Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elräkning med luft luft pump, komplettera med en till? Byta helt? tips tack:  (läst 7209 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R.B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Tjena, jag har suttit och läst igenom forumet en del nu och en massa andra för att försöka komma fram till hur jag ska sänka kostnaderna för uppvärmning i mitt hus.

Jag har direktverkande el som befintligt värme system samt en luft luft pump (CS-E9CKP) på mellanvåningen som komplement.

Mitt hus ser ut som på de bifogade bilderna.





Proportionerna är inte alls rätt som ni säkert förstår, bara en grov skiss, källaren har jag inte gjort någon ritning över då den delen inte spelar någon roll i sammanhanget, den värms upp av en värmeslinga i golvet så det kommer inte upp någon kall luft ur källaren.

195m2 är huset på, förutom bi ytor såsom garage och övervåning.

Jag köpte huset i december förra året och under de två första månaderna så gjorde vi av med el för ungefär 11000kr, dock hade vi drygt 50 öre dyrare el vid det tillfället än vad vi har nu, dom två månaderna efter det så blev det runt 7000kr.

Under sommaren så har vi inte haft någon värme på alls, och med uppvärmning av vatten samt hushålls el så gör vi av med drygt 1000kwh per månad. Då räknar jag lite högt.

Det innebär alltså att värme fläkten drog ström för runt 8000kr under två månader, 21grader var tempen den försökte hålla.

Jag tycker inte detta verkar vara en rimlig kostnad öht, jag har funderat på hur jag ska kunna sänka värme kostnaderna och har gjort lite små grejer som bytt lister i dörrar och fönster men jag tror inte det kommer bli särskilt stor skillnad, det var inte så dåligt det som satt där innan.

Min tanke är det kanske är för mycket yta för fläkten att värma upp? Kanske borde jag komplettera med en till pump i andra änden av huset? Borde jag kanske byta ut den pumpen som jag redan har?

Har också funderat på att sätta in en ved/pellets kamin i det stora rummet på markplan och köra med det istället för luft pumpen, men jag har väldigt svårt för att bedöma om jag skulle tjäna något på det, just nu ser det inte ut så.


Huset är byggt 1920 något men renoverat och tillbyggt 1982.

2 glas fönster på nedervåningen och tre glas på övervåningen och köket.



Det blev ett ganska långt inlägg och kanske lite väl kluddigt, men ni kanske kan komma med lite tips i alla fall.

Tacksam för alla tips och tricks.



//Roy

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Glöm för det första allt vad pengar heter eftersom det är förbrukningen i kWh som går att jämföra...

antar att du då gjort av med 10000kwh på två månader och att du anser fläkten skulle stått för 8000kWh, det tror inte jag alls stämmer!

Om den skulle gå på full effekt dygnet runt så tar den ca 40kWh per dygn, ta 60 dygn så kan den maximalt ta 2400kWh, det är alltså ngt annat som tar energi hemma hos dig.

Jag antar att dina radiatorer inte är avstängda och då tar dem troligen hand om det mesta av förbrukningen.

Börja med att ställa pumpen på 23 grader och stäng av alla radiatorer på planet där pumpen sitter och kolla hur det blir, sedan försöker du stänga av fler radiatorer tills du ser att det inte funkar längre.

Troligen skulle du behöva två halvstora pumpar för att täcka hela husets behov till ca .-10 grader.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Testa om förbrukningen sjunker om du stänger av värmeslingan i golvet i källaren.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad shygy

  • Pappa i Östra Göinge
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Knislinge
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • nyinflyttad - 2009 - nybörjare - 2009
Hej!

Vet inte om jag förstod rätt eller hade du räknat med förbrukningen för källaren eller ...?
Har iallafall hört att värmeslingor i källargolvet inte är så ekonomiskt så det är kanske där du skall söka efter eltjuven.

