Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad skall jag välja? Mitsubishi eller IVT luft/vatten ("split"-system)  (läst 3771 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddyxman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skall komplettera mitt befintliga värmesystem (ved) med ett luft/vatten system.
Vill fortsätta elda med ved och vill då behålla befintliga installationen med Acctank och varmvattenberedare.
Så får bli ett "split"-system
Har kikat på Mitsubishi SW100 Split Hydrobox  och IVT Air Split 213.

Är det någon som har erfarenhet av dessa? Eller vet ngt man bör tänka på?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Vad är det för dimensionerande vinterutetemperatur där du bor? PUHZ-SW 100 YAA PUHZ klarar ner till -20°C, medans PUHZ-SHW 112 YAA har garanterad drift ner till -28°C. Kan eventuellt vara bra att tänka på. Sedan finns det ju fler märken än Mitsubishi och IVT. NIBE har t.ex. mycket information kring sina produkter när det gäller olika typer av dockningslösningar. Men det viktigaste är ju en bra installationsfirma på rimligt avstånd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Freddyxman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bor i Göteborgsområdet så under -20 är inte vanligt. Är öppen för alla tillverkare, Nibe har jag faktiskt inte kikat på, visste inte dom hade dockningslösningar. Givetvis är installationsfirman väldigt viktig. Är det ngn större kvalitetsskillnad på de "stora kända" tillverkarna?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Ja Göteborg har DVUT på -12,6°C och det klarar alla dagens luftvattenvärmepumpar från kända tillverkare. I Göteborgsområdet måste det vara lätt att hitta många leverantörer och alla märken man är intresserad av. Lätt att få hembesök och kunna prata ihop sig med ett par för att få offert. Jag tror de stora kända märkena ligger på snarlik nivå när det gäller teknik och prestanda, skillnaderna är små.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varför vill du fortsätta att elda med ved?
Det fina med värmepump är att man slipper handskas med ved. Jag vet flera stycken som har behållit vedpannan men som inte har eldat EN gång efter pumpinstallationen. Alla har velat kunna stödelda men det behövs inte!
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Freddyxman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har egen skog och får varje år en hel del som bara går att använda som ved, därför vill jag behålla befintligt system och även som backup till luft/vattensystemet (bor ute på landet) har pannrummet i större verkstad som jag värmer upp med ett separat vattenburet värmesystem, från verkstaden går det en kulvert in i huset. Så känns dumt att inte behålla det som det är, är inte så gammalt heller.

Har fått in flera offerter nu, CTC, Mitsubishi, IVT. Alla säger deras är det absolut bästa :-) Känns som man får gå på den firma som verkar mest pålitlig på de som ligger ungefär samma i pris...
På de offerter jag fått in nu skiljer det ca 20 000:-

Inte helt lätt att välja..

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Har installerat en del Mitsubishi men är personligen mer inne på IVT Air X. Kan inte sätta fingret på varför men jag gillar Air X mer. Är nog mest smaksak.

Sen gillar jag monoblock mer då garanti blir lättare då installatörens eventuella förmåga att göra täta gas kopplingar tas bort ur ekvationen vid garantifel.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
varför skulle garanti bli lättare på grund av installatörens eventuella förmåga att inte få det tätt ?
Kunden har samma garanti ändå eller vad är det jag missar  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Jo såhär:

Om installatören missar en skarv kommer pumpen sluta fungera efter några år pga gasbrist. Ofta efter att garantin redan gått ut för själva installationen. Kampen blir då mellan kunden, installatören och tillverkaren. Och då vare sig installatör eller tillverkare vill ta på sig ansvaret blir kunden flipperkula mellan dessa.

Självklart finns bra installatörer som klarar en split utan trubbel, men man får en faktor till som kan bli ett potentiellt problem. Har installerat ett gäng split utan problem, men sett flares som ser ut att vara uthamrade med träklubba och läckt som såll.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Nja, inte lär det dröja 5år eller mer innan det märks om det är köldmediebrist .

Dom absolut flesta kylmontörer klarar av att göra ett bra jobb med detta, dom som sett uthamrade med har nog varit drabbade av en ”hantverkare” från en annan yrkesgrupp eller så har händige Harry varit i farten på hemmaplan.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Så är det nog, att det inte är riktiga kylmontörer som varit i farten. Och det är väl det man får vara noga med som kund, att kontrollera både en och två gånger att det verkligen är en kylmontör som gör jobbet :D
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Har haft lite att göra med Walter Hansson i Kungsbacka, känns väldigt seriösa och Hans som sköter offerter är duktig. Är IVT som de säljer mest om jag inte fått det om bakfoten.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!