Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mycket fokus pÃ¥ SCOP men hur är kvalité/hÃ¥llbarhet?  (läst 10006 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #45 skrivet: 30 januari 2017, 12:31:22 »
Nu kommer danfoss inverter 6-17kw

DHP-H Varius PRO+

Nibe/Bosch/CTC 12kW verkar kosta ca 62-65.000SEK,  Danfoss 17kW lite dyrare 65.000DK dvs ca 83.000SEK.
Vad kan man få ge för en Thermia M eller L, utan installation då, någon som vet?

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #46 skrivet: 30 januari 2017, 12:41:24 »
...Ok. Vad får man ge för en Optimum eller Optimum G3 numera då?

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #47 skrivet: 30 januari 2017, 13:37:42 »
Daikin 57900kr.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
...Ok. Vad får man ge för en Optimum eller Optimum G3 numera då?
I Finland får man en
optimum 8 kw 6100
optimum g3 8 kw 7700

Varius Pro+ M 7890
Varius Pro+ L 9557

Inte thermia, utan detta är danfoss priser!!
« Senast ändrad: 30 januari 2017, 18:32:37 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #49 skrivet: 30 januari 2017, 15:33:12 »
I Finland får man en
optimum 8 kw 6100
optimum g3 8 kw 7700

Varius Pro+ M 7890
Varius Pro+ L 9557

Ok så typ 15000SEK bara mellan gamla optimum och G3. Gissar det är lika mycket till sen upp till Thermia M, eller ännu mer, någon som vet? Känns inte helt enkelt att räkna hem den kalkylen mellan en "gammal" Optimum och den nyaste Inverter (ifall man ny jämför för ett och samma fabrikat). En Daikin med inverterstyrning är ju dock billigare än den äldsta Thermian (om Panaz pris stämmer) men då är man ju tbx på ifall grejerna håller eller inte...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #50 skrivet: 30 januari 2017, 15:54:07 »
Kanske ha i åtanke om man nu är spekulant på inverter och vill utnyttja den optimal så förutsätter det lågttemp. distributionssystem.
Hur många klarar av det med sina gamla system?

På vilket sätt skiljer det sig ifrån en on/off-VP?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #51 skrivet: 30 januari 2017, 17:42:32 »
Hej Purjo! Dyrt inverter som  ändÃ¥ är en on/off. Det fins ingen skillnad i förutsättningar om man vill ha väl fungerande VP med hyfsat elbesparing.
Det är knappast dom  med väl dimensionerade VP system som vi ser pÃ¥ forumet.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #52 skrivet: 30 januari 2017, 18:08:08 »
När har jag nytta med begränsat effekt på inverter VP med behov till hög framledningstemp på vinter? Ändå med elspets. Kanske på sommar men då behöver jag inte nån framledning, då siter inverter på rätt plats om jag nu vill utnyttja den att fixa VV. Men ska man gå efter vissa på forumet så lär man behöva VV-beredaren. Svårt dilemma, vad ska jag ha inverter till över huvudtaget?
 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #53 skrivet: 30 januari 2017, 18:12:29 »
Ok så typ 15000SEK bara mellan gamla optimum och G3. Gissar det är lika mycket till sen upp till Thermia M, eller ännu mer, någon som vet? Känns inte helt enkelt att räkna hem den kalkylen mellan en "gammal" Optimum och den nyaste Inverter (ifall man ny jämför för ett och samma fabrikat). En Daikin med inverterstyrning är ju dock billigare än den äldsta Thermian (om Panaz pris stämmer) men då är man ju tbx på ifall grejerna håller eller inte...
Har inget att göra dÃ¥ jag är förkyld idag,..   sÃ¥ här fÃ¥r du lite reflektioner ::).

Jag var inne på IVTs sida (som ett exempel), "vilken pump skall man ersätta den gamla med" => rek blev en on-off i alla effekter 5-12kW.
De finns ju att köpa billigare (som Bosch med mindre elektronik modell 5000 och mer modell 6000,  f.ö. finns även IVT, Nibe gÃ¥r ocksÃ¥ bra och Thermia, men var köper man Thermia till samma pris?... (har ocksÃ¥ en Villa som jag gillar :))).

