Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mycket fokus pÃ¥ SCOP men hur är kvalité/hÃ¥llbarhet?  (läst 9995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #30 skrivet: 29 januari 2017, 14:45:00 »
Jag bor i Göteborg så DUT på -34 är knappast troligt.... kallast än så länge denna vinter var -10, förra vintern var det nog inte ens så kallt. DUT verkar ligga på -18 vilket borde ge ett börvärde på framledningen på någonstans kring 44 vid DUT.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #31 skrivet: 29 januari 2017, 16:45:29 »
DÃ¥ har du till och med marginal...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #32 skrivet: 29 januari 2017, 17:17:17 »
DÃ¥ har du till och med marginal...

Det jag är lite fundersam på är borrdjupet. Dagens pump funkar ju, som sagt, väldigt bra men numera borrar man ju betydligt djupare. Jag har "bara" 136m. Har/hade förvisso ett ok vattenflöde (100liter/h) och brine in har aldrig gått under nollan denna vinter ens när den kört som mest. Varför borrar man så mycket djupare numera... är det bara för att har marginal eller tar nyare pumpar mer "
energi från borrålet pga att de är effektivare? Vill ju helst utnyttja befintligt borrhål för annars blir ju kostnader betydligt högre vid byte av pump.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #33 skrivet: 29 januari 2017, 17:29:16 »
Du har ju även stor marginal när det gäller borrhålet. Här i norr får vi snällt acceptera att brine-in går under nollan. Jag ligger under nollan hela vintern och har -4 ut till hålet.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #34 skrivet: 29 januari 2017, 18:35:10 »
Varför borrar man så mycket djupare numera... är det bara för att har marginal eller tar nyare pumpar mer "
energi från borrålet pga att de är effektivare? Vill ju helst utnyttja befintligt borrhål för annars blir ju kostnader betydligt högre vid byte av pump.
En orsak är att pumparna är effektivare vilket betyder att värmeuttaget från berget blir större för samma värmeproduktion. En annan är att man brukar dimensionera för högre effekttäckning idag än man gjorde förr. Det betyder också högre belastning på borrhålet. Ytterligare en orsak är att kostnaden för att borra har ökat i långsammare takt än kostnaden för el. Det betyder att det lönar sig att borra djupare idag jämfört med för 20 år sedan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #35 skrivet: 29 januari 2017, 18:43:20 »
En orsak är att pumparna är effektivare vilket betyder att värmeuttaget från berget blir större för samma värmeproduktion. En annan är att man brukar dimensionera för högre effekttäckning idag än man gjorde förr. Det betyder också högre belastning på borrhålet. Ytterligare en orsak är att kostnaden för att borra har ökat i långsammare takt än kostnaden för el. Det betyder att det lönar sig att borra djupare idag jämfört med för 20 år sedan.

Men det är inget problem att använda befintligt borrhål? Blir effekten en något sämre verkningsgrad än man skulle kunna få med en ny pump eller kan det bli att man "dödar" borrhålet med en nyare pump? Idag har jag +2 på brine in men det är ju väldigt milt men känns som det borde finnas lite marginal.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #36 skrivet: 30 januari 2017, 01:01:16 »
Kurva 38 i Thermia världen betyder att han har 38graders framledning vid 0 grader ute. Vilket betyder att han behöver ung. 50 graders FL vid -20 ute...
Sorry, hur fel man kan ha om man utgår från antagen samma huskurva med antagna parametrar. Så du får nog kämpa vidare om du ska ha nån nytta av inverter som går hela tiden?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #37 skrivet: 30 januari 2017, 06:14:30 »
Jag frÃ¥gar igen eftersom du inte svarade sist  menar du att inverter skulla vara sämre till ett system som kräver högre temp än en on/off vp och i sÃ¥ fall varför ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #38 skrivet: 30 januari 2017, 07:41:58 »
Vilken inverter pump lutar det åt för din del då Rickard?

Tillverkarn a har tyvärr gjort det svårt att läsa på om hur de fungerar, det vi kan se från inlägg, bilder och filmer i forumet är att de flesta inte verkar ha fått kläm på regleringen fullt ut ännu.
Så vitt jag kan se i forumet är den enda invertern som inte haft klagomål på styr/regler varit CTC Gsi, men jag gissar också att det är den minst sålda.
IVT Geo verkar det inte vara några större klagomål på heller, men den är också ny, så jag vet faktiskt inte om vi har någon nörd i forumet med en sådan...

Vad jag skulle köpa om jag köpte idag vet jag faktiskt inte.
Klart är ju att Daikin är prisvärd och att de har en intressant kompressor, det som talar emot den är väl kanske designen och att reglerdatorn inte får några stående ovationer.
Nibe ligger bra till för sitt öppna förhållningssätt när det gäller vem som får köpa och installera, och att de har en så pass tillgänglig dokumentation, och som jag uppfattar det en skaplig support.
Övriga fabrikat har jag inte satt mig in så mycket i, men Thermias filosofi att det är installatören som är supporten och den som säljer och installerar kommer troligen att göra det omöjligt för mig att köpa av dem, i så fall får det bli en Danfoss, om de ens släppt invertrar med Danfoss logo, det vet jag inte.
IVT är väl lite samma sak, kanske om de kommer (eller har kommit?) som Bosch att man kan köpa dem som privatperson och installera själv.
Skall jag idag sortera bort några fabrikat, för mig personligen, så blir det alltså de som har ÅF-nätverk som räknar på, säljer och installerar för att de skall godkänna mig som kund, de går bort för min del.
Kvar är då som jag vet, Daikin, Nibe och CTC, så just idag skulle det troligen bli någon av dessa.

