Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tado termostater och Nibe 310/Neother golvvärme  (läst 1788 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

acateon

  • Gäst
acateon
Tado termostater och Nibe 310/Neother golvvärme
« skrivet: 08 juni 2020, 20:13:42 »
Hallo!

Nyligen villaägare för första gången och har en frånluftvärmepump från Nibe (310p) samt termostater/ställdon etc från Neotherm. Har 4 st slingor med tillhörande termostater på nedervåningen och hade velat byta ut dem. Dels för att de estetiskt inte tilltalar men även att det hade varit trevligt att få in dem i resterande hemautomationen.

GÃ¥r det att byta rakt av mot exempelvis tado-termostater?

Vad jag har förstått så är det reläbrytning mot ställdonen över 24VAC från termostaterna, borde då en annan termostat av valfri modell som klarar reläbrytning på 24VAC kunna ersätta?

Jag är total novis på värme/VVS så ni med erfarenhet får gärna upplysa. :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tado termostater och Nibe 310/Neother golvvärme
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2020, 07:20:02 »
Jag tror att det ska funka, jag har inte koll på Neotherm om termostaterna har nån mer funktion, men det ser du ju om du öppnar en och kikar?
Är det 2 trådar in och en brytare i dom så är det bara att köra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

acateon

  • Gäst
acateon
SV: Tado termostater och Nibe 310/Neother golvvärme
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2020, 11:37:26 »
Jag har som sagt rätt usel koll men följande trådar kommer in bakom termostaten.




Kopplingsschemat bör stämma mot följande och där ser det väl ut som det är "contact closure" som styr av/på mot ställdonet?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tado termostater och Nibe 310/Neother golvvärme
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2020, 17:05:21 »
Det ser ut som att timern sitter i centralenheten och har en egen tråd, jag har ingen aning om hur den ska in i Tado-termostaten?
Min gissning är dock att du kan skippa timern och bara använda de tre övriga trådarna, 2 för spänningsförsörjning och en utgång direkt till ställdonet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!