Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köp av Daikin?  (läst 5703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad barcko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Köp av Daikin?
« skrivet: 24 oktober 2010, 12:45:14 »
Skall jag köpa en Daikin? Har blivit kontaktad av två återförsäljare utav detta märke varav den ena redan varit och gjort ett hembesök. Fick bra kontakt med han som var hemma, han verkade ha koll på saker och ting, tog sig tid och gick runt och kollade, var lugn och sansad och inte påstridig. Blir dock lite tveksam efter att ha läst några trådar här om problem med än det ena, än det andra. Skulle vara bra om man fick reda på var i Sverige dessa personer bor, så det inte är i södra delarna där jag själv bor.

Tack på förhand

Anders
Två plans radhus -78. 146kvm. Direktverkande el.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Köp av Daikin?
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2010, 15:09:10 »
vilka problem tänker du på ??

bor i värmlad

har en daikin FTXL 20G

det finns ? ang driften men har du någon specifik fråga ??
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad barcko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Köp av Daikin?
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2010, 10:42:37 »
Problemen är som jag har läst med reservdelar, svårt att få tag på reparartörer som kommer. Sedan bor jag i de södra delarna av Sverige där kylan är lite annorlunda än uppe i norra delar av landet. Här nere är kylan mer fuktig och rå, inte som i norr där den är torrare. Det bör ju spela in i valet utav Luft/luft pump, när det gäller arbetsdriften, energispar m.m. Men jag kan ju ha fel, därför ber jag om råd och hjälp, för man är ju inte nerlusad med pengar så att man kan gå och köpa en ny direkt om man skulle köpa "fel" nu.

Tack på förhand för hjälpen.
Två plans radhus -78. 146kvm. Direktverkande el.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Köp av Daikin?
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2010, 15:15:33 »
ang reservdelar så har det bytts ett kort i min pga avfrostnings problem kortet som byttes ut kom
säkert snabbt men ....... reparatören fick man ringa till och fråga om inte kortet kommit än
men ..... inget sker automatiskt men tempen var ca 15 minus under perioden o vem vill byta
kort då ???? över en månads väntan (detta är en kort version av händelsen)

service andan från daikin sverige bör förbättras dom är tydling lite hemliga ang information
eller så är dom okunniga (inte skulle jag vilja reparera/felsöka på deras produkter)


ang fuktigare luft osv är en viktig parameter men även avfrostnings parametrarna

ivt har jag en del erfarenhet av ivt säljer någon annan installera o upp kommer vissa problem
kan det bli lite knivigt eller komiska inslag tex kom inte när kunden vill utan vi kommer
när vi vill

sedan är det inte alla som beter sig på detta sätt men köp av en som både säljer och
installerar och som har referenser

men som jag ser på detta med värme pump så har det blivit bättre men ... långt i från bra
det vräks ut modeller i dag så kvaliten är det lite si och så med (men det tar väl försäkings bolagen )

så om man skall välja rätt pump i dag då skall man vara påläst som tex detta forum
jag hoppas du läst

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26949.0

där står en del men inte allt

jag vet inte om blev något klokare

men 5års garanti utan några spec krav så är jag i stort sett nöjd med daikin





alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad barcko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Köp av Daikin?
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2010, 09:52:49 »
Tack för hjälpen tbatba! Har haft kontakt med två st olika företag som båda säljer Daikin med totalinstallation + service. Fick bra vibbar från båda hållen, så det kommer till 99.99% bli en Daikin och då en FTXL 25 G.
Fridens liljor

Anders
Två plans radhus -78. 146kvm. Direktverkande el.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Köp av Daikin?
« Svar #5 skrivet: 27 november 2010, 13:35:23 »
ang reservdelar så har det bytts ett kort i min pga avfrostnings problem kortet som byttes ut kom
säkert snabbt men ....... reparatören fick man ringa till och fråga om inte kortet kommit än
men ..... inget sker automatiskt men tempen var ca 15 minus under perioden o vem vill byta
kort då ???? över en månads väntan (detta är en kort version av händelsen)

service andan från daikin sverige bör förbättras dom är tydling lite hemliga ang information
eller så är dom okunniga (inte skulle jag vilja reparera/felsöka på deras produkter)


ang fuktigare luft osv är en viktig parameter men även avfrostnings parametrarna

ivt har jag en del erfarenhet av ivt säljer någon annan installera o upp kommer vissa problem
kan det bli lite knivigt eller komiska inslag tex kom inte när kunden vill utan vi kommer
när vi vill

sedan är det inte alla som beter sig på detta sätt men köp av en som både säljer och
installerar och som har referenser

men som jag ser på detta med värme pump så har det blivit bättre men ... långt i från bra
det vräks ut modeller i dag så kvaliten är det lite si och så med (men det tar väl försäkings bolagen )

så om man skall välja rätt pump i dag då skall man vara påläst som tex detta forum
jag hoppas du läst

