Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konstigt beteende Coolix On/off  (läst 64286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
Konstigt beteende Coolix On/off
« skrivet: 14 januari 2010, 09:57:40 »
Tjena !
Monterade upp en Coolix On/off i höstas.Funkade bra ända tills en helg då det blev -10 ute.Sen blev det runt nollan igen och då tyckte jag att pumpen aldrig fick upp samma flås som förut.Dessutom så står pumpen och småfiser luft med luftklaffarna nästan stängda.Har hänt flera gånger när jag kommit hem.Får upp tempen i garaget till ca + 5.
Det märkliga är att jag tryckte på underhållsvärmeknappen igår kväll och då började pumpen blåsa ordentligt och när jag kom ner i garaget i morse så var det +8 inne.I det läget verkar den funka.Men kan vara gött att dra upp lite värme när man ska meka också.
Ska ringa Jula.Men kunde vara skoj att höra om det är ngn här som har en teori.  / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2010, 21:59:55 »
Tjena !
Monterade upp en Coolix On/off i höstas.Funkade bra ända tills en helg då det blev -10 ute.Sen blev det runt nollan igen och då tyckte jag att pumpen aldrig fick upp samma flås som förut.Dessutom så står pumpen och småfiser luft med luftklaffarna nästan stängda.Har hänt flera gånger när jag kommit hem.Får upp tempen i garaget till ca + 5.
Det märkliga är att jag tryckte på underhållsvärmeknappen igår kväll och då började pumpen blåsa ordentligt och när jag kom ner i garaget i morse så var det +8 inne.I det läget verkar den funka.Men kan vara gött att dra upp lite värme när man ska meka också.
Ska ringa Jula.Men kunde vara skoj att höra om det är ngn här som har en teori.  / Mats


Det kanske kan vara så att det är för kall luft i garaget för att köra vanligt på?
Jag lade märke till att när det var -26 ute så gjorde min Coolix samma sak, den slog ihop klaffarna och stod och småblåste och försökte få upp tempen.

Jag tror att den gjorde så för att utblås tempen blev för låg (under 32 grader mätte jag) och därmed så försöker den pumpa upp mer värme att blåsa ut.

Bara en tanke.....

För underhållsvärmen kan ju inte fungera likadant utan den kanske "tar bort spärren" med utblåstemp?

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2010, 19:59:53 »
Hej!
Kanske det är så.Jag har felanmält till Jula iallafall.Så jag hoppas det löser sig.Kan återkomma ang vad dom säger. / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2010, 20:39:21 »
Testade att slå på pumpen idag.Hade förvärmt garaget med en byggfläkt.Vid +13/+14 inne så funkar pumpen som den ska.Så det är nog som du säger Ztrindberg ang innetempen.Viken skitpump isåfall.Den stora Fujitsun slog jag på förra helgen då det var -20 ute,då i ett ouppvärmt utrymme, tog ca 3-4 tim innan den uppnådde inställd temp.Känns riktigt kalle anka pump över coolix:-)
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2010, 21:08:25 »
Testade att slå på pumpen idag.Hade förvärmt garaget med en byggfläkt.Vid +13/+14 inne så funkar pumpen som den ska.Så det är nog som du säger Ztrindberg ang innetempen.Viken skitpump isåfall.Den stora Fujitsun slog jag på förra helgen då det var -20 ute,då i ett ouppvärmt utrymme, tog ca 3-4 tim innan den uppnådde inställd temp.Känns riktigt kalle anka pump över coolix:-)

Ja det där låter ju inget bra alls om det fungerar sådär. Det får mig ju att fundera på om det är något med inställningarna man missar? Eller om det är Mideas programmerare som fått hjärnsläpp.....

Undrar om det inte finns något sätt runt den där "spärren"? Kablar att koppla om? Undrar också hur andra märken klarar av en spärr sådär....

Nu har jag ju inte testat själv men vet du om den vägrar få upp tempen även om den får stå på med fullt fläktläge i heat?

Missen kanske är att beroende på lokal så sjunker tempen för snabbt mot hur snabbt pumpen kan få upp 32 grader igen. Skulle vara kul att få höra hur andra pumpar beter sig då jag vet att det finns andra med den där spärren också.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2010, 17:35:05 »
-10 ute och kallt inne, och 50kvm och liten pump för billig peng, låt den gå på 16gr..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2010, 11:31:31 »
Då fryser vattenledningarna till slut.Det blir varmare att köra på underhållsvärmen som sagt.Jag har kört en reset på maskinen men problemet kvarstår.Och jag har försökt alla inställningar nu huvuddunk
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2010, 13:29:13 »
Har samma problem! Har du pratat med Jula? Isf vad sa de?