Jag tänker nog lite som du ???
-enklare = bättre
-populär basmodell = bättre eftermarknad
-"bilar med automat växel låda" krånglade i början
-viktigast; har tillverkaren haft fungerande försörjning av reservdelar och är priserna okej? Jag har slutat att köpa alla kapitalvaror som inte har detta, att laga själv har visat sig vara mycket lönsamt.  Inget mer slit och släng för mej.
Sedan om pumpen får färre drifttimmar och kör på rätt varvtal genom att det är en on-off kanske detta är bättre?
Och att klara högt antal starter borde man kanske löst nu, utan att veta känns det inte som ett olösligt problem, på en inverter verkar det spela mindre roll?
Att köpa en-on off tror jag inte är fel, speciellt inte om man vet sitt behov av effekt och kan välja vad man vill ha.
Men jag kan också tänka mej att överväga en inverter i vissa situationer men kanske inte än.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #54 skrivet: 30 januari 2017, 18:44:06 »
När har jag nytta med begränsat effekt på inverter VP med behov till hög framledningstemp på vinter? Ändå med elspets. Kanske på sommar men då behöver jag inte nån framledning, då siter inverter på rätt plats om jag nu vill utnyttja den att fixa VV. Men ska man gå efter vissa på forumet så lär man behöva VV-beredaren. Svårt dilemma, vad ska jag ha inverter till över huvudtaget?
De flesta dimensionerar inverters för att klara värmen utan elspets och många inverter vp klarar 65 graders framledning oavsett vilken effekt de lämnar för tillfället behöver man högre temp blir det elspets då får man ca 5 grader till. Om du med vv beredare menar en eldriven så klarar sig nog de flesta med den vv mängden en modern vp fixar man har man stort badkar eller önskar stor vv mängd av annan anledning kan man komplettera med en elberedare efter den inbyggda i vp eller skaffa en vp utan inbyggd beredare och skaffa en större separat beredare som laddas av vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #55 skrivet: 30 januari 2017, 19:03:00 »
Vist Smurfen man vill grÃ¥ta när man ser framledning pÃ¥ 50 gr vid -2 ute temp, försök att fÃ¥ det att fungera. När folk har förväntningar pÃ¥ stora besparingar.  Jag vet att vissa LVVP kan klara ute temp till -22 pÃ¥ paper men till vilken framledning. BVP utan rätta förutsättningar, samma sak. Du menar pÃ¥ sommar brukar dom flesta VP klara av 65gr fantasi framledning?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #56 skrivet: 30 januari 2017, 19:13:52 »
Visst 50 graders framledning vid -2 ute är inte bra men bor man där det inte blir så kallt lär det funka ok och det funkar lika bra eller dåligt oavsett inverter eller on/off vp. En Nibe F2120 fixar utetemp på -25 grader då klarar den en framledning på mellan 60-63 grader beroende på storlek men returen får inte vara mer än 55 grader. Man kan ju undra hur livslängden blir på en vp som jobbar med hög framledning och låg utetemp men funkar gör det i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #57 skrivet: 30 januari 2017, 19:32:56 »
Jag vet inte om det är rätt väg,men forumet borde lobba(fint ord) mera för vikten av distributionssystem som är egentligen förutsättning för väl fungerande VP system. Den investering lär man garanterat ta hem.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #58 skrivet: 30 januari 2017, 19:50:41 »
Jag hänger på här ::)
Är det någon som har en enklare kalkyl på detta hur man sänker sin framledning?
Jag läser tex att COP ändrar sig ca 29% (3,4 till 4,4) från 45C till 35C framledning.
Om man tex har 15st element, hur mycket mer yta behöver man?
Eller isolering, men det är ju dyrare.
Tänker att om man lägger en summa istf en dyrare pump t.ex.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #59 skrivet: 30 januari 2017, 20:02:38 »
SvÃ¥rt det här visst stiger cop mycket med lägre framledning enligt vad du räknat ut men det är normalt inte sÃ¥ mÃ¥nga dagar man behöver hög framledning sÃ¥ besparingen blir ju inte 29% Visst är isolering dyrare men det höjer cop i och med sänkt framledning och sen sÃ¥ sänker det ju energibehovet sÃ¥ där blir det dubbel besparing. Jag tror utan att ha räknat pÃ¥ det att det är svÃ¥rt att räkna hem större radiatorer om man redan har rimlig framledning max ca 55 grader men Ã¥ andra sidan brukar jag strunta i att räkna pÃ¥ saker jag vill ha tycker man det är bra köp större radiatorer  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!