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26949.0

där står en del men inte allt

jag vet inte om blev något klokare

men 5års garanti utan några spec krav så är jag i stort sett nöjd med daikin







Hej!
Vad var det som strulade med avfrostningen? Varför byttes kortet och blev det bra efter det?
Mvh
Dennis
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Köp av Daikin?
« Svar #6 skrivet: 28 november 2010, 17:30:50 »
ang avfrostning bekymmer om pumpen är kliniskt ren jämt och avfrostar typen en gÃ¥ng i halv timmen  dÃ¥ kan det vara lurt,

om ute delen ser ut på detta sätt och blir helt ren efter en avfrostning då är det ok

OBS INLÄGG 15 på denna länk http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27559.0

om det inte är -20 typ och den går in i skydds läge

om det vart bra det vart fall mycket bättre

och ang parametrar som styr av frostningen är en sk olöst gåta (frågan är om dakin sverige vet själva )

jag såg att en del av parametrarna hängde i hop med Delta och gas tempen vid av frostning

har ni mera frågor så hör av er

« Senast ändrad: 28 november 2010, 17:34:23 av tbatba »
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Köp av Daikin?
« Svar #7 skrivet: 02 december 2010, 12:30:18 »
Det fenomenet har jag oxå. Trodde det var något fel så jag kontaktade firman jag köpt pumpen av och de förklarade att det skulle vara så.. Jag har skrivit om den erfarenheten i en annan tråd, kopierade texten som jag skrivit där:

"Ökade avfrostningar när det blir kallare ute är något som jag dras med här oxå.. Tyvärr (om man får säga det) beror det på just det som du säger att det är till för att skydda pumpen. Jag kan ha en helt frostfri maskin vid tex -16°, ändå ska den avfrosta 2ggr/tim i straxt över 12 min var gång.. Anledningen till detta är att återföra olja till kompressorn som hamnat i förångaren (utebatteriet). När det är -20° ute så kan det vara -50° i förångaren, då blir oljan mycket trögflytande och kan t.o.m paraffinera. Ganom avfrostningen så värms ju som bekant förångaren upp och då kan oljan återföras till kompressorn. Detta är iofs bra, man skonar ju komponenterna i maskinen."

Du menar alltså att det inte skall vara så och att detta blev bättre/annorlunda efter kretskortbyte? Eller var din "värre" än min?

Mvh
Dennis
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Köp av Daikin?
« Svar #8 skrivet: 02 december 2010, 19:14:08 »
nja fel o fel
det finns inte någonstans som jag läst avfrost parametrar (daikin själva har svårt att veta det hmm)

dock vet jag att över -10 så fungerar delta o het gasavfrostningarna hyffsat även en parameter
som finns är tiden som den gått från föregående avfrost (dock står inget av det inte i service manualen)
och om föregående avfrostnig inte riktigt vart klar går den typ 30 min och avfrostar igen men sedan går den 1-2 timmar

i mitt fall när kortet byttes så fick den det du skriver typ 2ggr /timme vid ca -7grader

lägre än ca -10 så blir fenomenet gång tid ca 1-2 tim värme, 12min avfrost ,30 min värme,
 12 min avfrost , 1-2 tim värme ,12 min avfrost 30 min värme ,12 min avfrost  osv

under -20 blir det typ 30min värme 12 min avfrost 30 min värme osv 

ska det vara så ???
en viss logik finns  men i och med att ingen mej veterligen vet detta (hoppas nÃ¥gon som vet
kan bekräfta detta)

dvs dom exakta delta o gastempe  max timmar osv (dvs avfrost parametrarna )


innan jul vet jag mer eller om tomten kommer med den berömda loggern

om fler ägare/installatörer  av dakin 20,25 serien kunde komentera detta vore det intressant

mvh tba

alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Köp av Daikin?
« Svar #9 skrivet: 02 december 2010, 19:38:11 »
ja några 1-2 timmar värme har jag aldrig under -5.. när det är mellan -5 - +5 ºC så går den nog mellan 40min-1timme mellan avfrostn. runt -6,-7 grader så börjar den med 30min värme, 12 min avrost och håller på så ner till den lägste temp jag haft, dvs -23 ºC.

