fall som helt spårat ur eller fall där maskinerna inte håller måttet är det väldigt svagt om dom inte tar ett producentansvar, naturligtvis för sin egen del och sitt rykte.

Mike Jag har inte diskuterat lagen utan det moraliska producentansvaret. Möjligen inte krävande men förpliktigande om man vill vara kvar på marknaden som ledande aktör.

Men den här frågan kan säkert mr Daikin själv svara på mycket bättre
« Senast ändrad: 02 december 2017, 21:12:22 av VP-News »

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gäst 999,

Du har helt rätt!
Men om Dakin har min installatör på sin hemsida och dom inte utför sitt jobb ordentligt, då behöver dom veta detta!
Och jag antar att Dakin satte mig i kontakt med min installatör?

"Hej,

Vad roligt att du är intresserad av Daikins produkter. Du angav att du var intresserad av Luft/Luft.
Vi har skickat dina uppgifter till en av våra återförsäljare.
Vill försäkra oss om att du har fått kontakt och hjälp från en Daikin återförsäljare nära Kode.

Svara gärna på detta mail och berätta hur det gått.

Vänliga hälsningar Daikin Sweden
www.daikin.se
Tel: 010 -722 24 00"



Jag kontaktar dem och blir lovad "hjälp"/"jag ska föra detta vidare" men det går trögt, då får man väl vädra sitt missnöje?

Du skriver att; "Hade detta varit mitt system så hade jag skickat ett mail till den som sålt det hela till mig och sagt att inom två veckor skall hela installationen vara fackmannamässigt utförd annars anlitar jag någon annan som plockar ner grejorna och fakturerar er." .
Det är ju delvis en bra ide faktiskt  tummenupp !
Men att dom försöker göra en ytterligare en fackmannamässig installation med facit i hand, nja!  :-\

__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Skriv ner dina klagomål som du har kvar och glöm inte att inkludera att du vill ha pumpen med så korta rör flyttad så du får upp rörlängden. Sätt sedan en realistiskt datum då det hela skall vara klart och skicka till dom och säg att när det datumet passerats så går du till en annan som får åtgärda problemen för dig och du kommer fakturera hela summan till installatören. Kräv också att dom svarar på ditt klagomål så du kan påvisa att dom läst det och att om du inte fått svar inom tre dagar så anser du att dom godtar det hela.

Utloggad nylund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Länge sedan man skrev, är mest inne och läser.  :)
Andra gÃ¥ngen jag anlitar en firma för installation, första gÃ¥ngen (Klimatteknik) var man ju nybliven villaägare med noll koll.  .,;-
Jag har tur när jag väljer att anlita "proffs" för att installera värmepumpar för nu är det dags igen, annan firma sÃ¥klart !  ::)
...

Hej! Ska jag tolka ditt inlägg som du är missnöjd med Klimatteknik i Kungälv? Funderar själv på att anlita dem. Behöver jag fundera ett varv till?

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej! Ska jag tolka ditt inlägg som du är missnöjd med Klimatteknik i Kungälv? Funderar själv på att anlita dem. Behöver jag fundera ett varv till?

Dom sålde bl a Haier Kti-18 vid den tiden (2004) som inte var någon höjdare (R407 köldmedium), uppgifter om effekt/förbrukning var felaktiga.
Fick bytt till en Haier Ksi-20 (2005) med R410 köldmedium som inte heller höll mÃ¥ttet, krÃ¥nglade med avfrostningen, Ã¥terstartade ej vi strömavbrott mm, slutade med att jag plockade ner pumpen och baxade in den pÃ¥ deras kontor och har sedan inte hört frÃ¥n dem, jo förresten, dom lämnade offert när jag skull byta 2016.  :)

MÃ¥nga verkar ju nöjda nu för tiden sÃ¥ dom har nog bättrat sig men jag hÃ¥ller mig borta!  :)

Lycka till!  tummenupp
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Då har "kylkillen" varit här och gjort om installationen i "källaren"!

Han kom 2/1-2018, sÃ¥gs och segrade!  *roflmao*

Sicken kille, tänk om han hade kommit första gÃ¥ngen!   ::)
Har aldrig varit med om maken till noggrann installatör, blev mycket bra!  tummenupp tummenupp tummenupp tummenupp tummenupp
En installation enligt alla konstens regler med vägning av köldmedia, vattenpass vid uppsättning av plastkanaler och mycket mera!
Jag tycker hans lösning på längre rör är grym istället för att flytta utedelen eller göra en "ring" av rören!

Kort sagt, en GRYM kille!  :)
Och beröm till installationsföretaget/säljaren som fick mig nöjd, nu lämnar vi detta bakom oss och ser fram emot ett gött 2018 tycker jag!  tummenupp   wave

« Senast ändrad: 05 januari 2018, 11:38:35 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Snyggt, så där gör tydligen min son också om det blir för korta rör annars.
Kul att det uppskattas av någon att det finns de som lägger manken till.
Enda potentiellt svaga punkten skulle väl vara om säkerhetsbrytaren inte är tillräckligt vattentät för att sitta så pass långt ned på fasaden. (Jag har ingen aning vilken IP-klassning den har)
Har varit med om ett par installationer dit jag blivit utkallad som felsökare med brunnen säkerhetsbrytare som felorsak, men kan väl anta att fukten trängt in.
« Senast ändrad: 08 januari 2018, 10:14:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Snyggt, så där gör tydligen min son också om det blir för korta rör annars.
Kul att det uppskattas av någon att det finns de som lägger manken till.
Enda potentiellt svaga punkten skulle väl vara om säkerhetsbrytaren inte är tillräckligt vattentät för att sitta så pass långt ned på fasaden. (Jag har ingen aning vilken IP-klassning den har)
Har varit med om ett par installationer dit jag blivit utkallad som felsökare med brunnen säkerhetsbrytare som felorsak, men kan väl anta att fukten trängt in.

Självklart måste man kunna ge beröm om det blir bra!
Brytaren är har IP54-klassning så den ska väl klara sig ett tag?
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Citera
IP X4
Kapslingen exponeras för strilande vatten under 10 minuter, med hjälp av strilbåge där varje dysa ger 0,07 l/minut vattenflöde. Alternativt används standardiserat spridarmunstycke med 10 l/minut vattenflöde. Om spridarmunstycke används är exponeringstiden 1 minut/m2, dock minst 5 minuter. Vattenstrilningen utförs från alla riktningar på kapslingens ytor.

Acceptansvillkoren för IPX4 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materielens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!