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2010, 15:55:45 »
De skickade papper att fylla i.Och det ska göras ett funktionstest .Mäta gradantalet i utblÃ¥set och ute vid utedelen.Men jag vetefasiken om jag ska göra mig det besväret när jag ändÃ¥ inte fÃ¥r igÃ¥ng innerdelen förän vid +13.Tycker det är självklart att pumpen ska kunna jobba frÃ¥n UnderhÃ¥llsvärmen och bygga upp värme till den nÃ¥r inställd temp eller iallafall sÃ¥ det blir lite varmare än underhÃ¥llsvärme.Men jag fÃ¥r väl göra testet sÃ¥smÃ¥ningom och skicka in det.Jag hörde det var ngn mer som hade detta problem pÃ¥ Byggahus.se forumet.Men det kanske var du?   / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2010, 16:37:17 »
De skickade papper att fylla i.Och det ska göras ett funktionstest .Mäta gradantalet i utblÃ¥set och ute vid utedelen.Men jag vetefasiken om jag ska göra mig det besväret när jag ändÃ¥ inte fÃ¥r igÃ¥ng innerdelen förän vid +13.Tycker det är självklart att pumpen ska kunna jobba frÃ¥n UnderhÃ¥llsvärmen och bygga upp värme till den nÃ¥r inställd temp eller iallafall sÃ¥ det blir lite varmare än underhÃ¥llsvärme.Men jag fÃ¥r väl göra testet sÃ¥smÃ¥ningom och skicka in det.Jag hörde det var ngn mer som hade detta problem pÃ¥ Byggahus.se forumet.Men det kanske var du?   / Mats

Det vore nog kanon om du orkade göra testet och få iväg det. Det kan ju vara så illa att det blivit något fel i programvaran i och med att dom la in underhållsvärme elelr så glömde dom att kolla så det fungerade som det ska.

Kan ju bli så att dom får återkalla eller erbjuda alla som köpt någon form av reparation eller annat.

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2010, 18:24:08 »
Jag har skickat in både fel anmälan och mätvärden idag, så han jag prata med på jula skulle prata med deras tekniker och återkomma men det blev inte idag :(. Men han höll då med om att så där ska det inte vara.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2010, 19:39:39 »
Nej så ska det ju verkligen inte vara.

Visst kan man säga att man kanske inte kan få ut mer av en så billig pump och det kan jag gå med på, men då ska det banne mig inte skrivas och lovas att den fungerar.

Något fel måste det vara i de här senaste pumparna. Bara hoppas att du/ni som har möjlighet att köra dom i den miljön samt temperaturerna orkar stå på er.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2010, 21:44:04 »
Nu har jag också fått till mätningen för felrapporten och det blev följande:
UtblÃ¥stemp: +36  Utetemp: -10  rumstemp: +13(omkring)
Gjorde tre mätningar med 15 min mellanrum ungefär.
Hade pumpen inställd på +30 och min fläkthastighet som det står i felrapportspappret.
Märkte ocksÃ¥ att pumpen gÃ¥r ca 5 min för att sedan stänga igen luftklaffarna och vila sig i ca 3 min ,sen sätts den igÃ¥ng igen och gÃ¥r 5 min och hÃ¥ller pÃ¥ sÃ¥där hela tiden.Den avfrostar inte mellan varje stopp.Jäkla skumt beteende.Vad fick ni andra för värden?  / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2010, 17:42:52 »
såhär blev mina värden i läge Heat och fläkten på Low Ute -6.1 Rumstemp +10.2 Utblåsttemp +29.0

Utloggad Oi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende Coolix On/off
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2010, 18:52:29 »
Jag har skickat in både fel anmälan och mätvärden idag, så han jag prata med på jula skulle prata med deras tekniker och återkomma men det blev inte idag :(. Men han höll då med om att så där ska det inte vara.
Jag har precis varit och köpt en Coolix på Jula, ska ha den i sommarstugan.
Jag tror jag väntar med att och öppna paketen, tills du fått svar på vad problemet är.
Man har ju 30 dagars öppet köp.  a:gl b00k

Oi
IVT Greenline HT Plus E9

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!