Nu kan det ju vara några år bort innan jag byter, så mycket kan ju hända.
« Senast ändrad: 30 januari 2017, 07:44:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #39 skrivet: 30 januari 2017, 08:20:04 »
Ok. Jag är ju rätt så nöjd med Thermian och tycker ju att deras styrning känns väldigt stabil och rakt på. Men, som du, så hoppas jag ju också på att min får leva något år till så det kan ju hända endel innan dess.

Sedan så anser jag att det är helt fel att tänka att en varvtalsstyrd pump skall gå hela tiden och om den inte gör det så är det något fel. Man kommer ifrån en on/off pump där det är viktigt att minska antal starter så mycket som möjligt och man måste vänta en tid mellan starter men när man har en inverterstyrning så sliter inte en start på motorn alls på samma vis. Man kan varva upp motorn snällt och lugnt till en bra och effektiv arbetspunkt. Det man bör önska, enligt mig, är ju att ifall det finns ett konstant effektbehov som ligger inom dess arbetsområde så skall den kunna gå konstant men att säga att den alltid skall gå, även när effektbehovet är väldigt lågt, anser jag var feltänk. I ett sådant läge skulle pumpen behöva arbeta i ett område där den har betydligt sämre verkningsgrad. När effektbehovet är väldigt lågt är det bättre att den går över till on/off styrning. Detta innebär en bättre verkningsgrad för det driftsfallet och med "snälla" start/stop ramper och ett optimalt varvtal så sliter det betydligt mindre än de gamla on/off styrningarna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #40 skrivet: 30 januari 2017, 08:57:52 »
Visst, det är väl direkt kontraproduktivt att köra en värmepump med så låga varvtal att den har sämre COP än den annars skulle haft.
För att göra detta helt optimalt borde det alltså finnas COP-kurvor presenterade för allmänheten, så MAN SJÄLV kunde bestämma min varvtal beroende på de förutsättningar man har.

Har man t.ex. ett hus med lätt stomme som klarar rätt långa tider mellan start och stopp utan att temperaturen pendlar, samt en relativt stor vattenvolym i systemet skulle man i ett sånt fall t.ex. kunna låta värmepumpen gå on/off på 5 kW som lägst, OM COP var som högst just vid den effekten.

Men som sagt, utvecklarna verkar tycka att vi vanliga dödliga inte skall ha något att säga till om när det gäller driften eller styr/regler.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #41 skrivet: 30 januari 2017, 09:19:04 »
Men som sagt, utvecklarna verkar tycka att vi vanliga dödliga inte skall ha något att säga till om när det gäller driften eller styr/regler.

I detta fallet anses nog inte vi vara "vanliga dödliga"....den vanliga konsumenter vill aldrig ens se eller höra sin pump. Vi anser nog oss själva som prosumers men för pumparnas utvecklare är vi nog mest väldigt jobbiga ;)

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #42 skrivet: 30 januari 2017, 10:44:22 »
Till Rickard och alla andra inverterspekulanter

Med mina förutsättningar kan jag rekommendera Inverter L. Har haft en sådan sen okt -15

Efter jag ökade radiatorvolym till 120 liter har den fungerat till belåtenhet. Innan dess inget vidare när jag hade 42 litet radiatorvolym.

I mitt fall går den kontinuerligt under ca 5 plusgrader ute.

Inga konstigheter med styrningen som vissa Inverter M ägare rapporterat här på forumet.

Lägsta växel på en L är 1800 rpm men när den startar börjar den på 900 en liten stund innan den väljer växel.


Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Nu kommer danfoss inverter 6-17kw

DHP-H Varius PRO+   
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad jdf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Thermia Villa Classic 105
SV: Mycket fokus på SCOP men hur är kvalité/hållbarhet?
« Svar #44 skrivet: 30 januari 2017, 11:47:25 »
Till Rickard och alla andra inverterspekulanter

Med mina förutsättningar kan jag rekommendera Inverter L. Har haft en sådan sen okt -15

Efter jag ökade radiatorvolym till 120 liter har den fungerat till belåtenhet. Innan dess inget vidare när jag hade 42 litet radiatorvolym.

I mitt fall går den kontinuerligt under ca 5 plusgrader ute.

Inga konstigheter med styrningen som vissa Inverter M ägare rapporterat här på forumet.

Lägsta växel på en L är 1800 rpm men när den startar börjar den på 900 en liten stund innan den väljer växel.

Känns som M hade räckt för mig med tanke på att jag har en 10kW pump idag. Jag har inte tagit in några offerter i dagsläget men ni som kanske vet, hur mycket dyrare är en Inverter M mot en tex Optimum/Optimum G3? Hur stor är installationskostnaden när jag "bara" skall byta pumpen, dvs inte behöver borra. Tar jag en Thermia igen så sitter ju dessutom rören på mer eller mindre samma ställe och jag borde kunna köra på samma kurva som tidigare så då borde jobbet gå rätt så snabbt eller?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!