Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvirrad kring cirkulationspumpar  (läst 1074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ollen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förvirrad kring cirkulationspumpar
« skrivet: 11 december 2012, 14:18:52 »
Jag har en IVT Greenline som jag tycker funkar bra, deltat mellan GT8 & GT9 är ca 6 grader osv, värmekurvor verkar ok mm.
Ca. 100 kvm golvvärme på bottenplan, shunt till golvvärme, och 6 radiatorer på övervåningen.

Problemet är att jag inte vet om cirkulationspumparna är rätt insällda.

Som det beter sig just nu får jag antingen vv till golvvärmen, eller till radiatorerna, det verkar inte gå att få bra drag i båda samtidigt.

Om jag höjer hastigheten på cirk.pumpen som står på den externa vv tanken (akumulatorn?) mellan värmepannan & shunten så skickar den vv upp till övervåningen, men bara så länge cirk.pumpen på shunten går på lägre hastighet.

Om cirk.pumpen i shunten går lika snabbt eller snabbare är cirk.pumpen på vv tanken så slutar vv åka uppåt till radiatorerna och det blir värmare i röret som jag tror är returröret till värmepumpen, och det börjar bli vämare i fördelningen till golvvärmen.

Cirkulationspumpen inne i Värmepumpen står på läge 2. Sänker jag den till läge 1 får jag delta 10 mellat GT8 & GT9.

Någon som kan tipsa om vilka hastigheter de 3 cirkulationspumparna bör stå på?

olle nordin

  • Gäst
olle nordin
SV: Förvirrad kring cirkulationspumpar
« Svar #1 skrivet: 12 december 2012, 09:47:47 »
ingen som kan tipsa, eller hjälpa? Jag har 43 grader pÃ¥ värmebäraren men bara 16 grader inne...elementen & golvet verkar inte fÃ¥ nÃ¥got vv.  :'(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förvirrad kring cirkulationspumpar
« Svar #2 skrivet: 12 december 2012, 10:20:29 »
Kan du ta bilder, eller rita ett schema över hur det är inkopplat.
Rent instinktivt skulle jag vilja att du stängde av cirkpumpen till golvvärmen, en cirkpump bör räcka för att mata hela värmesystemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!