Såg ditt inlägg Digitalrobert

Mvh Shygy
Info:
1 1/2-plans villa byggd 1975 i NÖ Skåne 140kvm boyta +85kvm källare (225kvm uppvärmt till 22gr vintertid)
Direktverkande radiatorer i hela huset (några enstaka utbytta till oljefyllda). 2glas orginalfönster. Varmvatten genom elberedare.
¤värmepump entreplan(ifrånslagen sommartid)Nocria 14 apr-09
+ en kamin Contura 585 vridbar 7kW
 
¤värmepump källare (igång året runt)Nordic Air 4000 okt-08(j**vla skitpump)
planeras att bytas ut snarast

2 vuxna + 3 barn
¤Förbrukning 2008: 25000kwh + 10m3 ved (enligt förra ägaren)
¤Förbrukning 2009: Ska bli intressant eftersom vi flyttade in 1 jan, sen installerade vi Nocrian i april så den har aldrig fått jobbat. Hoppas trilla ner under 20000 + ?m3 ved .........

Utloggad R.B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Värmeslingan var inte på vid dessa tillfällen, har jag igång alla tre ytor med värmeslingor som jag har i huset så går den totala kostnaden med hushålls el upp till ungefär 1700kwh i månaden.

Alla elementen var avstängda, det enda som var igång förutom pumpen var handduks värmaren som inte går att stänga av, så den har varit igång under alla mätningar.

Jag tycker också det är helt galet, det är ju därför som jag vänt mig hit :)

Men det är bara pumpen som jag kan se har dragit den här strömmen, det är inget annat som har använts.

Ska bli spännande att se hur mycket den drar iår, ska sätta igång värmen när jag kommer hem på torsdag.

Det kan inte vara nåt fel på den som gör att den drar extra mycket ström?


Tack för era synpunkter, kom gärna med fler

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Hej.

Antingen stämmer det inte att du bara kört värmepumpen, eller så har du en felvisande elmätare - och det är extremt ovanligt.
Elslingor i en oisolerad platta (källaren) kan dra i princip hur mycket el som helst, det är bara effekten på slingorna som begränsar, förmodligen går de mer eller mnidre hela tiden om du har ingen eller dålig isolering i golvet (om de är påslagna alltså)

Och hädanefter, försök hålla dig till energisiffror (kWH), inte kronor.

Kan det ha varit en manuell avläsning (och en "efterdebitering" p.g.a. en förbrukning som varit högre än den beräknade) på elmätaren som gjorde att förbrukningen blev så hög?

Mike har helt rätt i att värmepumpen själv inte kan ha förbrukat mer än ca 2400 kWh under perioden, om den fungerar.
Om den inte fungerar drar den mindre.
Jag har aldrig hört talas om en luftvärmepump som drar mer än den maximala effekten p.g.a. att den är trasig och inte värmer, då skulle den brinna upp rätt fort.

Ett sätt att avgöra hur mycket energi din värmepump drar är att köpa en elmätare.
Sitter värmepumpen på stickpropp kan du köpa en mätare på Clas Olsson, Jula eller Rusta, annars kan du beställa en i webshopen. http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=69
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R.B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Jag är väldigt säker på att det bara är pumpen som har dragits igång, alltså inget annat som borde dra ström, ingen av golvvärme slingorna var igång.

Men jag litar på att ni har koll på vad ni säger så jag ska ge den över vintern igen och se vad som händer, kommer köpa en mätare och kolla förbrukningen också.

Kan bara inte förstå vad det kan vara som gjort att det blev så hög kostnad om det nu inte var pumpen, får väl kolla om grannen har hackat sig in i källaren^^

Så jag tackar för infon och återkommer med mer info senare, Tack och hej.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
...får väl kolla om grannen har hackat sig in i källaren^^

LOL, lita aldrig på grannen!
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Jag är väldigt säker på att det bara är pumpen som har dragits igång, alltså inget annat som borde dra ström, ingen av golvvärme slingorna var igång.

Men jag litar på att ni har koll på vad ni säger så jag ska ge den över vintern igen och se vad som händer, kommer köpa en mätare och kolla förbrukningen också.

Kan bara inte förstå vad det kan vara som gjort att det blev så hög kostnad om det nu inte var pumpen, får väl kolla om grannen har hackat sig in i källaren^^

Så jag tackar för infon och återkommer med mer info senare, Tack och hej.

Som sagts av flera det är tekniskt omöjligt att pumpen drar så mycket ström!

Antagligen sitter den på en 10A säkring och du kan kanske som absolut maximum belasta den med 2500W kontinuerligt utan att den bryter det betyder att du gör av med 2,5*24*60kWh= 3600kWh på två månader.

Men som sagt pumpen förbrukar på absolut maximum troligen aldrig mer än 1200kWh/månad.