Är det fel på min alltså? Min verkar däremot ge mer värme än många andras.. 40-45 ºC vid 22 ºC inställning och runt -18 ute?? Men dock aldrig längre än 30 min åt gången...

Maskinen fungerar ju kanonfint för övrigt, men den skulle ju vara ännu mera effektiv om den kunde gå åtminstånde minst en el timme mellan avfrost, speciellt när utedelen är helt isfri.

Jag fick förklarat för mig när jag kontaktade återförsäljaren att Daikin gått på den "säkra" linjen med att ha täta avfostningar just för att skona kompressorn..

tbatba: Vem fick du bekräftat av att det var fel i kretskortet? (eller fel o fel, jag antar att det nya kkortet har en annan mjukvara??) Om du inte vill skriva det här så kan du väl skicka ett PM om vem du pratat med.. så jag har ngt att referera till när jag pratar med min återförsäljare..

TACK PÅ FÖRHAND Thumbsup

mvh
Dennis
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Köp av Daikin?
« Svar #10 skrivet: 03 december 2010, 08:43:48 »
 fel
kan vara men det kan vara förutsättningarna som är för tuffa + en ny vinter med topp minus temp

denna lilla pump får man vara snäll i mot + att installation är rätt gjord inget läck i genomföring
i väggen då blir regleringen mycket orolig

1. jag kan inte slå av pumpen då och då typ när det är minus grader mitt hus är trögt + tvåglasfönster eller labba med dom olika vecko programmen

 om ert hus är välisolerat med bra fönster + kamin sÃ¥ har du bättre förutsättningar än mig

2. nyttja dellasterna på maskinen dvs om maskinen får maxa hela tiden så pallar inte denna maskin

3. se fjärren som en gaspedal inte som en tempmätare (skulle önska att det satt en där)

4.kolla när den växlar ned börja lågt typ 18 grader på fjärren 5 an fläkt vingar rakt fram
 sätt en digtal mätare vid in loppet till tempgivaren och en vid ut blÃ¥set

5. i mitt fall så är fjärren på 18 gr 5 an vingen rakfram (dock är tempen 21 i rummet)
   19.5 - 20.6 i inloppet till temp givaren och ca 33.3-35.8 i utblÃ¥set ca 4 amp vid - 8gr 2 timmar
innan av frost (detta är dellasten jag pratade om ca 60% av max effekten innebär även bättre COP )

har varit mellan -20 - -10 en hel vecka och givitvis har jag stöttat lite med element och
minskat ytan till ca 80kvm inte stängt dörrarna utan gläntat visst sÃ¥  sjunker det nÃ¥gon grad
men öppnar man dörren någon timma så är det ok igen ca 15kvm rum

ang bytet av kretskortet så bör det ha varit mjukvaran. firman jag köpt pumpen av var
här och kom fram till att det fans lite tvivel  dock var jag var helt säker (ang kompetens eller att veta är svÃ¥rt pga att det inte fanns nÃ¥gon logger dÃ¥ men äntligen ska den ha kommit
den kan reda ut ett antal fråge tecken och utrustnig som ska underlätta för servicepersonal
efter jul hoppas jag att jag vet mer

6. det är ingen snabb reglering på daikin om pumpen är ok så borde du få bättre gång tid på
pumpen om du följer punkt 4 o 5

finns mera men har frågor på detta hör av dig

alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad barcko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Köp av Daikin?
« Svar #11 skrivet: 08 december 2010, 17:31:38 »
Det blev en DAIKIN FTXL 25  :). Kan bara berätta att jag VARMT kan rekomendera den. Har haft den installerad i ca. 1 mÃ¥n nu och den är helt fantastisk. Jag bor i ett 2 plans radhus, öppen planlösning, 2 glas fönster, taskigt isolerat överlag, men gudars himmel vilken värmepump. Varför investerade jag inte tidigare i en sÃ¥dan??? huvuddunk Sc:,h
Så ännu en gång... Thumbsup Thumbsup Thumbsup
Två plans radhus -78. 146kvm. Direktverkande el.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp av Daikin?
« Svar #12 skrivet: 08 december 2010, 17:40:17 »
Ja Daikin är helt otroliga, jag har ju luft vatten men den duger tom att värma glögg pÃ¥  *vinkar* tomte::

Det enda trista är att det inte blir mkt forum, man får ju hitta på saker för att det ska komma ngt nytt i forumet :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!