Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket parti hoppas ni kommer få flest röster till riksdagen 2014.

Moderaterna
13 (27.1%)
Folkpartiet
0 (0%)
Centern
0 (0%)
Kristdemokraterna
0 (0%)
Sverigedemokraterna
18 (37.5%)
Miljöpartiet
2 (4.2%)
Socialdemokraterna
10 (20.8%)
Vänsterpartiet
4 (8.3%)
Annat...parti
1 (2.1%)

Antal personer som röstat: 48

 

Författare Ämne: Valresultat 2014  (läst 15335 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valresultat 2014
« Svar #30 skrivet: 04 september 2012, 00:06:12 »
Har du hört talas om FU (förebyggande underhåll) Ewald?

I vilket samband?


Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Valresultat 2014
« Svar #31 skrivet: 04 september 2012, 00:27:47 »
Citera
T.o.m Ulf Adelson tycker ju t.ex. att järnvägen borde förstatligas igen - och jag är benägen att hålla med.
När man skulle besluta om att splittra SJ och låta olika oberoende aktörer driva järnvägen och dess underhåll kom kraftiga varningar och uppmaningar från storbritanien att inte genomföra detta eftersom de allt för smärtsamt fått erfara konsekvenserna av detta i form av en rad krockar och en massa andra försämringar.
Inte mycket hade blivit bättre, snarare tvärt om.
Men i Sverige visste man som vanligt bättre och genomförde fiaskot.
Vissa saker bör aldrig tas ifrån statligt ägande för det hindrar utvecklingen och utbyggnaden och försämrar förbindelserna på mindre lönsamma linjer (glesbyggd).
Järnvägen är en sådan.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Valresultat 2014
« Svar #32 skrivet: 04 september 2012, 12:41:18 »
det största problemet med järnvägen (den ägs förvisso fortfarande av staten) är att det är på tok för billigt att åka bil och flyg.
Även om en glesbygdsbo har möjlighet att ta järnvägen så blir det bekvämare med bilen och merkostnaden, om ens någon, för liten för att spela någon roll.
Samma sak gäller för transporter via järnväg kontra lastbil, i många fall.

Gissningsvis krävs att bilkostnaden blir dubbelt så hög och järnvägen gratis innan folk börjar utnyttja denna mer.

På större orter är det främst tiden som spelar in. Köer är alltså det incitament som talar för det kommunala färdmedlet.

Jag har tagit tåg när jag ska åka en längre sträcka 2 gånger de senaste 6 åren. I båda fallen var det för att jag skulle köpa en bil på annan ort än min egen...  dontknow

Hyfsat offtopic kanske men jag vill bara understryka att järnvägens problem är något större än huruvida SJ opererar alla linjer.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Valresultat 2014
« Svar #33 skrivet: 07 september 2012, 09:48:48 »
När man skulle besluta om att splittra SJ och låta olika oberoende aktörer driva järnvägen och dess underhåll kom kraftiga varningar och uppmaningar från storbritanien att inte genomföra detta eftersom de allt för smärtsamt fått erfara konsekvenserna av detta i form av en rad krockar och en massa andra försämringar.
Inte mycket hade blivit bättre, snarare tvärt om.
Men i Sverige visste man som vanligt bättre och genomförde fiaskot.
Vissa saker bör aldrig tas ifrån statligt ägande för det hindrar utvecklingen och utbyggnaden och försämrar förbindelserna på mindre lönsamma linjer (glesbyggd).
Järnvägen är en sådan.

När det gäller järnvägar.

Han vill köpa Österrikes järnvägar från staten  :). Vissa politiker är posivita till förslaget, andra däremot tycker att det är ett skämt ...

http://www.krone.at/Oesterreich/Stronach_Ich_will_die_OeBB_kaufen_und_sanieren-Nach_OeVP-Vorschlag-Story-333333

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Valresultat 2014
« Svar #34 skrivet: 10 september 2012, 00:53:00 »
Hej
Vi har ju länge haft vänsterpartiet som borde kunna anses ett extremparti, mindre så på senare tid. Under en kortare session hade vi ju även ny demokrati som gick väldigt bra i valet men som inte klarade av att leverera. Mest intressant inför kommande 2-3 val tror jag är utvecklingen för små-partier som inte har en extremt tydlig profil.

I grunden är man ju lite mer vänster och lite mer höger och söker representanter för detta (S och M). Sen finns några mindre typ miljöparti (litet men väldigt fokuserat och i grunden inte bundet till en höger- vänsterskala), SD (missnöjespartier kommer och går) och vänsterparti (liknande C, FP och KD genom att vara litet och bundet till en politisk skala och därmed i riskzonen på sikt).

Den här grejen med VP, KD, FP och C tror jag blir ytterst problematisk i längden. Jag ser det snarare som olika falanger inom ett och samma parti.
Om jag röstar på KD så är det en röst på moderaterna men med ett något mer socialt och konservativt fokus. FP mer liberalt. C mer (av något som ingen riktigt vet). Och en röst på VP är en röst på sossarna fast med mer vänsterinriktning. 

Trenden lär går mot större partier där personval och partistämmor lokalt och landstäckande avgör vilken faktiskt inriktning politiken får.

Vågmästarna blir de som är små men som driver frågor och politik som inte är bunden till höger eller vänster. Alltså SD (i den mån dom finns kvar i framtiden) och MP (som så klart kan bli större men bara i ett kortare perspektiv).
Tycker mkt stämmer av det du skriver. Troligtvis kommer vissa av småpartierna falla under strecket 4 %. Kanske inte i detta valet. Men troligtvis kommer vissa av de urvattnade partierna främst på högersidan, få stryka på foten. Sedan kan man fundera på var dessa vilsna själar vänder sina blickar.
Vilka partier kan fånga upp spillrorna av fårskocken.
Beror naturligtvis till viss del på vilken livsåskådning man har.

Men troligtvis fastnar många för det som ligger dem närmast om hjärtat för stunden. Som tex miljön , invandringsproblematiken, fastighetsskatten, jobb osv.....
Tror mig vara ganska säker att de etablerade partierna kommer att tävla i utfästelser om skärpa kraven för bättre miljö/ större krav på nytillkomna invandrare/bättre sjukvård osv......
Förslag som efter valet 2014 kommer att försvinna...i den stora tystnaden...

Valfläsk lurar fortfarande en stor del av befolkningen. Polikerna understödda av lobbyjournalisterna kan nog fortsättningsvis fördunkla massan.

Tror att en grupp som de stora partierna måste kämpa för att få kontroll/röster av är ungdomarna.
Många unga även i Sverige möter en hårdnande arbetsbrist. Många arbeten utlokaliseras till utlandet. Samtidigt som det finns ett överflöd av "pensionsräddare" som har kommit hit för att förhoppningsvis  ::) göra rätt för sig....
Risken är nog stor att många Svenska ungdomar kommer att känna sig undanskuffade om det införs mer undantagsregler/ kvotering  för att underlätta för de utrikesfödda. Redan som det är idag är det hart nog omöjligt att få en bostad i storstäderna som ungdom. Utan kontakter eller pengar. Kan inte vara kul att veta att vissa "grupper" får förtur i bostadskön.

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!