Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ansluta golvvärmeslinga mot radiator  (läst 575 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KarlINykvarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Ansluta golvvärmeslinga mot radiator
« skrivet: 28 april 2020, 20:30:57 »
Hej!
Ursäkta en novis men jag får inte ihop det.

Vi har idag ett radiatorsystem som funkar men önskemålet har funnits att lägga in golvvärme i åtminstone delar av huset.
Nu till kruxet, om jag lägger golvvärmeslingor, enligt konstens alla regler, på spårad frigolit och fördelningsplåtar, men har för avsikt att ansluta det mot radiatorn i det rummet.
Nu verkar det som att jag måste ha en minishunt, men det är i sig kanske inte mitt problem.
Mitt problem är hur f#n gÃ¥r jag frÃ¥n horisontel slinga till att gÃ¥ upp mot/i väggen? Slangen lär skita pÃ¥ sig om jag försöker mig pÃ¥ en 90 gradig böj,....  sÃ¥ hur f#n gör man? PRK-kopplingar eller vad???


Hjälp innan jag får en fet hjärnblödning!!!!

/K

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ansluta golvvärmeslinga mot radiator
« Svar #1 skrivet: 28 april 2020, 20:42:58 »
slangen är böjbar......iaf alla golvvärmeslangar jag har jobbat med...

in med slangen i minishunten bara....hur svÃ¥rt kan det vara? 

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ansluta golvvärmeslinga mot radiator
« Svar #2 skrivet: 28 april 2020, 21:20:24 »
Finns bockfixturer som sätts utanpÃ¥ slangen för att den inte ska vika sig 90 grader, angÃ¥ende inkoppling sÃ¥ är det speciella kopplingar som används för de dim slangen har och gänga/koppling pÃ¥ minishunt/fördelare,  fungerar inte med PRK

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!