Min lite kraftfullare Toshiba (drar som mest ca 2300W mot Panasonics 1700W) har aldrig tagit mer än 920kWh på en månad

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tja R.B

Vad var din förbrukning i kwh?
Räknar du i kronor så blir det helt fel, då du har skatter och kostnaden för abonnemang medräknat då.
Och vad har du för beräknad årsförbrukning? brukar stå på räkningen.

Är du helt säker på att pumpen gick då du hade så hög räkning?
Att den värmde alltså? så att inte bara fläkten gick, och sen el radiatorerna stod för uppvärmingen? eller att både pumpen och elementen gick samtidigt, då drar de ju massvis med ström i onödan.
För säger du att du hade ca 11000 kr på två månader då låter det som att det vore det som var problemet.
För i vintras så körde jag bara elradiatorer och då hade jag räkning på 8500 kr på två månader.
Och du har ju betydligt större hus också.

Se över om pumpen verkligen funkar! annars kolla inställningen på radiatorerna så att de inte går i onödan.
Kolla även el slingan i källaren.
Något måste ju vara fel, men själva pumpen kan omöjligt ha dragit så mycket som du tror.
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag är väldigt säker på att det bara är pumpen som har dragits igång, alltså inget annat som borde dra ström, ingen av golvvärme slingorna var igång.

Men jag litar på att ni har koll på vad ni säger så jag ska ge den över vintern igen och se vad som händer, kommer köpa en mätare och kolla förbrukningen också.

Kan bara inte förstå vad det kan vara som gjort att det blev så hög kostnad om det nu inte var pumpen, får väl kolla om grannen har hackat sig in i källaren^^

Så jag tackar för infon och återkommer med mer info senare, Tack och hej.

Som sagts av flera det är tekniskt omöjligt att pumpen drar så mycket ström!

Antagligen sitter den på en 10A säkring och du kan kanske som absolut maximum belasta den med 2500W kontinuerligt utan att den bryter det betyder att du gör av med 2,5*24*60kWh= 3600kWh på två månader.

Men som sagt pumpen förbrukar på absolut maximum troligen aldrig mer än 1200kWh/månad.

Min lite kraftfullare Toshiba (drar som mest ca 2300W mot Panasonics 1700W) har aldrig tagit mer än 920kWh på en månad


Min lite kraftfullare Toshiba (drar som mest ca 2300W mot Panasonics 1700W) har aldrig tagit mer än 920kWh på en månad

panasonic E-9ckp drar som mest 1350-1400 watt
kan inte vara den som slukar alla KW
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Varmvattenberedare med läckande säkerhetsventil ?
Detta + pump och lite annat smått å gott..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad mikaelse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
som flera sagt. Något annat är fel. läckande värmvatten till avlopp under badkar? . felkopplat. Du behöver en duktig elektriker. Han hittar felet på någon timme max.
Som flera påpekat, Värmeslinga i källargolv på 20 talshus är vansinne. minsta gränsfall rimliga isolering är 100 mm under ett källargolv. Du har troligen noll. Normalt betyder det STOR räkning om du som du indikerar tänker hålla källaren varm. Dessutom värmer du kanske upp den fuktiga marken och ökar fukttrycket mot huset. ta ur säkringen för gott.




Utloggad R.B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Som sagt..... Golvvärmen har inte varit på under tiden som jag noterat ökningen, badkar har jag inte och källaren är från -78a, golvvärmen har använts flitigt sedan den installerats utan vad som kan ses ha påverkat huset på något negativt sätt, så den kommer nog fortsätta användas för att få ett behagligare klimat i källaren. Drar upp väldigt mycket kall luft från källaren annars och jag har ingen möjlighet att stänga för i nuläget.

Självklart förstår jag att det inte är riktigt rätt att summera i kronor än kwh, däremot ger det en viss uppskattning av hur mycket som gått åt. Har inte papperna i närheten och kan därför inte kolla upp exakta åtgången, därför använde jag kostnad istället för kwh.

Radiatorerna är nedsänkta til 15 grader förutom dom som är avstängda.

Tack för tipsen, vi får se vad den här vintern visar för siffror.

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om du har elen via vattenfall så kan du logga in och ha exakt koll på elförbrukningen i stapeldiagram och så :,v(...

Antar att andra elbolag erbjuder samma tjänster..?

1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!